- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

پیکر ایرج کریمی به سوی خانه ابدی تشییع شد

tashi-iraj-karimi
مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد ایرج کریمی صبح روز جمعه ۱۳ شهریورماه و با حضور چهره‌های هنری از مقابل خانه سینما به سوی قطعه هنرمندن بهشت زهرا (س)، برگزار شد.

سوره سینما [1] – به گزارش خبرگزاری مهر [2]، در این مراسم فرهاد توحیدی از فیلمنامه نویسان شناخته شده سینمای ایران از وضعیت موجود قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) انتقاد کرد و خطاب به شهردار و همچنین شورای اسلامی شهر تهران، متذکر شد: هنرمندان زینت‌المجالس نیستند که فقط برای نشستن در ردیف اول و گرفتن عکس یادگاری به آن‌ها نگاه شود. هنرمندان قابل احترام هستند و شرم‌آور است که خانواده‌های هنرمندان برای تدفین پیکر آن‌ها در قطعه ای که ظرفیت‌اش تمام شده، با مشکل مواجه هستند.

رئیس سابق هیأت مدیره خانه سینما از شهردار تهران خواستار در نظر گرفتن قطعه هنرمندان جدیدی شد و تصریح کرد: همه ما مانند برگ خزان در حال رفتن هستیم و باید قطعه هنرمندان دیگری در نظر گرفته شود.

وی درباره زندگی هنری زنده‌یاد ایرج کریمی، یادآور شد: او درست در مقطعی که نوشتن و مطالبه از دولتمردان عاقلانه نبود، در مطلبی شجاعانه در مجله فیلم، رویای مهندسی فرهنگی مسئولان وقت سینما را نقد کرد.

کمال تبریزی رئیس کانون کارگردانان خانه سینما نیز در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد ایرج کریمی، یادآور شد: آسمان هنر ایران ستاره‌ای را از دست داد که متفاوت در فیلمسازی و نقد نویسی بود. آرامش و وقار زنده‌یاد کریمی در برخورد اول دیده می‌شد و ما کسی را از دست دادیم که همیشه تأثیرش محسوس بود. ما در حال از دست دادن بخش مهمی از هنرمندان خود هستیم که البته راهی است که همه ما طی خواهیم کرد.

در ادامه مسعود کرامتی هم با بیان اینکه جذاب‌ترین خاطرات سینمایی من مربوط به فیلم «باغ‌های کندلوس» و همکاری با زنده‌یاد کریمی است، افزود: ایرج کریمی دوست‌داشتنی، مهربان و خنده‌رو بود. او به معنای واقعی باسواد بود.

هوشنگ گلمکانی نیز در بخش دیگری از مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد ایرج کریمی، اظهار کرد: ما در بهت و ناباوری هستیم و نمی‌دانیم با آوار این واقعیت چه باید بکنیم. ایرج کریمی در مراسم تشییع شرکت نمی‌کرد ولی من احساس می‌کنم که ممکن است هر لحظه در این مراسم حضور پیدا کند.

احمد امینی از کارگردان‌های سینما هم در ادامه این مراسم، گفت: آقای هوشنگ گلمکانی که برای ایرج کریمی گریه می‌کند، یکسال گذشته با او قهر بود. این حرف کلیشه‌ای که کیفیت عمر آدم‌ها از طول عمر آن‌ها مهم‌تر است درباره ایرج کریمی صادق است. او استثنایی بود و همه حتی کسانی که با او خوب نبودند هم می‌دانند که هیچ‌گاه برای کسب درآمد کار نکرد. ایرج کریمی عاشق کار فرهنگی بود و سینما و فرهنگ و هنر ایران بدون او چیزی کم خواهد داشت.

در بخش دیگری از مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد ایرج کریمی، فرشته طائرپور با بیان اینکه کار دشواری است آدم فیلمساز، نویسنده و منتقد باشد اما فقط کارش دیده شود، یادآور شد: ایرج کریمی آدم رسانه‌ای نبود و همیشه با اخلاق زندگی کرد. او در نوشته‌های‌اش دقت و انصاف داشت. در زندگی کریمی جایی برای پشیمانی وجود ندارد اما برای ما که باید در روزهای آخر کنارش می‌بودیم، جای پشیمانی است.

احمد طالبی‌نژاد از منتقدان سینما، زنده‌یاد ایرج کریمی را مصداق واژه عشق فیلم دانست و گفت: او به خاطر عشق‌اش به سینما، رشته تحصیلی خود را بعد از فارغ‌التحصیل شدن رها کرد و وارد عرصه سینما شد. او با وجود اینکه می‌توانست همچون هم دوره‌ای های خود زندگی بسامانی داشته باشد، هیچوقت به دنبال پول نبود.

عباس یاری یکی دیگر از منتقدان سینمای ایران هم در ادامه این مراسم با بیان اینکه زنده‌یاد ایرج کریمی با وجود اینکه در بیمارستان بستری بود به فکر سلامتی من بود و برای من وقت دکتر می‌گرفت، اظهار کرد: شاید باورکردنی نبود که او فردی تا این حد مهربان و احساساتی بود. او خودش بیماری‌اش را باور نداشت و بسیار مقاوم بود و از این رو به فکر سلامتی من بود و برایم وقت دکتر می‌گرفت.

فریبا کامران یکی از بازیگران فیلم «باغ‌های کندلوس» به کارگردانی زنده‌یاد ایرج کریمی نیز طی سخنانی کوتاه، دیالوگی از این فیلم سینمایی را برای حاضران در مراسم بیان کرد.

بعد از سخنرانی هنرمندان و دوستان زنده‌یاد ایرج کریمی، پیکر این هنرمند و منتقد فقید سینمای ایران به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.

بهمن فرمان‌آرا، فرزاد مؤتمن، جعفر پناهی، همایون اسعدیان، کامبوزیا پرتوی، منوچهر شاهسواری، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مانی حقیقی، شادمهر راستین، مازیار میری، حبیب رضایی، جواد طوسی و فرشته صدرعرفایی از جمله حاضران در مراسم تشییع زنده‌یاد ایرج کریمی بودند.