- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

ابوالفضل جلیلی: در ساخت فیلم‌های ویدیویی سخت‌گیری شود

abolfazl-jalili

ابوالفضل جلیلی گفت: در اختیار گذاشتن امکانات بی‌رویه در فیلمسازی حکم سرگرم کردن فیلمساز را دارد و باید در ساخت فیلم‌های ویدیویی سخت‌گیری بیشتری صورت گیرد.

سوره سینما – ابوالفضل جلیلی فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما در گفت و گو با ستاد خبری سومین جشنواره فیلم ویدیویی یاس ضمن اشاره به برگزاری جشنواره‌های سینمایی و هنری به صورت تخصصی گفت: اساسا با برگزاری جشنواره‌های تخصصی موافقم و به نظرم برگزاری جشنواره‌های تخصصی در حوزه سینما یک اتفاق خوب و قابل تامل است. جشنواره فیلم‌ ویدیویی نیز رویدادی است که باید آن را جدی گرفت.

کارگردان فیلم «دان» تاکید کرد: برگزاری جشنواره‌های سینمایی از جمله یاس باید بسیار جدی و با برنامه‌ریزی دقیق باشد چرا که اگر غیر از این انجام پذیرد کلیت سینما لوث می‌شود. به هر قیمتی نباید کمیت آثار ویدیویی یا سینمایی را بالا برد. مثلا قبول ندارم یک فیلمساز جوان یا کسی که حتی تجربه فیلمسازی دارد، با موبایل و دوربین عکاسی بدون مقدمه فیلم بسازد و آن را به جشنواره بفرستد. نباید فیلم سازی امری سهل تلقی شود و هر فردی بدون داشتن دانش و تجربه کافی وارد این حوزه گردد.

جلیلی با بیان این مطلب که سینما مثل عشق است، ادامه داد: وقتی عشق‌های واقعی از بین میروند، عشق‌های سطحی و باری به‌ هر جهت جای آن را می‌گیرد و در آن موقع است که کلیت مفهوم عشق که بسیار بزرگ است، از بین می‌رود.

وی تصریح کرد: کسانی که وارد عرصه فیلمسازی در حوزه فیلم ویدیویی می‌شوند، باید کار را جدی گرفته و به صورت حرفه‌ای کار کنند.باید در راه این عشق راستین تلاش کرده و سختی بکشند. حالا که جشنواره‌ای تخصصی و حرفه‌ای به فیلم‌های ویدیویی اختصاص یافته، به نظرم یک موقعیت خوب برای فیلمساز ایجاد کرده است. مسئولان برگزاری این جشنواره نیز باید به این فسیتوال تخصصی استحکام بخشند.

کارگردان « گال » گفت : این روزها تمام فیلم‌ها ویدیویی شده و فیلم سازی با نگاتیو از بین رفته است. چه فیلمساز ویدیویی و چه فیلمساز سینمایی که می‌خواهد در حوزه خود رشد کند، خواهان امکانات است و من معتقدم که نه تنها این امکانات در اختیار گروه قرار داده می‌شود بلکه امکانات قرارگرفته بیش از حد است.

وی در توضیح بیشتر گفت: باید برای ساخت یک فیلم که محتوا و فرم استاندارد جهانی دارد، سختگیری‌های لازم صورت گیرد. امروزه شاهدیم که بعضی از افراد سالی یک یا چند فیلم می‌سازند در حالی که بسیاری از فیلمسازان بزرگ هستند که چند سال یک بار فیلم می‌سازند و مابقی ایام را به تحقیق و پژوهش در این حوزه می‌پردازند.

کارگردان فیلم «یک داستان واقعی» با بیان این مطلب که امکانات بی‌رویه دادن به فیلمسازان، تنها حکم سرگرم کردن آنها را دارد، ادامه داد:فیلم ساز باید بتواند با امکانات کم هم فیلمی بسازد که ساختاری قابل قبول داشته باشد.

جلیلی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم ویدیویی افزود: همانطور که اشاره کردم با برگزاری این جشنواره در فضای سینمای ایران بسیار موافقم و به نظرم فیلم سازان جوانی که دغدغه کار سخت دارند، می‌توانند در این جشنواره کارشان را به نمایش بگذارند و تجربه جدیدی از این راه به دست آورند.

سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی یاس اول تا ششم مهر ماه سال جاری در استان مازندران برگزار می‌شود.