- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

استمرار المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان نیازمند همیاری همه نهادهای فرهنگی است

olampiad-farkhonde-kish

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان کشور ایران در مصاحبه تلویزیونی خود در شبکه همدان عنوان کرد: استمرار المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان علاوه بر همکاری بنیاد سینمای فارابی، سازمان ورزش جوانان و کانون پرورش فکری نیازمند همکاری وزارت آموزش‌وپرورش کشور است.

سوره سینما – به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فرید فرخنده کیش در جریان این مصاحبه گفت: تا به امروز این همیاری از سوی سازمان های ذیربط بسیار ضعیف بوده و تقاضای من از دوستان این است مخاطب محوری را ملاک قرار دهیم، زیرا هیچ‌کدام از فیلم‌های کوتاه نوجوانان برای مخاطبان اکران نمی‌شوند. در صورتی اگر به فیلم‌ها اجازه اکران داده شود، باعث جذب مخاطب خواهند شد. اتفاقی که درنتیجه آن المپیاد استمرار پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: ایده این المپیاد که ایده‌ای بسیار جذاب، جالب و درعین‌حال مطلوبی بود در نخستین جلساتی که برای جشنواره بین‌المللی نوجوان برگزار شده بود، توسط دبیر جشنواره جناب آقای شجاع نوری مطرح شد.

وی افزود: با حمایت بنیاد سینمایی فارابی از این المپیاد، دفاتر انجمن سینماهای جوان در سراسر کشور شروع به جذب نوجوانان بااستعداد درزمینه فیلم‌سازی کردند که فیلم‌نامه‌های منتخب از ۳۱ استان، با حمایت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده. درنهایت از ۵۰۰ اثر تولید شده،۹۱ فیلم و فیلم ساز نوجوان با استعداد شناسایی و برای المپیاد دعوت شدند.

فرخنده کیش بیان کرد: از هر استان ۳ فیلم انتخاب شد که درنهایت ۹۱ اثر از کل کشور برای جشنواره انتخاب شد.

وی با اشاره به آزاد گذاشتن نوجوانان در ساخت فیلم گفت: سعی استادان در انتخاب فیلم‌نامه‌ها بر این بوده است که در مرحله اول فیلم‌نامه‌ها قابلیت به تصویر کشیدن را داشته باشند، و در مرحله دوم سعی شد فقط همراه فیلم‌ساز باشیم. بعد از ارائه آموزش های مورد نیاز هیچ اعمال نظری بر روی فیلم سازان نوجوان در استفاده از دوربین و موضوعات صورت نگرفت. که نتایج این آزمایش را باید روی پرده سینما دید تا به این نوجوانان عزیز که آینده مملکت هستند افتخار کنیم.

وی در ادامه از مدت و بودجه ساخت فیلم‌ها اظهار کرد: تمام‌کارهای اجرایی حدود دو و نیم ماه به طول انجامید. بخشی از بودجه فیلم‌ها نیز به‌طور مستقیم در اختیار فیلم‌سازان قرار گرفت و بخش دیگر صرف برگزاری کلاس‌ها و تهیه تجهیزات مورد نیاز تولید فیلم‌ها شد.

وی ادامه داد: هرچند ایده برگزاری این المپیاد دیر داده شد و برگزاری این المپیاد سازمان‌یافته نبود اما با مهندسی انجمن سینمای جوانان این نگاه با اتفاقات جدید بسیاری همراه شد که موجبات یک حرکت ساختاری قدرتمند را فراهم کرد. اتفاقی که امیدواریم با استمرار آن شاهد به بار نشستن اهدافش باشیم.

فرخنده کیش افزود: از خوبی‌های برگزاری المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان آشنایی آن‌ها با مشاغل مختلف سینما است، متأسفانه اکثراً نوجوانان، بازیگر را که ویترین کار است دیده و به بازیگری علاقه‌مند می‌شوند. اما با ورود به عرصه فیلم‌سازی شغل‌های مختلف را می‌بینند و نکات فنی‌تری از ساخت فیلم به دست می‌آورند. این رویداد باعث دو اتفاق بهتر می شود. یک، تجربه زیادی کسب می‌کنند و دو، با دیدی واضح‌تر نسبت به آینده حرفه‌ای خود دست به انتخاب می‌زنند.

او افزود: نوجوانانی که از استان‌های مختلف به همدان آمده‌اند می‌توانند آینده سینما را تضمین کنند و من فکر می‌کنم نیاز مهم آینده  سینما از این فیلم‌سازان تامین خواهند شد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص حمایت‌های صورت گرفته از این طرح گفت: جناب آقای دکتر ایوبی رئیس محترم سازمان سینمایی مهم‌ترین حامی انجمن سینمای جوانان ایران در اجرای طرح المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان بوده اند. ایشان در طول مدت مدیریت خود همواره از نگاه نو و خلاق پیشتیبانی کرده و مشوق طرح های نو بوده اند. حمایتی که باعث رفع شدن بسیاری از کاستی‌ها و موانع موجود در مسیر انجام هرچه بهتر امور فرهنگی شده است.

فرخنده کیش در آخر گفت: همدان شهری است که همیشه جذابیت‌های خاص خود را داشته و حجم این جذابیت‌ها با استاندار فرهنگ دوست و میزبانی خوب مردمان این شهر افزوده شده است، پس با این تعریف همدان می‌تواند دبیرخانه دائمی المپیاد فیلم‌سازی را تأسیس کند و راهی برای پیشرفت فرهنگ سینمایی جامعه و فیلم‌سازان نوجوان کشور باشد.