- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

روح‌الله حجازی: برگزاری جشنواره یاس یعنی نگاه تخصصی به فیلم ویدیویی

hejazi

روح‌الله حجازی، کارگردان سینما می‌گوید: برگزاری جشنواره فیلم ویدیویی یاس یعنی نگاه تخصصی به فیلم ویدیویی و با این حرکت موافقم.

سوره سینما [1] – به گزارش ستادخبری سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی یاس، روح‌الله حجازی معتقد است: تهیه‌کنندگان معمولا برای سرمایه‌گذاری در فیلم‌های ویدیویی نسبت به سینمایی تردید دارند چرا که این نوع فیلم‌ها قابلیت‌های مدیوم سینمایی ندارند.

کارگردان «مرگ ماهی» بازخورد فیلم برای سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده را مهم دانست و افزود: فیلم ویدیویی پس از ساخت ممکن است فقط از تلویزیون پخش شود اگر تحت قوانین مورد قبول صدا و سیما ساخته شده باشد. ضمن این که فیلم‌های ویدیویی بعد تبلیغاتی زیادی ندارند و تهیه‌کنندگان از یک فیلم سینمایی بازخورد بهتری می‌گیرند. همچنین فیلم سینمایی در جشنواره‌های مختلف اعتبار بزرگ‌تری می‌آورد ولی فیلم ویدیویی این امکان را ندارند.

کارگردان «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» ادامه داد: خوب است که تلویزیون صددرصد روی تله فیلم‌ها و خرید آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده و از بخش دولتی حمایت کند چرا که این فیلم‌ها در تلویزیون مخاطب عام دارد و در یک پخش تلویزیونی در کل کشور ۱۵ میلیون نفر ممکن است یک تله فیلم را ببینند.

حجازی درباره جشنواره فیلم ویدیویی توضیح داد: برگزاری این جشنواره یعنی نگاه تخصصی به فیلم ویدیویی که خیلی خوب است و با آن موافقم.

وی با بیان این که جشنواره می‌تواند آثار شاخص را ساماندهی و جهت دهد، تصریح کرد: جشنواره به ارتقا ساخت فیلم‌ها کمک می‌کند. جشنواره فیلم ویدیویی یاس نیز به معرفی فیلمسازها کمک می‌کند و آن‌ها را به پله بعدی که ساخت فیلم بلند است هدایت می‌کند.

کارگردان «در میان ابرها» ادامه داد: فیلمساز ابتدا با ۸ میلیمتری شروع می‌کند بعد به ۱۶ و کوتاه می‌رسد پس از آن به فیلم ویدیویی و ساخت فیلم بلند روی می‌آورد. این موضوع فقط درباره فیلمساز صدق نمی‌کند بلکه بازیگران و سایر عوامل هم برای ورود به عرصه جدی سینما باید تمام این مراحل را طی کنند.

حجازی افزود: ۱۸ تله فیلم طی ۱۴ سال گذشته ساختم و از این راه تعداد زیادی عوامل سینمایی همچون تدوین‌گر، تصویربردار، بازیگر و سایر عوامل به کارزار حرفه‌ای معرفی کردم. به عنوان نمونه دوستی که نخستین تجربه خود در تصویربرداری را با من در یک فیلم ویدیویی داشته در حال حاضر مدیر فیلم‌برداری سینما است.

وی تاکید کرد: این نشان می‌دهد فیلم ویدیویی خود یک امکان و فرصت خوبی است و به طور مسلم ساخت این فیلم‌ها بر کل سینمای ایران تاثیر مثبت دارد. کارگردان و بقیه عوامل باید مراقب باشند مسیر درستی را طی کنند و پس از موفقیت حضور در جشنواره ادامه مسیر دهند. جشنواره نیز می‌تواند با سیاست گذاری‌های درست جهت خوبی به این فیلم‌ها دهد.

سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی یاس تا ۱۶ مهرماه در استان مازندران و به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود.