- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«آقا سید باقر»، مهمان ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار می‌شود

aghaseyed-bagher

مستند «آقا سید باقر»، با محوریت خاطرات امام‌جمعه انقلابی و محبوب شهرستان گالیکش، مهمان ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار می‌شود.

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از پایگاه خبری تحلیلی نیلکوه، مستند «آقا سید باقر»، امام‌جمعه محبوب شهرستان گالیکش، مهمان ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش تاریخ انقلاب اسلامی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مصیب کوهی مشایخ می‌شود.

در ادامه گفت‌وگوی این رسانه محلی را با خالق این اثر را می‌خوانید.

لطفاً خودتان را معرفی نمایید؟

مصیب کوهی مشایخ هستم؛ از استان گلستان، شهرستان مینودشت.

چند سالی هست با دوستانمان مشغول تهیه کارهای مستندسازی در زمینه‌های گوناگون ازجمله فرهنگی، اجتماعی و هنری هستیم. خداوند را شاکریم که توانسته‌ایم در این راه قدمی برداریم و این را هم بگویم که به خاطر مادیات سراغ فلیمسازی نرفته‌ام؛ صرفاً بر اساس علاقه و دغدغه بوده است و با سرمایه خودمان فیلم‌ها را تهیه می‌کنیم بدون اینکه یک ریال از ارگانی پول گرفته باشیم. مشغول ثبت وقایعی هستیم که امیدوارم مفید باشد و روزگاری تجربه آیندگان شود.

از مستند «آقا سید باقر» بگویید؟

مجری این مستند که مشغول تهیه آن در گالیکش هستیم، دو موسسه «مبشر فیلم» و «اندیشه آوا و نمای مشایخ» هستند. بهر حال کار خیری است که ثمره‌اش به نام استان گلستان در ششمین جشنواره فیلم عمار خواهد بود.

با تهیه این مستند به دنبال کسب جایزه و مقام در جشنواره نیستم و همین‌قدر که امسال هم‌اسمی و فیلم‌هایی از استان گلستان در جشنواره عمار باشد، افتخاری برای ماست و شاید هم انگیزه‌ای شود برای هم استانی‌های عزیزم.

امیدوارم این کارها انگیزه‌ای شود، تا دیگر هم استانی‌های عزیز نیز اثری تولید کنند و به جشنواره مردمی عمار که تا ۳۰ آبان ماه مهلت دارد، ارسال نمایند.

این مستند در طول یک روز تهیه در مسجد جامع شهر گالیکش تهیه‌شده است و در قالب فیلمی ۹۰ دقیقه‌ای، به جشنواره، ارائه خواهد شد.

در این فیلم به دنبال آن بودیم تا بخش‌هایی از خاطرات و زندگی انقلابی امام‌جمعه محبوب گالیکش در قبل از انقلاب، واقعه ۱۲ دی شهرستان گالیکش و … را به تصویر بکشیم.

لطفاً توضیحی در خصوص جشنواره مردمی فیلم عمار بدهید؟

جشنواره مردمی فیلم عمار از سال ۸۸ و بعد از فتنه‌های منافقین داخلی و خارجی در بخش‌های مختلفی با موضوعاتی ازجمله: جنگ نرم، اقتصاد مقاومتی، تاریخ انقلاب، فتنه ۸۸، بیداری اسلامی، نقد درون گفتمانی و استکبارستیزی فعالیت خود را آغاز کرد و الحمدالله تاکنون موفق بوده است.

این جشنواره اهداف والایی در درازمدت دنبال می‌کند و چنانچه از نامش پیداست ضمن مردمی بودن ویژگی‌هایی دارد از جنس اخلاص، شهامت، شجاعت، حق‌طلبی، استقلال‌طلبی، مبارزه با ظلم و استکبارستیزی؛ پس هدفش روشن و مقصد و نیتش خیرخواهی است. بدون هیاهو آمده است تا بگوید باهم باشیم و از اسلام و انقلاب و اهدافی که با سختی‌های فراوان به وجود آمده حفظ و نگهداری کنیم.

ان شاءا… که خداوند متعال توفیق دهد با کمک شما اهالی رسانه و خبرگزاری‌ها در این امر خیر اهداف بلندتری را کسب نماییم.

تاکنون جشنواره عمار توانسته در داخل و خارج کشور مخاطبین زیادی را جذب نماید و شور و نشاط را در وجود آن‌ها از ابعاد گوناگون ایجاد نماید. این جشنواره طی چند سال گذشته در غالب و موضوعات گوناگون توانسته در محل‌های مختلفی مثل سینما، مسجد، مدرسه، دانشگاه، فرهنگسرا، خانه شهید، پارک، هیئت، پایگاه بسیج و … اکران شود.

دبیرخانه عمار برای ششمین دوره از کسانی که علاقه‌مند به اکران هم‌زمان فیلم‌های جشنواره، دعوت می‌کند تا از طریق تارنمای AmmarFilm.ir [2] در بخش اکران مردمی ثبت‌نام را انجام دهند.

زحمات همین مردم باعث شده تا جشنواره مردمی فیلم عمار بتواند ظرفیت‌های فرهنگی و هنری و مذهبی زیادی را در سلایق گوناگون به وجود آورد که این خود موفقیت این جشنواره را می‌رساند.

