- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

موتمن: فیلمنامه ضعیف مانع از تولید فیلم‌های ویدیویی استاندارد می‌شود

motamen

فرزاد موتمن از کارگردانان سینمای ایران، نبود فیلمنامه با ساختار اصولی را مهمترین ضعف فیلم‌های ویدیویی خوانده و گفت: البته این ضعف در کل سینمای ایران وجود دارد و فیلمنامه ضعیف باعث شده که فیلم‌های ویدیویی فاقد استاندارد ساخته شود.

سوره سینما – فرزاد موتمن کارگردان سینما به ستاد خبری سومین جشنواره فیلم یاس گفت: در طی دوران کاری خود چندین فیلم ویدیویی و تله فیلم ساخته‌ام اما به دلیل مشکلاتی که در حوزه ساخت، سرمایه گذاری و در نهایت پخش فیلم‌ها وجود داشت دیگر این کار را ادامه ندادم.

کارگردان «خداحافظی طولانی» با اشاره به این مطلب که مهمترین مشکلات این حوزه برای کارگردان‌ها ضعف در نگارش فیلمنامه است، ادامه داد:البته این مشکل سینمای ایران است و حوزه فیلم‌های ویدیویی نیز از این قاعده مستثنی نیست. وجود فیلمنامه‌های ضعیف با ساختاری نامناسب و موضوعی پیش‌پاافتاده باعث می‌شود که کارگردانان با ساخت فیلم‌های خوب فاصله داشته باشند.

وی با بیان این مطلب که گاهی داستان فقط روی کاغذ جذاب است و عملا از نظر تکنیکی هیچ ابزار و فرصت تصویر سازی به کارگردان نمیدهد، یادآور شد:تصور کنید یک کارگردان جوان که حالا باید مشق کارگردانی کند با همچین فیلم‌نامه‌ای روبرو شود. این فیلمساز هر اندازه که کار بلد و آگاه به تکنیک فیلم‌سازی در فرمت فیلم ویدیویی باشد، باز هم اثرش تحت تاثیر فیلمنامه قرار می‌گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: دومین موضوع این است که بدانیم آیا واقعا قوانین ساخت یک فیلم ویدیویی رعایت می‌شود؟ گاهی آنقدر طرح‌های پیشنهادی برای تولید یک فیلم ویدیویی ضعیف است که سرمایه گذار برای تولید یک فیلم ویدیویی دچار تردید می‌شود.

کارگردان «شب‌های روشن» در ادامه یکی از راهکارهای کاهش مشکلات در عرصه ساخت فیلم‌های ویدیویی را برگزاری جشنواره‌های تخصصی و ارزیابی آثار ‌خوانده و در توضیح بیشتر گفت: یکی از حسن‌های کشورهایی که سینمای حرفه ای دارند، این است که فرهنگ و شناخت این مقوله در بین عموم مردم وجود دارد. از نکات مثبت و قابل تامل جشنواره تخصصی فیلم‌های ویدیویی این است که به سمت ساخت فیلم‌های ویدیویی استاندارد پیش می‌رود و این قدم بزرگی در جهت رشد فیلم‌ها در بخش نمایش خانگی است.

وی ادامه داد: به نظرم جامعه و مسئولان باید این فیلمها را جدی بگیرند . وقتی فیلمساز و مردم نگاه جدی به این فیلم‌ها داشته باشند سرمایه گذار هم به تولید این گونه فیلم‌ها ترغیب می‌شود.

موتمن در پایان تاکید کرد: به فیلمسازان جوان توصیه میکنم حتما برای وارد شدن به کارزار حرفه ای ؛ فیلم ویدیویی بسازند، چرا که اعتقاد دارم ساخت این نوع فیلم کمک بسیاری به آنها در رسیدن به یک معیار درست برای ساخت تولید فیلم می‌کند.

سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی یاس اول تا ششم مهر ماه سال جاری در استان مازندران و به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود.