- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«دوربین مستند» خشک‌شدن چشمه طاق بستان را به چالش می‌کشد/ روایتی از ۴۰ دقیقه سرنوشت‌ساز

tagh-bostan1

این قسمت از مجموعه «دوربین مستند» با نام «چند هزار سال و ۴۰ دقیقه» با کارگردانی و اجرای سعید رسولی به ماجرای تلخ و تکان دهنده خشک شدن چشمه چند هزار ساله طاق بستان در ۴۰ دقیقه می‌پردازد و دلایل این اتفاق دردناک را جستجو می‌کند.

سوره سینما – به گزارش روابط عمومی شبکه مستند سیما، سعید رسولی تهیه کننده و کارگردان «چند هزار سال و ۴۰ دقیقه» درباره ساخت این مستند توضیح داد: چشمه طاق بستان کرمانشاه یکی از نقاط دیدنی و جاذبه های تاریخی معروف است و چند هزار سال این چشمه وجود داشته است، اما اخیرا خبری در سراسر دنیا منتشر شد که درباره خشک شدن این چشمه طی ۴۰ دقیقه بوده است.

وی افزود: ما در یک مستند گزارشی به این موضوع پرداخته ایم. کار ما با یک هفته تحقیق فراوان آغاز شد و درباره چشمه طاق بستان و معضل آب در کرمانشاه تحقیق کردیم. شب وقوع این اتفاق نگهبان شیفت شب ناگهان با این مسئله مواجه می شود که آب چشمه طی ۴۰ دقیقه به زمین برمیگردد و چشمه خشک می شود.

گفتگو با تمام مسئولان مربوطه

این مستندساز یادآور شد: ما با تیم مستندساز به کرمانشاه و سراغ تمام مدیرکل ادارات مربوطه رفتیم؛ از میراث فرهنگی و سازمان محیط زیست گرفته تا فرمانداری و مدیرکل سازمان آب و جهاد کشاورزی. با روسای تمام این ادارات نیز مصاحبه کرده ایم و در گفتگو با آنها علل این اتفاق را جویا شده ایم.

رسولی تصریح کرد: در این مستند با یک گروه فعال محیط زیست کرمانشاهی همراه می شویم و در کنار آنها علل این اتفاق را پیگیری می کنیم. جالب اینکه ما به خاطر چشمه طاق بستان به کرمانشاه رفته بودیم اما به مرور متوجه شدیم بحران آب باعث شده تعدادی از سراب ها و تالاب هایی که سالهای سال، جاری بودند، خشک شوند و بحران آب محیط زیست این مناطق را به چالش کشانده است.

حفر چاه های عمیق و خشک شدن سراب نیلوفر

وی ادامه داد: از همین رو، به تالاب سراب نیلوفر سر زدیم؛ یکی از زیباترین نقاط دیدنی ایران که کاملا خشک شده بود. ما دنبال علل بحران آب و کم آبی آنجا گشتیم و به ماجرای حفر چاه های عمیق رسیدیم که این معضلات را در پی داشته است. آمار رسمی از حفر ۱۲ هزار چاه غیرمجاز خبر می دهد در حالی که طبق جستجوهای ما آمار واقعی بیشتر از این حرفها است.

این مستندساز یادآور شد: در «چند هزار سال و ۴۰ دقیقه» با کشاورزها و مدیران گفتگو کردیم و متوجه شدیم همه دغدغه آب را دارند اما متاسفانه هیچ ارتباط و هماهنگی بین ارگان ها وجود ندارد و بی برنامگی باعث شده این معضل برطرف نشود. ما سعی کردیم در این اثر قضاوت را به بیننده بسپاریم تا او خود تصمیم بگیرد مقصر کیست؟ از مردم و کشاورزان گرفته تا مدیران و فعالان محیط زیست و…

tagh-bostan2 [1]

نجات جان چند لاک پشت با یک مستند

رسولی با اشاره به اینکه برای حل این بحران راهکارهایی چون کاشت گلخانه ای وجود دارد، گفت: اتفاق جالبی که در سراب نیلوفر افتاد این بود که گرچه همه فکر میکردند ماهیان و جانداران این سراب از بین رفته اند ولی ما متوجه شدیم چند لاک پشت آنجا زنده مانده اند. فعالان محیط زیست نیز همه تالاب را گشتند و لاک پشت ها را نجات دادند.

عوامل این مستند عبارتند از تهیه کننده و کارگردان: سعید رسولی، تصویربردار: مهدی مولایی، تدوین: مریم شاپوریان، نویسنده و مشاور کارگردان: حنیف شهپرراد، صدابردار: مهدی مشتاقی، دستیار تصویر: مصطفی باکانی.

این قسمت از برنامه «دوربین مستند» با نام «چند هزار سال و چهل دقیقه» پنجشنبه ۱۹ شهریور ساعت ۲۲:۳۵ از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و تکرار آن جمعه ۱۲:۳۰ و شنبه ۱۷:۳۵ است.