- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«در میان دیوارهای شهر» با حضور هنرمندان اکران شد

divarha1

روز گذشته ۱۷ مهر ماه فیلم مستند «در میان دیوارهای شهر» به کارگردانی مهدی نادری در گالری آرته به نمایش گذاشته شد.

به گزارش سوره سینما [1] بعد از نمایش این فیلم مستند ،مهدی نادری در نشستی که به منظور تبادل نظر در مورد فیلم انجام شد گفت:به عنوان یک فیلمساز معتقدم که باید همواره به مسائل اطراف دقت کرد.کما اینکه این فیلم به واسطه سفر چند سال پیش من به فستیوال فیلم بغداد ساخته شد و فارغ از اتفاقات رسمی برگزاری فستیوال و اینکه سعی می شد از مهمانان در فضای نا امن بغداد مراقبت شود با خودم فکر کردم بهتر است مشاهدات خودم را از این سفر و فضای حاکم در انجا به تصویر بکشم.مکاتب شاهکار بغداد از جمله مواردی بود که سعی داشتم در این فیلم بیشتر به ان بپردازم.

او در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: در این سفر سعی کردم تنها یک توریست نباشم و از آغاز سفرم دوربینم را روشن کردم.بازدید خانه هنرمندان که از نظر من این خانه هنرمندان یکی از پایگاه های مهم آرت در خاورمیانه و دنیا است مشاهدات من در این سفر بود که برای خودم جالب توجه بود.

نادری خلاقیت درخلق اثار هنری را بزرگترین رکن آن دانست و افزود: از نظر من استعداد زمینه خلاقیت است و آدم با استعداد اساسا نمی تواند جایی ساکت بنشیند.مخالفت من با ساختار اکادمیک فیلمسازی که معتقدم آزادی عمل را از فیلمساز می گیرد نیز در همین راستا است.چرا که در بحث اکادمیک فیلمسازی از منظر خلاقیت به موضوع نگاه نمی کند.من در این فیلم تفسیر خودم را از مشاهدات داشتم.

بعد از صحبت های نادری حاضران در مراسم نظرشان را درمورد فیلم بیان کردند.نادر مشایخی آهنگساز برجسته ایرانی درباره فرم در این فیلم صحبت کرد و افزود: فرم ساخت این فیلم من را به یاد فیلم هایی می اندازد که گاهی درشبکه های اجتماعی از حوادث و اتفاقات هولناک می بینم.نا آرامی عجیبی در این شهر وجود داشت در عین حال که مردمان و هنرمندانش زندگی خودشان را می کنند و دنیای دیگری دارند.از نظر من ریتم فیلم عالی است .

divarha2 [2]

نادری در پاسخ به پرسش یکی از حاضران مبنی بر اینکه به چه دلیل با وجود زبان های مختلفی که در این فیلم صحبت می شود اما زیر نویسی وجود نداشت گفت: ما آدم های عاطفی هستیم و این احساسات است که ما راتحریک می کند برای نوشتن،نقاشی کردن و یا فیلم ساختن.با خودم فکر کردم بهتر است مردم با ظرفیت های زبانی خودشان در این فیلم صحبت کنند و می توان تجربه کرد که آیا واقعا با زیر نویس می شود با حرف های آنها ارتباط برقرار کرد؟

محسن امیر یوسفی فیلمساز نیز در صحبت هایش در مورد فیلم با اشاره به اینکه این فیلم برای نخستین بار در برنامه «هنر ،ضد داعش» به نمایش گذاشته شده است،گفت: اکران فیلم دربرنامه ای که به این عنوان تدارک دیده شده است برایم جالب است. طالبان،القاعده،داعش و گروه هایی از این دست که در هر دوره نامشان تغییر می کند همواره وجود داشته است. اما اگر بخواهیم به خودمان نگاه کنیم،داعشی نیز در وجود ما نهفته است و وجودمان را تسخیر کرده است. مثل میکروبی که در وجود ما سالها زندگی کند و متاسفانه در همه جای دنیا نیز وجود دارد مثل برخورد اروپایی ها و یا امریکایی ها در برخورد با پناهجویان.

نظام الدین کیایی صدابردار پیشکسوت سینما نیز در پایان جلسه گفت: نادری فیلمساز خوبی است.شخصی که چنین فیلمی می سازد با جریان فیلمسازی که در کشور ما وجود دارد،قبل از اینکه صاحب اندیشه باشی باید رابینسن کوروزئه باشد. بدون هیچ امکاناتی این فیلم ساخته شده همانطور که نادری«بدرود بغداد» را بدون امکانات خاصی ساخت و فیلم بسیار زیبایی است که ماندگار خواهد شد. او صاحب اندیشه و تفکر است .او این فیلم را با عشق ساخته است و مغز و چشم این هنرمند قابل ستایس است.برای او احترام زیادی قائلم و می دانم تلاشش انجام کارهای بزرگ تر و بهتری بوده و هست که امیدوارم امکاناتش برای او فراهم شود.

نظام الدین کیایی، محسن امیر یوسفی، حمید رضا صدر، نادر مشایخی، علی قنبری، سامان استرکی، سحر عصر آزاد و جواد جلالی از جمله حاضران در این مراسم بودند.