- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

پورصمیمی: بازیگران جوان مستعد هستند اما بیهوده می‌چرخند

poorsamimi
سعید پورصمیمی در مراسم تجلیل از چهار سینماگر در جشن سینمای ایران عنوان کرد نسل امروزِ بازیگری با استعداد هستند اما شرایط کار به گونه ای برای آنها رقم خورده که بیهوده می چرخند و فقط وقت تلف می کنند.

سوره سینما [1] – به گزارش مهر [2]، مراسم تقدیر از چهار سینماگر در هفدهمین جشن سینمای ایران با حضور اهالی سینما و جمعی از مدیران سینمایی شب گذشته ۱۷ شهریورماه در تالار ایوان شمس برگزار شد. سعید پورصمیمی بازیگر سینمای ایران نخستین چهره ای بود که در این جشن مورد تقدیر قرار گرفت.

در این مراسم فاطمه معتمدآریا، امین تارخ و آتیلا پسیانی از جمله بازیگرانی بودند که برای اهدای لوح یادبود و تندیس هفدهمین جشن سینمای ایران به سعید پورصمیمی روی صحنه حاضر شدند.

امین تارخ: درباره سعید پورصمیمی سخن گفتن آسان نیست

در ابتدای این بخش از مراسم امین تارخ بازیگر سینمای ایران روی صحنه آمد و با ابراز خوشخالی از اینکه در این دوره از جشنواره از سعید پورصمیمی تقدیر می شود، گفت: درباره سعید پورصمیمی سخن گفتن آسان نیست و اگر این تکلیف بر شانه کم توان من گذاشته شده و پذیرفتم پورصمیمی عزیز، کوچکی مرا به بزرگی خود می بخشد.

تارخ ادامه داد: اولین باری که با سعید پورصمیمی روبرو شدم به سال ۱۳۵۱ برمی گردد. در آن زمان محمد کوثر قصد داشت نمایشنامه ای از آلفرد دوموسه را روی صحنه ببرد. این نمایشنامه با نام پورصمیمی جان گرفت چراکه اثر دوموسه را ترجمه کرد. بنابراین از همان اوان جوانی کار را با شخصیتی آغاز کردم که هم مترجمی قابل و هم بازیگر پرتوانی بود و به این ترتیب افتخار همکاری و هم بازی شدن با این بزرگوار نصیب من شد. از پور صمیمی بسیار آموختم خاصه در صحنه هایی که مقابل هم در نمایش دوموسه بودیم.

بازیگر فیلم «دلشدگان» یادآور شد: در سینما نیز این همکاری با افتخار تکرار شد. چه می توان گفت درباره شخصیتی که ۵ سیمرغ بلورین فجر که حرفه ای ترین جایزه سینما است را از آن خود کرده و یا چه می توان گفت درباره یکی از درخشان ترین بازی های ماندگار او در «ناخدا خورشید». نقشی که غریو کم مثالی سر می داد از حضور بازیگری که حرفه ای بودن را معنا کرد. به درستی می توان گفت خسته نباشی بزرگوار. آنان که با سعید عزیز همکاری کرده اند می دانند که او سخت است و این واژه سخت چه در حضور او و چه در خفا، گاهی درباره سعید پورصمیمی مطرح می شود.

تارخ در پایان صحبت های خود تصریح کرد: اما پورصمیمی سخت نیست، اصیل است و اهل اصول. باج نمی دهد، کوتاه نمی آید، سازش نمی کند و سختی بازیگری را با بازی روان خود ساده می کند. البته گاهی شرایط سهوا، سخت و بی مقدار می شود که اصالت شخصیت سعید و اصولی که در حرفه اش می شناسد، مانع از سازش بی مقدار رایج می شود. از این رو بزرگوار ما سخت نیست بلکه اصیل است و در برابر آنچه زشت و زشتی است سازش نمی پذیرد.

معتمد آریا: پورصمیمی الفبای بازیگری را به من یاد داد

فاطمه معتمد آریا بازیگر سینمای ایران نیز در ابتدای صحبت های خود به شوخی درباره فضای کلی مراسم بزرگداشت هفدهمین جشن سینمای ایران گفت: فضای مراسم از ابتدا بسیار مردانه بود و من هم بسیار خوشحالم که روی صحنه آمدم و مرا نیز به آقایی قبول کردید.

این بازیگر سینمای ایران در پایان صحبت های خود با اشاره به چگونگی آشنایی خود با سعید پورصمیمی گفت: خیلی خوشحالم که می خواهم درباره سعید پورصمیمی صحبت کنم. این بازیگر توانای سینمای ایران به من الفبای بازیگری را یاد داد. زمانی که ۱۳ سالم بود با خواهر آقای پورصمیمی در کلاس های بازیگری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان شرکت می کردم و سعید پورصمیمی را در کانون و در حال تمرین و تدریس بازیگری می دیدم و من نیز از توصیه های این بزرگوار در کلاس های کانون بسیار آموختم. به اعتقاد من پورصمیمی از نادر بازیگرانی است که بهترین نکات حرفه خود را می داند و کاری که انجام می دهد تاریخ سینمای ایران را رقم زده است.

پس از پایان صحبت های فاطمه معتمدآریا، سعید پور صمیمی بازیگر سینمای ایران در میان تشویق حاضران در تالار ایوان شمس روی صحنه آمد و گفت: از برگزارکنندگان هفدهمین جشن سینمای ایران و همکارانم در انجمن بازیگران برای برگزاری چنین جشنی تشکر می کنم. به نظر من این بزرگداشت ها دو وجه دارد، وجه نخست این است که هنرمند را سر شوق می آورد تا کار بهتری عرضه کند و بعد دیگر این است که هنرمند به فکر فرو می رود که لابد کارهای مهم را انجام داده است و دیگر وقت رفتنش فرا رسیده است.

پور صمیمی: چه بلایی سر جوانان مستعد در حرفه بازیگری آمده است؟

پورصمیمی با اشاره به هنر بازیگری در عرصه سینما و تئاتر گفت: حرفه بازیگری در سال های اخیر در سینما و تئاتر ایران ترقی کرده است و بازیگران جوان با سواد و بسیار مستعد شده اند ولی متاسفانه بیهوده می چرخند و باطل می گردند و فقط وقت تلف می کنند و جالب این است که نابازیگران فعال تر شده اند تا جایی که صنف نابازیگران درست شده است که من دلیل تشکل های این چنین را نمی دانم. البته این موضوعات را برای خودم نمی گویم چون هم وضع مالی خوبی دارم و هم کارهای خودم را در سینما و تئاتر به انجام رسانده ام اما سوالم این است تا زمانی که به دنبال نابازیگران هستیم چه بلایی سر جوانان مستعد در حرفه بازیگری می آید؟

وی در پایان صحبت های خود گفت: بعید نیست با وجود صنف نابازیگران، صنف ناکارگردان ها و ناتماشاگران نیز ایجاد شود. در دوره ای از تاریخ سینمای ایران با تماشاگرانی روبرو بودیم که سینما می رفتند و درباره فیلم ها بحث می کردند اما این روزها با افرادی در جامعه برخورد می کنم که به معنای مطلق بی سواد هستند و من در مواجهه با آنها بسیار افسوس می خورم و معتقدم ناتماشاگر بارآورده ایم.

پس از پایان صحبت های سعید پورصمیمی لوح تقدیر و دسته گل از سوی انجمن بازیگران خانه سینما به این بازیگر سینمای ایران اهدا شد و در ادامه هدیه ویژه سفر به آفریقای جنوبی با یک همراه به این بازیگر سینمای ایران تعلق گرفت.