- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

استفاده از ظرفیت عظیم دانشگاه برای انتقال مفهوم دفاع مقدس/ امیدوارم جوانان در این سنگرها حضور داشته باشند

sangar-fest

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد گفت:اگر بتوانیم به ۱۰ درصد استعدادهایی که در دانشگاه‌ها وجود دارد، توجه کنیم کمک زیادی به رشد جامعه کرده‌ایم.

سوره سینما [1] – به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی سنگر ، نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی سنگر، صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام طاها هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام علی‌اصغر رستمی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره، حبیب ایل‌بیگی معاون سازمان سینمایی کشور، طباطبایی مدیرکل امور شاهد و ایثارگران دانشگاه ازاد، نقی بهمنی دبیر جشنواره و داریوش ارجمند بازیگر برگزار شد.

در ابتدای این نشست سیدطاها هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت:‌ حرکت همه‌جانبه ملت برای دفاع از ارزش‌های اجتماعی یکی از درخشان‌ترین کارها در طول تاریخ ایران بود که جزو افتخارات کشور نیز محسوب می‌شود، تا آنجا که همه تفکرها و همه کسانی که به نوعی متعلق به این سرزمین هستند این حرکت ملت ایران را ارج نهادند.

وی ادامه داد: ملت ایران، ملت موحدی بوده و هیچ وقت حالت تهاجمی به هیچ کشوری نداشته و اگر هم وارد جنگ شده برای دفاع بوده است.

هاشمی در ادامه خاطرنشان کرد: سال‌ها پیش فرمانی از طرف کوروش کبیر برای دفاع از حقوق یهودیان صادر شد که این جزو افتخارات کشور ما محسوب می‌شود و همین موضوع موجب شد تا همگان مجذوب زیبایی‌ها، صلح و دوستی و همدلی و محتوای ارزش دین اسلام شوند.

وی ادامه داد: این روحیه همواره در طول تاریخ در ملت ایران وجود داشته، ضمن اینکه کشور ما در دفاع ۸ ساله خود نشان داد که به خوبی می‌تواند در مقابل استکبار بایستد. همین تفکر و نگاه بود که در جلسه راهبردی دانشگاه آزاد مطرح شد و روی صلح‌طلبی ایران بحث شد.

هاشمی در ادامه گفت: همان‌طور که می‌دانید سلام واژه‌ای است که همه مفاهیم انسانی را می‌تواند در خود داشته باشد. باتوجه به اینکه در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم، فکر کردیم تا در دانشگاه که محل تلاقی فکر و حضور افراد مختلف است، شعار صلح و سلام را که می‌تواند پیامد خوبی را به همراه داشته باشد را مطرح کنیم.

وی ادامه داد: این پیام نشانه این است که دانشگاه محل صمیمیت است و از نظر ما همه انسان‌ها محترم هستند، زیرا خداوند آن‌ها را محترم خلق کرده و همین طور که می‌دانید در دانشگاه آزاد همه سلایق در کنار هم قرار می‌گیرد، البته چارچوب قوانین و مقررات نیز رعایت می‌شود.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد با بیان اینکه موضوع انقلاب و دفاع مقدس ظرفیت عظیم دانشجویی را نیز دربرمی‌گیرد، گفت: اگر بتوانیم به ۱۰ درصد استعدادهایی که در دانشگاه‌ها وجود دارد، توجه کنیم کمک زیادی به رشد جامعه کرده‌ایم. اگر به یاد داشته باشید موضوع دفاع مقدس و آوردن آن در سطح دانشگاه‌ها در زمان دکتر جاسبی نیز مطرح بود تا آنجا که در زمان هاشمی رفسنجانی نیز اولین کنگره دفاع مقدس و دانشگاه را برگزار کردیم.

هاشمی ادامه داد: موضوع دفاع مقدس و شناسایی ارزش‌ها همواره مورد نظر دانشگاه بوده تا آنجا که در مرحله جدید احساس کردیم می‌توانیم وارد مقوله هنر شویم.

