سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ مهر ۱۳۹۴ در ۱۲:۵۲ ب.ظ چاپ مطلب

مساجد پاتوق ثابت اکران عمار هستند

mehdi-hamedi

مهدی حامدی گفت: در برخی مساجد شهرستان، پاتوق ثابت اکران فیلم عمار داریم و بعد از نماز مغرب و عشا، مردم به تماشای فیلم‌های جشنواره می‌نشینند.

مهدی حامدی، اکران کننده شهرستان خمین استان مرکزی گفت: در برخی مساجد شهرستان، پاتوق ثابت اکران فیلم عمار داریم و بعد از نماز مغرب و عشا، مردم به تماشای فیلم‌های جشنواره می‌نشینند.

به گزارش سوره سینما ، یکی از ویژگی‌های اکران مردمی جشنواره عمار، اتکای آن بر نیروهای مردمی است، طوری که اقشار مختلف جامعه اعم از دانشجو، طلبه، معلم، خانم خانه‌دار و … به عنوان اکران کننده در آن مشارکت می کنند.

مهدی حامدی، یکی از این اکران‌کننده‌ها است که فیلم‌های عمار را در شهرستان خمین استان مرکزی اکران می‌کند و اخیرا رابط اکران مردمی جشنواره در این شهرستان شده است. با وی گفت‌وگویی داشتیم که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید:

چطور با جشنواره عمار و اکران‌های آن آشنا شدید؟

من بخاطر فعالیت‌های دوران دانشجویی و ارتباط با فعالان فرهنگی، از ابتدای جشنواره، در جریان آن بودم ولی بدلیل خدمت سربازی نتوانستم به عنوان اکران کننده کمک کنم اما از سال قبل، فیلم‌های جشنواره را از مرکز استان تهیه و در خمین اکران می‌کنیم.

متاسفانه تا سال ۸۸، بچه‌‌های حزب‌الهی به لحاظ رسانه‌ای ضعیف عمل می‌کردند، ولی شروع جشنواره عمار در گرامی‌داشت حماسه ۹ دی، فضای خوبی ایجاد کرد که آنها هم به طور جدی وارد کار رسانه‌ای شوند، من هم احساس کردم که باید در حد وسعم قدمی در این راه بردارم و فیلم‌های عمار را اکران کنم، گرچه در شهرستان با مشکلاتی مواجه شدیم، اما، با قوت، کار را ادامه می‌دهیم.

در چه جاهایی اکران داشتید؟

معمولا در مدارس و مساجد شهرستان اکران می‌کنیم و بیشتر مخاطبان ما را جوانان و دانش آموزان تشکیل می‌دهند.

در دو مسجد حضرت قمر بنی هاشم و حضرت خاتم الانبیاء (ص) شهرستان هم، پاتوق ثابت اکران فیلم عمار داریم و بعد از نماز مغرب و عشا، فیلم، پخش می‌کنیم. در مدارس هم، بعضا خود دانش آموزان، فیلم‌ها را در اوقات فراغت اکران می‌کنند که متاسفانه رسانه‌ای نمی‌شود.

برای تبلیغات و تهیه امکانات اکران چه کار می‌کردید؟

پوسترهای جشنواره از ستاد اکران استان می‌گرفتیم و اطلاعیه اکران خودمان را روی آن می‌زدیم، در مدارس هم از طریق انجمن اسلامی دانش آموزان یا بسیج دانش آموزی اطلاع‌رسانی می‌کردیم.

در مورد تهیه امکانات هم، اوایل از بسیج هنرمندان شهر، ویدیو پروژکتور امانت می‌گرفتیم، ولی بعد از این‌که تاثیرگذاری اکران‌ها دیده شد، یکی از خیران شهر که همیشه در کارهای فرهنگی مشارکت می‌کنند، یک دستگاه ویدیو پروژکتور و پرده اکران، به مبلغ ۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان، تهیه کردند.

در اکران‌ها با چه مشکلاتی روبرو شده‌اید؟

یکی از مشکلات، دیر رسیدن بسته‌های اکران است که باید از طرف دبیرخانه جشنواره برای رفع این مشکل، هماهنگی بهتری با استان‌ها، صورت بگیرد، اما بیشترین مشکل، بی‌تجربگی خودمان بود، مثلا در مساجد برای اکران، برخی ملاحظات باید رعایت شود، ولی در ابتدا بخاطر بی‌اطلاعی از این موضوع، به مشکل برمی‌خوردیم اما الان، فیلم‌ها را متناسب با فضای اکران انتخاب می‌کنیم که مشکلی پیش نیاید.

مسئله دیگر، این بود که مردم، معمولا از فیلم‌های طولانی استقبال نمی‌کردند، به همین دلیل فیلم‌هایی که برای پخش درنظر می‌گیریم، بیشتر از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه نمی‌شود.

از خاطرات اکران‌هایتان بگویید.

در یکی از مدارس، نماهنگ «مرگ بر آمریکا» حاج صادق آهنگران را پخش می‌کردیم که دانش آموزان، همراه با نماهنگ، شروع به هم‌نوایی کردند که خیلی جالب بود، اتفاق دیگری که خیلی به ما روحیه می‌داد، مربوط به استقبال زیاد از فیلم‌ها می‌شود که بیشتر در اکران فیلم علمک شاهدش بودیم.

پیشنهادی برای جشنواره عمار دارید؟

پیشنهادم این است که دبیرخانه جشنواره، همراه با بسته‌های اکران، برخی کلیپ‌های متناسب با مسائل روز را هم به عنوان مکمل اکران‌ها درنظر بگیرد که در ابتدا و انتهای پخش فیلم‌های عمار نمایش داده شوند، پیشنهاد دیگرم این است که دبیرخانه، اکران فیلم‌ها در مدارس را تقویت کند و به این بخش بیشتر توجه داشته باشد، برای این موضوع می‌توان از ظرفیت انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، بسیج دانش آموزی و حلقه‌های صالحین مدارس استفاده کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>