سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ مهر ۱۳۹۴ در ۱۰:۲۱ ق.ظ چاپ مطلب
نگاهی به جشنواره‌ای انقلابی در نجف اشرف ؛

وقتی مستند ایرانی غوغا می‌کند / یوسف پیامبر همچنان محل بحث رسانه‌های عربی

alghadir

نهمین بازار و جشنواره رسانه‌ای الغدیر نجف اشرف در حالی به پایان رسید که حضور و البته حضور با کیفیت در این گونه بازارهای کوچک و محلی راهی برای صدور فرهنگی انقلاب اسلامی است.

نهمین بازار و جشنواره رسانه‌ای الغدیر نجف اشرف در حالی به پایان رسید که حضور و البته حضور با کیفیت در این گونه بازارهای کوچک و محلی راهی برای صدور فرهنگی انقلاب اسلامی است.

سوره سینما ـ سجاد اسلامیان: سال‌ها بود خبر این جشنواره و موفقیت ایرانی‌ها را در آن می‌شنیدم؛ جشنواره‌ای در عراق و در نجف اشرف که دارد کارهایی می‌کند که در حد خودش بتواند موثر باشد و حالا فرصتی شده است تا از نزدیک از فعالیت‌های جشنواره رسانه‌ای الغدیر دیدن کنم.

جشنواره‌ای که نسخه نهم آن نیز پایان هفته گذشته پیچیده شد و در آن به سه ایرانی جایزه داده شد؛ دو ایرانی که تقریبا هر دو از گروه‌های خصوصی و شاید بتوان گفت گروه‌های خودجوش فرهنگی هستند.

اما روز اول که وارد اداره شبکه الغدیر شدم سمت و چپ و راست راهرو پر بود از عکس‌هایی از شهدا، تشییع جنازه شهدا و رهبرانی چون شهید محراب آیت‌الله سیدمحمدباقر حکیم اما در کنار این عکس‌ها عکس‌هایی از رزمندگان بدر بود، عکس هایی که نه از جنگ با اشغالگران آمریکایی یا تکفیری‌های داعشی باشد بلکه عکس‌هایی که از هور و نی روایت می‌کرد و با خودم گفتم آیا زمانی که سپاه بدر عراق در کنار رزمندگان ایرانی علیه صدام می‌جنگیدند فکر می‌کردند که روزی بتوانند در قلب عراق به عکس‌هایشان این چنین ببالند و حال به یاد آنان جشنواره برگزار کنند.

در همین حال که در راهروی اصلی شبکه الغدیر یاد بدریون الاوائل گرامی داشته شده است در فضایی دیگر و به دور از هیاهوی جشنواره و بازار، از شهدای متاخر در نبرد با داعش یاد شده است شهدایی که بین آنها شهدای رسانه‌ای نیز هستند و تصاویر آنها بالای ساختمان شبکه الغدیر دیده می‌شود؛ و در کنار یاد شهدا در این فضای ساده و روحانی ماکت‌هایی از نبردهای اخیر حشد شعبی و سپاه بدر از آمرلی تا تکریت به نمایش درآمده است.

در کنار جشنواره غرفه‌های کوچک اما بعضا فعالی با عنوان بازار فیلم و سریال الغدیر برپا شده است روزنامه‌های عربی، شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی از آلمان و ایران گرفته تا لبنان و سوریه و عراق همه حضور دارند و هر کدام در حال رایزنی و گفت‌وگو هستند.

روز اول بازار با حضور هادی العامری که او را از عکس‌هایش با حاج قاسم سلیمانی می‌شناسیم آغاز می‌شود و روزهای بعد چهره‌های مختلف سینما و تلویزیون و رسانه و سیاست از مصر و سوریه و تونس به جشنواره می‌آیند و در کارگاه‌ها سخن می‌گویند.

در میان غرفه‌ها اما برخی غرفه‌های فعالیت ویژه‌ای دارند، یکی از این بخش‌ها مرکز رسانه‌ای حشد شعبی یا همان نیروهای مردمی رزمنده علیه داعش است که طرفداران زیادی دارد و هر کس سراغی از آن می‌گیرد.

غرفه‌های یمنی از جمله شبکه المسیره به خاطر حوادث اخیر مورد توجه است و در این بین نشریه «الصافات» که آخرین شماره خود را به سریال‌سازی دینی با توجه به سریال یوسف پیامبر قرار داده است چشم من را گرفته است؛ گویا اگر برای برخی در ایران سلحشور و سریال یوسف پیامبر تمام شده در کشورهای عربی و در تنها مجله سینمایی تلویزیونی عراق با وجود ده‌ها کار تلویزیونی سلبریتی‌زده همچنان این سریال محل بحث است.

alsafat

در میان غرفه‌ها، غرفه مرکز تولیدی بیروت نیز چشم‌ها را به خود جلب می‌کند به‌ویژه ما ایرانی‌ها را چه اینکه تبلیغ اثری ایرانی به نام «شاهزاده روم» بر روی دیوار این غرفه خود نمایی می‌کند؛ شرکتی که در این اثر مشارکت داشته و در کنار آن چندین سریال لبنانی را که عمدتا از شبکه المنار پحش شده، تولید کرده است.

در این میان اما ۱۲ غرفه نیز از آن ایران است از مراکز دولتی چون شبکه سحر، مرکز صبا، شبکه الکوثر، رادیو تهران تا موسساتی چون هدایت رسانه، مستندسازی حقیقت و شرکت هایی چون شرکت saat و شرکت آینده‌سازان، شرکت فراگستر و گروه راهبری دیدبان و بالاخره شرکت آریا صنعت تخیل و جشنواره مردمی فیلم عمار حضور دارند.

مرکز مستندسازی حقیقت به دلیل تولیدات اخیرش از حوادث عراق و به ویژه اثر مستند «پل» ساحته وحید فراهانی مورد توجه قرار گرفته است و هر از گاهی بینندگان عراقی متعددی را دور خود جمع می‌کند.

در این بین اما برخی مراکز مثل شبکه رادیو تهران و مرکز دیدبان تنها با کارت ویزیت در این جشنواره حاضر شده‌اند و این در حالی است که شرکت‌هایی چون شرکت فراگستر، شرکت آریا صنعت تخیل و جشنواره مردمی فیلم عمار فعالیت بیشتری در بازار دارند.

هر چند نمی‌توان با پایان یک بازار و جشنواره بلافاصله از موفقیت شرکت کنندگان آن سخن گفت اما باید گفت که حضور ایرانی در این جشنواره و بازار محلی و گفت‌وگوی رو در رو با تولید کنندگان خود راه مهمی است که برای صدور فرهنگی انقلاب اسلامی باید در نظر گرفت و جدا از کیفیت حضور که صد البته باید با کیفیت بالایی باشد اما نفس حضور، خود می‌تواند در این مسیر گام مثبتی باشد چه اینکه متخصصان معتقدند صدور فرهنگی انقلاب نه از راه هوایی ماهواره‌ها و امواج صوتی که از راه زمینی و گفت‌وگو و معاشرت با یکدیگر به دست می‌آید.

منبع: خبرگزاری فارس

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>