وی ادامه داد: لذا مخاطبان این جشنواره فیلم‌های کوتاه است و مخاطبان اصلی آن دانشجویان آزاد دانشگاه اسلامی سراسر کشور هستند. همه کسانی که موضوعاتی هم‌چون دفاع مقدس را طرح می‌کنند و به تصویر می‌کشند می‌توانند در این جشنواره با ما همراه شوند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد همچنین گفت: قرار است این جشنواره را به‌صورت دوسالانه برگزار کنیم، ضمن اینکه نگاه بین‌المللی هم بر آن داریم، اما در مرحله اول تمرکزمان بر دانشجویان داخلی است.

هاشمی همچنین ادامه داد: همان طور که می‌دانید شخصیت‌های زیادی را در حوزه فرهنگی داریم که ماندگار و جاودانه هستند و شخصیت آن‌ها همواره نمادی از شخصیت فرهنگی کشور است، مانند داریوش ارجمند و محمدرضا شجریان که صدای فرهنگ ملت ایران است که آثار او در خاطره ملت ایران باقی خواهد ماند و دانشگاه آزاد آماده است تا از همه کسانی که به ارزش‌ها و آرمان‌ها احترام می‌گذارند همکاری گسترده‌ای داشته باشند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد مبنی بر برگزاری این جشنواره امضا شده است.

حمایت سازمان سینمایی از جشنواره سنگر

در ادامه این نشست حبیب ایل‌بیگی معاون سازمان سینمایی کشور نیز گفت: خوشحالم که در کشور نهادهای مختلفی در حوزه سینما و هنر وارد شده‌اند و تلاش می‌کنند نقش خود را در این عرصه به خوبی ایفا کنند، مخصوصا خوشحالی من بیش‌تر درباره جشنواره‌ای با موضوع دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: من به نمایندگی از سازمان سینمایی کشور از این حرکت ارزنده تشکر می‌کنم که این بستر را فراهم می‌کند تا از دانشجویان سراسر کشور نیز شاهد آثار بسیار خوبی باشیم.

ایل‌بیگی با بیان اینکه اسم بسیار خوبی برای این جشنواره انتخاب شده است، گفت: باید توجه داشته باشیم که سنگر تنها در جبهه نیست، بلکه چیزی است که با تاریخ کشورمان نیز عجین شده است، البته نسل من از سنگر برداشت دیگری دارد و در نسل جدید کلمه سنگر به شکل‌های دیگری ورود پیدا کرده، امیدوارم جوانان میهن اسلامی در این سنگرها حضور داشته باشند و آن را به نسل‌های دیگر انتقال دهند.

ایل‌بیگی ادامه داد: همانطور که می‌دانید جشنواره‌های هنری زیادی در کشور به‌صورت گسترده برگزار می‌شود، اما من معتقدم دانشگاه آزاد با گستردگی که در کشور دارد می‌تواند به ارتقای فرهنگ کمک کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از آنجایی که همه جشنواره‌های سینمایی با سازمان سینمایی کشور در ارتباط هستند و تقویم آن‌ها را سازمان سینمایی مشخص می‌کند، این جشنواره نیز به‌دلیل قدرت خوب دانشگاه آزاد سازمان سینمایی از آن حمایت معنوی می‌کند.

هنر انتقال احساس زمان است

در ادامه این نشست داریوش ارجمند بازیگر و از حامیان جشنواره نیز گفت: دانشگاه‌ها به خاطر خاصیت خاصی که دارند، ذهن‌ها و روح‌ها در آن ریسک می‌کنند و این نکته در همه دنیا حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید بخش هنر و ورزش کشورمان تا به امروز به خوبی درخشیده‌اند و همه آنهایی که در این دو رشته بزرگ شدند، مبنای تحصیلی آن‌ها دانشگاه آزاد بوده است، زیرا در این دوران جوان‌های ما دارای روحیه‌ای هستند که درحال شکوفا شدن است.

این بازیگر ادامه داد: اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گرفته تا چنین جشنواره‌ای را برگزار کند، کار بسیار نیکی است، زیرا دانشگاه مرکز علم و دانش است، بنابراین خوب است تا چنین کارهایی برای دانشجویان صورت گیرد، زیرا دانشجویان ما امروز تحت تأثیر شرایطی هستند که در جهان حاکم است، ضمن اینکه جوان‌های ما در دنیا ناچار شدند تا فرم‌گرا باشند.

