- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مستند در رسانه ملی احیا می‌شود/ برگزاری یک مراسم متفاوت و خاص

jashn-mostanad3

شبکه مستند سیما، «میم مثل مستند» را متفاوت از تمام مراسم‌های این چنینی برگزار کرد و رییس سازمان صداوسیما نیز ضمن تقدیر از ابتکار عملی که صورت گرفته بود، بر این نکته تأکید کرد که همه گونه های مستند باید در رسانه ملی احیا شود.

سوره سینما – به گزارش روابط عمومی شبکه مستند سیما، «میم مثل مستند» شب نکوداشت بزرگان سینمای مستند ایران شب گذشته دوشنبه ۱۶ شهریور با حضور مستندسازان پیشکسوت و جوان، مدیران سینمای مستند، محمد سرافراز رییس سازمان صداوسیما، معاونان وی و مدیران شبکه ها در مرکز همایشهای صداوسیما برگزار شد.

غافلگیری «میم مثل مستند» برای حاضران

این مراسم با یک عنصر غافلگیرکننده همراه بود و بخشهای مختلف آن از قبل در قالب یک فیلم مستند ساخته شده بود که حتی سرود ملی و قرآن نیز در این فیلم گنجانده شده بود.

ناصر طهماسب در این فیلم خود را مجری مراسم معرفی و اعلام کرد تصمیم بر این شده که مراسم نکوداشت در قالب یک فیلم مستند برگزار شود. در ادامه این فیلم تصاویری از مستندهای آرشیوی که طهماسب از آنها به عنوان گنجینه نام می برد، پخش شد.

سپس طهماسب از این نکته سخن گفت که خوشحال است معاون سیما نیز کار خود را با مستند آغاز کرده و سپس گفتگو با علی اصغر پورمحمدی پخش شد.

امیر تاجیک مدیر شبکه مستند سخنران بعدی بود که به جای آمدن روی سن، در فیلم در سخنانی ضمن تشکر از طهماسب برای همکاری در تولید فیلم و خوشامد به هنرمندان، استاندارها، نمایندگان مجلس و مدیران سازمان صداوسیما، اظهار کرد: یکی از دغدغه ها و ماموریت های رسانه ملی این است که با فیلمسازان و مخاطبان تعامل برقرار کند.

آرمان ما تبدیل شبکه مستند به خانه مستندسازان ایران اسلامی است

وی افزود: ما نیز تصمیم گرفتیم ارتباط فعال و پویاتری با مستندسازان برقرار کنیم. آرمان و ایده آل ما این است که شبکه مستند خانه مستندسازان ایران اسلامی شود.

تاجیک یادآور شد: این روزها مجموعه ای از آثار دهه ۴۰ تا ۶۰ با نام گنجینه را جمع آوری میکنیم که مرحله ترمیم و آماده سازی آنها آغاز شده و قرار است در قالب یک برنامه روی آنتن برود.

طهماسب در ادامه فیلم به این نکته اشاره کرد که اگر برنامه به شیوه همیشگی برگزار میشد باید از سعید انبارلویی مدیر کل آرشیو صداوسیما میخواستیم اکنون روی سن بیاید و سخنرانی کند. ما قبلا با او برای این فیلم گفتگو کرده ایم و حالا این بخش را می بینید.

jashn-mostanad2 [1]

یادی از کارشناس روابط عمومی شبکه مستند

پس از گفتگوی انبارلویی، بخش های دیگری از سخنان تاجیک پخش شد که در آن از همکاران شبکه تشکر و از همکار فقید شبکه مستند یاد کرد؛ سارا صفالو کارشناس روابط عمومی که در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان از دنیا رفت.

سپس طهماسب از زنده یادان مرتضی ندایی، محمدرضا مقدسیان و سیدمرتضی آوینی مستندسازان فقید نام برد و یاد آنها را زنده کرد.

وی همچنین به تعدادی از بزرگان مستند که واژه گنج و گنجینه برازنده آنهاست اشاره و اعلام کرد مدیر شبکه مستند به جای دعوت اساتید روی سن، تصمیم گرفت خود نزد این اساتید برود.

تاجیک نیز در توضیح این بخش گفت: نام های بزرگ در سینمای مستند کم نیست اما شرایط اینکه خدمت برخی از این بزرگان برویم فراهم نشد. افرادی همچون ناصر تقوایی، پرویز کیمیاوی، منوچهر طیاب و کامران شیردل. برخی دیگر نیز مثل مرتضی شعبانی بودند که با آثارشان روحی تازه به سینمای مستند دمیدند.

سپس نوبت به بخش تقدیر از مستندسازان پیشکسوت به منزله گنجینه های سینمای مستند رسید و دوربین فیلم مستند «میم مثل مستند» همراه با امیر تاجیک مدیر شبکه مستند و فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوان به خانه خسرو سینایی رفت و لوح تقدیر و تندیس استاد اهدا شد.

سپس قاب دوربین با تصاویری از خانه حسین ترابی پر شد و تاجیک به همراه قاسمی مشاور هنری رییس صداوسیما از استاد تقدیر به عمل آوردند.

طهماسب در ادامه اعلام کرد اگر قرار بود برنامه به شیوه معمول برگزار شود اکنون نوبت اجرای موسیقی بود و از حاضران دعوت کرد با یک بخش از فیلمی ساخته منوچهر طیاب، نوع دیگری از موسیقی در مراسم ها را تجربه کنند.

تصمیم برای اهدای تندیس سینمای مستند به گنجینه های آینده

تاجیک در ادامه فیلم اعلام کرد: از نظر ما نسل جدید مستندسازان گنجینه های آینده هستند بنابراین ما تصمیم گرفتیم هر سال تندیس سینمای مستند را به یک یا دو نفر از این گنجینه ها اهدا کنیم.

