- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«رستاخیز» بغداد را تکان داد

rastakhiz

فیلم سینمایی «رستاخیز» در اولین حضور جهانی‌اش در جشنواره فیلم بغداد حضور یافت و افتتاح‌کننده این رویداد سینمایی بود.

سوره سینما [1]صبا [2] نوشت : «رستاخیز» در شب عید غدیر‌خم به عنوان افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فیلم بغداد با حضور بیش‌از هزار نفر از سفرا، مهمانان خارجی، هنرمندان و فیلمسازان و مردم عراق در المسرح الوطنی، سالن ملی عراق به نمایش درآمد.

در ابتدای این مراسم تقی علیقلی‌زاده، تهیه کننده و احمدرضا درویش، کارگردان فیلم به دعوت رییس جشنواره، مورد تشویق مهمانان قرار گرفتند. بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی عراق از جمله شبکه دولتی عراق با پخش تبلیغات فیلم «رستاخیز» به زبان عربی، خبر این حضور را منعکس کرده‌اند. همچنین شبکه العربیه قبل از شروع مراسم افتتاحیه با احمدرضا درویش گفت‌وگویی زنده انجام داد.

معاون سازمان سینمایی عراق پیش از شروع نمایش فیلم در سخنانی اعلام کرد: افتخار بزرگ ما، حضور فیلم «القربان» به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره بغداد است.

«رستاخیز» با دوبله عربی در افتتاحیه جشنواره فیلم بغداد به نمایش درآمد و با استقبال عراقی‌ها همراه شد. نمایش این فیلم با فریادهای لبیک یا حسین از سوی حاضران مورد استقبال قرار گرفت و صدای گریه‌های تماشاگران در سکانس شهادت حضرت ابوالفضل العباس‌(ع) از واکنش‌های مردم به این فیلم بود. بعد از پایان فیلم هم احمدرضا‌درویش با حضور در میان مردم پاسخگوی سوالات و احساسات آنان بود.

عراقی‌ها «رستاخیز» را پسندیدند

در همین حال تقی علیقلی‌زاده، تهیه‌کننده فیلم درباره نمایش «رستاخیز» در افتتاحیه جشنواره فیلم بغداد گفت: «مسئولان فرهنگی عراقی با تحسین و تبریک، این فیلم را عیدی سینمای ایران به مردم عراق تلقی کردند.»

او به تسنیم گفت: بازخوردها مخاطبان فیلم بسیار گرم و پرشور بود و تا مدتها در حلقه چند صد نفری مشتاقان فیلم امکان حرکت وجود نداشت. بسیاری از هنرمندان بزرگ عراق در نشست‌های متعدد نسبت به فیلم اظهار لطف داشتند.

علیقلی‌زاده در مورد درخواست عراقی‌ها برای پخش این فیلم، در کشورشان گفت: هم برای پخش تلویزیونی و هم برای اکران در سالن‌های سینمای عراق تقاضاهای متعدد ارائه شده است که با توجه به نزدیکی ایام محرم و صفر تلاش خواهد شد، این کار با سرعت بیشتری پیگیری شود.
هفتمین فستیوال بین‌المللی فیلم بغداد طی روزهای یکم تا پنجم اکتبر (۹ تا ۱۳ مهر) در شهر بغداد در عراق برگزار می‌شود.

این فیلم تاریخی مذهبی دارای نسخه‌هایی با دوبله به زبان‌های مختلف از جمله دوبله عربی و فرانسه همراه با زیرنویس انگلیسی است. افتتاحیه فستیوال فیلم بغداد، اولین اکران رسمی فیلم رستاخیز در جهان عرب خواهد بود. فیلم «رستاخیز» با نام عربی «القربان» و نام انگلیسی «Hussein Who Said No» در جهان شناخته می‌شود.

فیلم «رستاخیز» با دریافت مجوز اکران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک روز در سینماهای تهران روی پرده رفت ولی به دستور همین وزارتخانه در پایان نخستین روز اکرانش در تاریخ ۲۴ تیرماه از پرده پایین آمد.

علاوه بر فیلم سینمایی «رستاخیز» که آغازگر جشنواره فیلم بغداد بود، چهار فیلم دیگر ایرانی شامل «شیار ۱۴۳»، «همه چیز برای فروش»، «تراژدی» و «طبقه حساس» در بخش ویژه سینمای ایرانِ این جشنواره نمایش داده می‌شود. بخش ویژه سینمای ایران جشنواره فیلم بغداد با همکاری امور جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌المللی سازمان سینمایی برگزار می‌شود.