- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مستند «تنگراه» در اولین ایستگاه جشنواره‌ای به «سینماحقیقت» می‌رسد

tangrah

مهوش شیخ‌الاسلامی مستندساز پیشکسوت سینمای ایران با جدیدترین اثر مستدش «تنگراه»، بیماری سرطان و راه‌های مبارزه با آن را از زاویه‌ای متفاوت به تصویر کشیده است.

سوره سینما [1] – به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، وی درباره‌ی دلایل ساخت این فیلم مستند گفت: «آقای ماجد نیسی از دوستان خانوادگی من هستند. ایشان برادری دارند که به بیماری سرطان مبتلاست، اما برای درمان بیماری‌اش به راه متفاوتی روی آورده که در این فیلم به آن می‌پردازم.»

وی ادامه داد: «معمولا کسانی که با این بیماری رو به رو می‌شوند، به مصرف داروهای مختلف و شیمی‌درمانی می‌پردازند، اما شخصیت مستند «تنگراه» نوع معمول برای درمان این بیماری را انتخاب نکرده است. او می‌خواهد زندگی روستایی که هوا و محیط سالم و بدون دغدغه‌ای دارد را تجربه کند. در واقع قصد ندارد بیماری‌اش را باور کند و به زندگی امیدوار است.»

شیخ‌الاسلامی درباره‌ی نحوه تصویربرداری این مستند توضیح داد: «در این فیلم دو بیمار سرطانی حضور دارند؛ یکی از اهواز آمده و دیگری از تبریز. هر دو زیر نظر پزشک هستند و روند درمان را بدون استفاده از مواد شیمیایی ادامه می‌دهند. تصویربرداری این کار هم بصورت متداول فیلم‌های مستند انجام نشده است. ما حدود شش ماه به این منطقه رفت و آمد داشتیم و در این مدت، دو دوربینی که برای تصویربرداری در نظر گرفته بودم را در اختیار همراهان بیماران و کسانی که با آنها مراوده داشتند، قرار می‌دادم. البته بعضی صحنه‌ها را خودم گرفته‌ام.»

وی با بیان اینکه برای پرداختن به موضوع سرطان در یک فیلم مستند انگیزه شخصی داشته است، اظهار داشت: «برادرم شش سال پیش بر اثر همین بیماری از دنیا رفت. در تمام مدت بیماری و بعد از آن، آقای ماجد نیسی مثل یک برادر در کنارم بود. ماجد جای برادرم را برایم پُر کرد و حالا که این اتفاق برای برادرش افتاده، خواستم در تمام مدت در کنارش باشم. اتفاقاً می‌خواستم یک جایی این دو اتفاق را به هم وصل کنم، اما یادآوری این خاطرات بسیار ناراحت‌کننده بود و ترجیح دادم که این کار را انجام ندادم.»

این مستندساز در پایان گفت: «خانواده، محبت، طبیعت، آب و هوا و بسیاری مسائل دیگر در پیشگیری و مبارزه با بیماری سرطان نقش دارند، اما در مستند «تنگراه» بیش از هر چیز، زندگی سالم را برجسته کردم که به نظرم برای دچار نشدن به این بیماری، به آن نیاز است.»

مستند «تنگراه» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهوش شیخ‌الاسلامی در مرحله صداگذاری است و در اولین ایستگاه جشنواره‌ای، به «سینماحقیقت» خواهد رسید. این فیلم از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.