- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سینمای مستقل باید ذهن خلاق فیلمساز را به تصویر بکشد

khosro-sinayee

خسرو سینایی گفت : جایی که ذهن فیلمساز بتواند آنچه را که در ذهن خلاق شکل می‌گیرد به فیلم تبدیل کند پا به عرصه سینمای مستقل گذاشته است.

سوره سینما [1] – به گزارش روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید، خسرو سینایی درباره سینمای مستقل گفت: اگر تعریف اولیه سینما را مشخص کنیم در اینصورت تعریف سینمای مستقل هم مشخص خواهد شد. از نظر من سینما یک ابزار است که هر ذهنی می تواند آنرا در جهت ذهن خود بکار گیرد و امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی با دوربین های دیجیتال و کوچک هم می توان اینکار را انجام داد.

وی ادامه داد: سینما می تواند تصمیم بگیرد که می‌خواهد هنر یا صنعت هنر باشد، در نهایت جایی که ذهن فیلمساز بتواند آنچه را که در ذهن خلاق شکل می گیرد به فیلم تبدیل کند پا به عرصه سینمای مستقل گذاشته است.

کارگردان «عروس آتش» افزود: فیلمساز باید انتخاب کند که آیا می خواهد تنها اثری را ارائه دهد و یا می خواهد کاری که در ذهنش می گذرد را به تصویر بکشد. سینمای مستقل سینمایی است که فیلمساز بتواند هرآنچه در ذهنش می گذرد را به فیلم تبدیل کند، در غیر اینصورت کارمند فیلمسازی خواهد بود.

وی با بیان اینکه باید فیلم و سینما را به عنوان ابزار ببینیم، گفت: لازم نیست همه چیز را دولتی ببینیم، گاهی ممکن است یک موسسه بخواهد درباره موسسه اش فیلمی ساخته شود و شما هم به اندازه تبحر خود فیلم می سازید، نتیجه فیلمی است که فیلمساز بر اساس تجربه و سفارشی که به او داده می شود ساخته شده، اما گاهی فیلم را اثری هنری می بینید و منتظر سفارش نخواهید بود و گاهی سینما را هنر صنعت می بینید که باید خرج کند و خرجش را برگرداند.

سینایی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از اشتباهات این است که سینما را مجموعه واحد می بینند درحالیکه چنین نیست. مگر کتاب را می توان مجموعه واحد دید؟ باید دید چطور به این ابزار سمعی و بصری توجه داریم و به آن نگاه می کنیم.

وی با بیان اینکه تجربه فیلمسازی کردن با فیلم تجربی ساختن متفاوت است، گفت: گاهی تجربه فیلمسازی نداریم و فیلمی را شروع به ساختن می کنیم، مانند کاری که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی انجام می دهد. اما گاهی با ساختار متفاوت آثاری متفاوتی ساخته می شود و تجربه می کند که این ساختار متفاوت می تواند اثر قابل تعمقی را خلق کند.

سینایی همچنین گفت: در خلاقیت هنر جرات تجربه ضروری است و اگر نباشد کار به تکرار هنرمند و آثار او می انجامد.

وی ادامه داد: در تاریخ سینما فیلم هایی مانند سگ اندلوسی وجود دارد که برای اکران ساخته نشد و تنها به عنوان تجربه ماندگار شد. فیلم معروف همشهری کین هم از نظر ساختار طوری بود که تجربه تصویری بود که فیلمبردار آنرا شکل داد اما از نظر فروش خوب نبود و تنها در تاریخ سینما ماندگار شد.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم بیشتر از آنکه به فکر زیربنای سینما باشیم به فکر برگزاری جشنواره هستیم، البته برگزاری جشنواره ها برای فیلم هایی که امکان نمایش عمومی ندارند، بسیار خوب است اما باید مقداری از این بودجه را در خدمت تربیت نسل جوان برای حرفه های دیگری که در گروه های سینمایی موثر هستند خرج کرد.

سینایی در پایان گفت: در سال بیش از ۷۰ فیلم سینمایی می سازیم و اغلب همه به فکر بازیگر و یا کارگردان شدن هستند و غافل هستند که به گریمور، مونتور، طراح صحنه و لباس و غیره که بتوانند در سطح بین المللی بدرخشند هم نیاز داریم.سینمای ما به طرز غم انگیزی فردی کار می کند و این برای آینده سینما خوب نیست ضمن اینکه باید درنظر داشته باشیم که فیلم های کم خرج در سطح دنیا موفق تر هستند.

«پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید» بعنوان رویداد ویژه سینمای مستقل تجربه گرا دی ماه سال جاری برگزار می شود.