- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اهدای لوح تقدیر آسیفای ایران به طباطبایی‌نژاد

taghdir-tabatabayee1

جلسه‌ی جمع‌بندی دومین همایش ملی انیمیشن ایران، با تقدیر رئیس آسیفای ایران از سیّدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

سوره سینما [1] – به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در این جلسه که با حضور اعضای شورای علمی و مدیران کارگروه‌های دومین همایش ملی انیمیشن ایران برگزار شد، علیرضا قاسم‌خان دبیر همایش طی سخنانی اظهار داشت: «این جلسات و گفت‌و‌گو‌ها سرآغاز بحث‌های جدید در حوزه انیمیشن است و از آنجایی که سال ۹۴، سال سینمای انیمیشن نام‌گذاری شده است، مرکز گسترش برای ارتقای این هنر-صنعت چندین پروژه را دنبال می‌کند.»

وی ادامه داد: «انتشار فصلنامه تخصصی سینما انیمیشن، برگزاری دوسالانه‌ی همایش ملی انیمیشن ایران، انتشار کتاب مجموعه مقالات و مباحث علمی کارگروه‌های تخصصی همایش، برپایی جلسات نمایش و نقد و بررسی فیلم‌های انیمیشن در سالن سینماحقیقت و… از جمله اهداف این «مرکز» برای توجه بیشتر به حوزه‌ی انیمیشن است. همچنین اعضای کارگروه‌های تشکیل شده در همایش دوم نیز می‌توانند به صورت مداوم، جلسات خود را در این مجموعه ادامه دهند و امیدوارم تا پایان سال، به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.»

در این جلسه علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده فعال حوزه فرهنگ و رسانه برای گردآوری و آماده‌سازی مقالات منتخب دومین همایش ملی انیمیشن ایران و همچنین کتاب مباحث علمی کارگروه‌ها، به حاضران معرفی شد.

قاسم‌خان در ادامه‌ی صحبت‌های خود، از گردآوری انیمیشن‌های ایرانی که از سال ۶۳ تا ۹۳ در مرکز گسترش تهیه و تولید شده‌اند خبر داد و افزود: «بخشی از فیلمشناخت تهیه شده به تولیدات مرکز گسترش در حوزه انیمیشن اختصاص داده شده تا این آثار به صورت آنلاین در اختیار علاقه‌مندان قرار ‌گیرد. به اعتقاد من این کار فصل تازه‌ای را برای انیمیشن ایران رقم می‌زند.»

در ادامه این جلسه طباطبایی‌نژاد با تاکید بر اینکه حضور فعالان حوزه انیمیشن در همایش ملی انیمیشن ایران اتفاق خوشایندی را برای این هنر-صنعت رقم زد، اظهار داشت: «تا جایی که من بازتاب این همایش را رصد کردم، شرایط رضایت‌بخش بود. خوشبختانه ما رضایت نسبی همه دوستان را داشتیم و به دلیل بالا بودن محتوای علمی این همایش و به همت دانش شما، اتفاق مهمی را در حوزه‌ی انیمیشن ایران باعث شدیم.»

وی با بیان اینکه این همایش بصورت دو‌سالانه برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: «در سال‌های فرد به دلیل برگزاری جشنواره پویانمایی تهران، دوستان انیماتور دور هم جمع می‌شوند؛ لذا به دنبال بهانه‌ای بودیم تا این گردهمایی در سال‌های زوج هم اتفاق بیفتد. از همین رو همایش ملی انیمیشن ایران را بصورت دو‌سالانه برگزار خواهیم کرد. به اعتقاد من، در این گردهمایی‌هاست که فعالان این حوزه از آخرین تولیدات و دستاوردهای سینمای انیمیشن باخبر می‌شوند و امیدوارم این همایش‌ها در بلند‌مدت نتیجه بخش باشد.»

در بخش دیگری از این نشست، اعضای آسیفا و شورای سیاستگذاری از برگزاری علمی و تخصصی دومین همایش ملی انیمیشن ایران ابراز خرسندی و از برگزارکنندگان قدردانی کردند.

taghdir-tabatabayee2 [2]

سعید توکلیان با حرفه‌ای خواندن تیم برگزاری همایش در سخنان کوتاهی بیان کرد: «به نظرم این تیم حرفه‌ای قبل از برگزاری همایش تمرین‌هایش را انجام داده بود. بعد از سال‌ها به انیمیشن نگاه تخصصی و حرفه‌ای شد و این کار را هر کسی نمی‌توانست انجام دهد. خوشحالم از اینکه خیلی از دوستان انیماتور که زمانی در لانگ شات با هم قرار نمی‌گرفتند، سه روز در کنار هم حضور داشتند.»