سپس در دنباله فیلم دوربین «میم مثل مستند» به دفتر محمدعلی فارسی رفت و در این دیدار مجتبی راعی نیز در کنار مدیر شبکه مستند حضور داشت.

در ادامه فیلم مدیر شبکه مستند به همراه محیط طباطبایی به خانه محمدرضا اصلانی رفتند تا مراسم تقدیر از او را در خانه استاد برگزار کنند.

در آخرین بخش از مستند، طهماسب محمد سرافراز رییس سازمان صداوسیما را برای سخنرانی دعوت کرد و با پایان فیلم مراسم وارد بخش حقیقی خود شد.

تقدیر سرافراز از ابتکار عمل شبکه مستند برای برگزاری مراسم

در ادامه سرافراز روی سن آمد و گفت: ابتکاری که در نوع برگزاری مراسم به خرج داده شده قابل تقدیر است هم به خاطر ابتکار عمل و هم صرفه جویی در وقت و گزیده گویی که به خاطر این اقدام صورت گرفت. البته تقدیر از اساتید به شکل مجازی انجام شد و مرا به یاد فضای مجازی انداخت.

وی افزود: دنیای مجازی با دنیای حقیقی در رقابت است. دنیای مجازی در به کارگیری عنصر زمان و مکان و شکستن مرزها، در تعارض با فضای حقیقی است. شما در کره مجازی که میخواهید سیر و سفر کنید دیگر عنصر زمان وجود ندارد و میتوانید به آنی وارد کشوری دیگر یا حریم خصوصی افراد شوید و قوانین فعلی دنیا در آنجا برقرار نیست. لازم است بدانیم در این دنیای مجازی هویت خود را حفظ کنیم و حذف نشویم.

مستند باید در رسانه ملی احیا شود

رییس سازمان صداوسیما تصریح کرد: مستند باید با همه انواع آن و گونه های مختلفش در رسانه ملی احیا شود. از همین رو تصمیم گرفتیم شبکه مستند را از یک شبکه تامینی به شبکه تولیدی ارتقا دهیم.

سرافراز یادآور شد: یکی از تعاریفی که درباره مستند به ذهنم میرسد این است که مستند کشف حقیقت از راه واقعیت است. برخی وقتها به اشتباه یک برنامه مستند را با برنامه ترکیبی اشتباه می گیرند در حالی که آثار مستند فرق بسیاری دارند. همانطور که این ژانر با آثار نمایشی و سریالها متفاوت است. اما تشابه مستند با آثار داستانی این است که حتما باید روایت و آغاز و پایان داشته باشد. ما در مستند با یک شخص، تاریخ، زندگی و داستان واقعی از طبیعت یا انسانها همراه می شویم.

jashn-mostanad4 [2]

چرا موضوع آوارگان جنگ موضوع اصلی امروز شده است؟

رییس صداوسیما تأکید کرد: این روزها حضور آوارگان جنگ سوریه، عراق و لیبی در کشورهای اروپایی موضوع مطرح رسانه ها شده است. اما چرا امروز این مسئله اصلی شده است؟ آیا پیش از این جنگی نبوده و آوارگانی نداشته؟ تا به حال جمعیت زیادی آواره شده اند اما به انها توجهی نشده است، این افرادی که آواره شده اند چرا به این اتفاق مبتلا شده اند؟ آیا تقصیر داعش است؟ داعش را چه کسی راه انداخته است؟

وی ادامه داد: از میان این آوارگان در مسیر کشورهای اروپایی افراد زیادی جان خود را از دست داده اند و اکنون مرگ یک کودک سوژه شده است. این موضوع درست است اما همه حقیقت نیست. از این رو درمی یابیم ساخت مستند به تحقیقات عمیقی نیاز دارد. ما برای احیای مستند به تجارب بزرگان نیز نیازمندیم.

لزوم حمایت از مستند اولی ها

سرافراز تأکید کرد: باید از مستند اولی ها که گنجینه فردا هستند حمایت کرد. باید از دانشجویان و غیره دانشجویان و کسانی که به عرصه مستند وارد شده اند حمایت کرد تا به تدریج مستندسازان با تجربه و تولیدکنندگان قوی داشته باشیم.

رییس سازمان صداوسیما ادامه داد: ساخت مستند ایران نیز در دستور کار است. نقاط دیدنی مختلف، آداب و رسوم و جاذبه های گردشگری و توریستی ایران باید در قالب مستند ساخته شود و ما از ساخت مستند درباره ایران حمایت میکنیم.

وی وظیفه شبکه مستند را حمایت از کارگردانان و ساخته های فاخر دانست و در پایان گفت: جا دارد از شهدای خبرنگار رسانه ملی چه آنهایی که در جنگ ایران و عراق شهید شدند و چه کسانی که اکنون برای ثبت واقعیت ها در جنگ عراق و سوریه و … حضور دارند، تقدیر و از آنها یاد کنیم.

علی اصغر پورمحمدی معاون سیما، علی اصغر جعفری معاون سرمایه انسانی، رضا پورحسین قائم مقام سیما، داود نعمتی انارکی مدیر کل روابط عمومی، محمدمهدی طباطبایی نژاد مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، محمد احسانی مدیر شبکه یک، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو، زین العابدین مدیر شبکه پنج، سعید انبارلویی مدیرکل آرشیو صداوسیما، سردار زهرایی رییس کل حراست مرکزی، محمد حاتمی مدیر شبکه آی فیلم، احسان کاوه مدیر شبکه تهران، رشتیان رییس انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند، فرید فرخنده کیش مدیرعامل انجمن سینمای جوان و بسیاری از مستندسازان پیشکسوت و جوان از جمله حاضران در این مراسم بودند.