- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

فریب رسانه‌ای غرب در «پروپاگاندا» شبکه مستند

Noam-Chomsky

شبکه مستند سیما مستند «پروپاگاندا» را این هفته جمعه ساعت ۱۴ پخش می کند تا مروری بر فریب رسانه ای غرب که برای القای مفاهیم دلخواه برخی کشورها صورت می گیرد، داشته باشد.

سوره سینما – به گزارش روابط عمومی شبکه مستند سیما، مستند «پروپاگاندا» به فریب رسانه ای در غرب و تلاش غول های بین المللی این حوزه برای القای مفاهیم دلخواه شان می پردازد.

پروپاگاندا تکنیکی است که قدرت ها با آن اقدامات غیر موجه شان را مشروعیت می دهند به عبارتی در این روش که از آن به تبلیغات سیاسی هم یاد می شود، اطلاعات هماهنگ و جهت ‌دار به منظور بسیج افکار عمومی از طریق تبلیغات سیاسی پخش و فرستاده می‌ شوند.

برخی نیز معتقدند انتشار هدفمند مجموعه ای از اطلاعات با هدف تحت تاثیر قرار دادن افکار و رفتار مخاطبان پروپاگانداست ولی نکته حائز اهمیت اینکه کاربرد این واژه بر خلاف تلقی عامیانه، به حوزه های سیاسی محدود نشده و در هر زمینه ای که با مخاطب سر و کار دارد قابل استفاده است.

بعضی صاحب نظران بر این باورند که بهترین پروپاگاندا انتشار حقیقت است اما در مواردی از اطلاعات غلط یا گمراه کننده نیز برای اثرگذاری بر مخاطبان استفاده می شود.

مستند «پروپاگاندا» در مصاحبه با اساتید و منتقدان به بررسی مفهوم پروپاگاندا و چگونگی عملکرد آن می پردازد. در این مستند بیان می شود که رسانه ها بهترین عاملان اجرای پروپاگاندا و تغییر نگرش مردم به موضوعات مورد نظر هستند.

مصاحبه با نوام چامسکی پدر زبان‌شناسی مدرن و تحلیل‌گر سیاسی سرشناس آمریکایی ، نانسی اسنو نویسنده و ادوارد هرمن هنرپیشه آمریکایی بخش های مختلف «پروپاگاندا» را تشکیل می دهند.

مستند «پروپاگاندا» جمعه این هفته ۲۰ شهریور ساعت ۱۴ به مدت ۵۰ دقیقه از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.