ارجمند در ادامه خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که مقولات فرهنگی یک شبه رشد نمی‌کنند، بلکه ذره ذره به عمق می‌رسند و مقولات فرهنگی را جابه‌جا می‌کنند که یکی از راه‌های پیشگیری از این امر همین کار دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی ادامه داد:‌ جشنواره فیلم کوتاه دانشجوی سنگر نام بسیار زیبایی دارد، زیرا سنگر یک ذکر مبارکی است که از طریق دانشجویان قرائت می‌شود. ما همواره باید به یاد داشته باشیم که چه بودیم و چه‌کار کردیم و در این سی‌واندی سال در چه نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم و در دفاع مقدس و جنگ ناعادلانه‌ای که بر ما تحمیل شد، چگونه از خود دفاع کردیم و اجازه ندادیم حتی یک سانتی‌متر از خاک کشورمان به‌دست بیگانگان بیفتد.

وی ادامه داد: در این جنگ که همه دنیا روبروی ما ایستادند یک پیرمردی فرمانده و هدایتگر آن بود که همه ما را به دفاع تشویق می‌کرد. خوب است که دانشگاه آزاد این جشنواره را برپا کرده تا ما همه این دفاع‌ها را به خاطر بیاوریم.

ارجمند با بیان اینکه هنر انتقال احساس زمان است، گفت: همه هنرمندان در طول تاریخ احساس زمانه خود را به دو قرن بعد از خود منتقل می‌کنند، همان طور که نسل‌های قبلی ما به‌وسیله شعر و قصه‌های کوتاه احساس خود را به ما منتقل کردند.

وی ادامه داد: ایران‌هراسی که بعد از اسلام‌هراسی در جهان راه افتاد را نسل جوان می‌تواند تجزیه کند و نسل گذشته نیز باید بستر آن را فراهم سازد. در سینما باید همه نیروها را به کمک بطلبیم و توجه داشته باشیم که چیزهایی است که درمورد هنر در دانشگاه‌های‌مان مرده است. دانشجویان رشته هنر بدون واسطه در صحنه با مردم ارتباط برقرار کنند.

در ادامه علی‌اصغر رستمی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره و رئیس دانشگاه آزاد فیروزکوه نیز گفت: تا به امروز بیش از ۱۰۰ طرح در شورای فرهنگی دانشگاه مطرح شده که مسئولیت این طرح‌ها را طاها هاشمی بر عهده دارد و همان طور که می‌دانید ثبت مباحث فرهنگی و انتقال به نسل‌های آتی موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: همان طور که می‌دانید در دفاع مقدس جوانان ایرانی به خوبی درخشیدند و در مقابل زورگویان ایستادند. یکی از رسالت‌های دانشگاه‌ آزاد این است که این رخدادها را انتقال دهد که خوشبختانه دانشگاه آزاد واحد فیروزکوه این کار را آغاز کرد تا بتوانیم این جشنواره ملی را به‌صورت دوسالانه برگزار کنیم و در مقابل ارزش‌ها پاسخگو باشیم.

در ادامه نشست نقی بهمنی دبیر جشنواره نیز گفت: فراخوان این جشنواره از فردا آغاز می‌شود و از روز ۲۸ شهریورماه به تمامی دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور، مرکز سینمای تجربی و انجمن سینمای جوانان ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: آخرین مهلت ارسال آثار ۱۵ دی‌ماه و اعلام آثار پذیرفته‌شده ۲۰ فروردین‌ماه سال ۹۵ است که تا ۳۱ اردیبهشت فیلم‌ها بازبینی می‌شود و همه اطلاعات جشنواره در سایت موجود است.

بهمنی ادامه داد: این جشنواره پذیرای فیلم های کوتاه با موضوعات انقلاب، دفاع مقدس، امر به معروف و نهی از منکر، شهدای هسته ای و ترور، مقابله با اندیشه های تکفیری، سبک زندگی و … خواهد بود و از ۲۷ اردیبهشت تا ۳ خردادماه ۹۵ در شهرستان فیروزکوه برگزار می گردد.