همچنین دکتر امیررضا معتمدی رئیس کارگروه انیمیشن در سینما و سینما در انیمیشن با اشاره به اینکه این گردهمایی باید در طی زمان تداوم داشته باشد، عنوان کرد: «دوست داشتم آقای ایوبی یک جایی در میان انیماتور‌ها حضور پیدا می‌کردند یا امیدوارم یادداشتی در کتابی که می‌خواهد به چاپ برسد، داشته باشند. به نظرم این همایش فرصت‌های پنهانی زیادی داشت. برخی اتفاقات که با برنامه بود اما اتفاقات طلایی بدون برنامه‌ریزی شکل گرفت. این اتفاقات طلایی می‌تواند نگاه متفاوتی را به انیمیشن به همراه داشته و شروع یک پدیده تازه در این حوزه باشد.»

در بخش دیگری از این نشست دکتر نجم‌الدین امیر‌شاه‌کرمی رئیس کارگروه آموزش و پژوهش یادآور شد: «این همایش امید تازه‌ای به سینمای انیمیشن تزریق کرد. اگر بازخورد مباحث مطرح شده در کارگروه‌ها زیاد بوده، نشان از نیاز انیمیشن ایران به این بحث‌ها و جمع شدن‌ها دارد. دومین همایش ملی انیمیشن ایران به همه‌ی ما انرژی داد و مطمئن هستم این انرژی‌ها برای تلاش بیشتر در کار استفاده می‌شود.»

دکتر احمد سفلایی از اعضای کارگروه انیمیشن در عصر رسانه‌های جدید نیز با بیان اینکه تاثیر این همایش بیشتر بر نیروی جوان حوزه انیمیشن بود، خاطرنشان کرد: «به اعتقاد من حضور همه افراد فعال در یک حوزه در یک همایش تخصصی ضرورتی ندارد! چون تاثیر روانی این دور هم بودن و جدی گرفته شدن برای یک دانشجو خیلی مهم‌تر است. این همایش نیروی جوان را ۱۰ برابر بیشتر سر ذوق آورد و خوشحالی من این است که حالا این بچه‌ها بعد از آن همه ناامیدی، حرف از کارکردن و طرح و ایده می‌زنند.»

روانبخش صادقی رئیس آسیفای ایران نیز در سخنانی گفت: «برخی از عدم حضور در این همایش گله‌مند بودند. باید بگویم همایش با جشنواره تفاوت دارد و در یک همایش تخصصی همه افراد نمی‌توانند حاضر باشند.»

وی ادامه داد: «به نظرم محصول این همایش برای دو گروه قابل استفاده است؛ اول تولیدکنندگان و دوم سیاستگذاران. قبل از برگزاری این همایش، خیلی از ما نمی‌دانستیم باید به دنبال بازارهای جدید باشیم و بیش از پیش وابسته به دولت بودیم. پیشنهاد من این است دو گروه سیاستگذاران و تولیدکنندگان در گردآوری مقالات و گزارش کارگروه‌ها مورد توجه قرار بگیرند. همچنین دبیرخانه و دفتر همایش نباید بسته شود تا کسانی که علاقه‌مند به ارائه مقالات هستند بتوانند از همین حالا کارشان را شروع کنند. در ‌‌نهایت فعالان حوزه انیمیشن علاقه‌مند هستند این همایش به صورت سالانه برگزار شود، لذا این پیشنهاد را به آقای ایوبی می‌دهیم. خواهشمندم شما هم استقبال کنید تا بتوانیم با برگزاری این همایش‌ها سینمای انیمیشن را نجات دهیم.»

در پایان این جلسه روانبخش صادقی و سعید توکلیان با اهدای لوح یادبود با قلم صادقی، از سیّدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد به خاطر برگزاری این همایش و توجه ویژه به سینمای انیمیشن قدردانی کردند.

در این جلسه امیرمحمد دهستانی، دکتر ناصر گل‌محمدی، دکتر فاطمه حسینی‌شکیب، اسماعیل شرعی، سارا خلیلی، مرتضی رزاق‌کریمی و مجید مغنیان نیز حضور داشتند.