باید تلاش و کوشش فراوانی در این خصوص صورت گیرد و لازمه‌اش همدلی و هم‌زبانی است.

چه نکته‌ای باعث شد این سوژه را برای شرکت در جشنواره انتخاب کنید؟

سوژه از اساسی‌ترین مسائل جذابیت، خلاقیت و شکوفایی خلق هر اثر هنری است. حالا چه می‌خواهد یک اثر دیداری باشد مثل نقاشی، خطاطی، فیلم و یا یک اثر شنیداری و یا نوشتاری مثل داستان، رمان یا فیلم‌نامه. یک فیلم‌ساز برای اینکه فیلمش جذابیت، شکوفایی و رشد لازم را داشته باشد باید روی سوژه به‌اندازه کافی دقت و مطالعه داشته باشد.

خاطرات حجت‌الاسلام موسوی، امام‌جمعه محبوب شهرستان گالیکش که از شخصیت‌های مبارز و انقلابی این منطقه و کشور از سال ۴۲ است و هم‌زمان با سخنرانی امام خمینی(ره) فعالیت‌های انقلابی خود را آغاز کرده و تاکنون هم الحمدالله در مسیر انقلاب و خط ولایت بوده‌اند، به‌عنوان سوژه من برای شرکت در ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار انتخاب‌شده است.

قطعاً گفتار یک چنین شخصیتی که در بطن انقلاب بوده و زحمات و سختی‌های فراوانی را به همراه مردم این منطقه در جهت به ثمر نشستن انقلاب اسلامی کشیده‌اند مفید و تأثیر گزار برای همه سنین مردم این منطقه و مردم سراسر ایران خواهد بود. از همه مهم‌تر این‌که بدون تعارف بگویم این‌چنین شخصیت‌هایی گنجینه‌هایی هستند که باید حفظ شوند؛ منظورم خاطرات آن‌هاست به‌هرحال هر گنجی دارای ارزش‌های زیادی است و بزرگوارانی همچون حجت‌الاسلام موسوی باید خاطرات و زحمات آن‌ها ثبت و ضبط شود.

تا آنجایی که من کسب اطلاع کردم متأسفانه تاکنون نهادی برای ثبت خاطرات انقلابی ایشان تلاشی انجام نداده است، اگر بنشینیم و بگویم وظیفه من نیست، ایام می‌گذرد و عمر همه ما فانی است و این خاطرات و زحمت‌ها باید درجایی ثبت و ضبط شود تا نسل‌های آینده متوجه و متذکر باشند که منِ نوعی که دارم الآن آزادانه زندگی و کسب رزق و روزی می‌نمایم و هزاران نعمت دارم از کجاست و چگونه به‌دست‌آمده است.

وظیفه ماست که خاطرات امثال حجت‌الاسلام موسوی عزیز را ثبت کنیم تا امثال ما که در آن دوران نبوده‌ایم باحال و هوای آن روزگار بیشتر آشنا شویم و قدر میهن عزیزمان را بدانیم.

فیلم برای چه بخشی از جشنواره عمار تولید می‌شود؟

برای بخش تاریخ انقلاب تولید می‌شود، درواقع تاریخ برای همه جذابیت خاص و شور و حس خاصی را ایجاد می‌نماید. امیدوارم که مستند «آقا سید باقر» از این جنس مستندها باشد. ان شاء ا… فیلمی جذاب و دیدنی شود.

کار برای چندمین جشنواره هست؟

کار برای ششمین جشنواره فیلم مردمی عمار تهیه می‌شود، البته باید در خصوص مردمی بودن این جشنواره توضیحاتی داده شود؛ منظور از مردمی بودن یعنی اینکه واقعاً خیلی از عکس‌ها و کتاب‌ها و خیلی کارهای هنری ساخته‌شده‌اند ولی به دلایل مختلف، اکرانی صورت نگرفته و یا بازدیدی نداشته‌اند، ولی جشنواره مردمی عمار این قابلیت را برای هر نوع فیلم‌سازی و با هر سنینی به وجود آورده حتی فیلم‌هایی که شاید بشود گفت از نظر مواد تولیدی اعم از کیفیت فیلم و صدا و تدوین شاید ضعیف باشند، اما توجه این جشنواره به محتوا و دغدغه مندی تولیدات بچه‌های نسل سوم انقلاب است و با همین هدف اقدام به اکران آثار می‌نماید.

آیا امسال در بخش فراخوان جشنواره بخش جدیدی اضافه‌ شده است؟

جشنواره عمار تفاوت‌هایی محسوسی با دیگر جشنواره‌ها داشته و دارد، البته این نکته را هم لازم است به آن اشاره نمایم که این برجستگی‌ها حاصل تلاش اکران کنندگان مردمی و هنرمندان دغدغه‎‌مند بوده که قطعاً اگر این شور و نشاط و استقبال و دلگرمی‌ها نبود دوستان ما در دبیرخانه مرکزی فیلم عمار هم شاید از انرژی‌هایشان کاسته می‌شد.

الحمدالله به لطف خداوند متعال و حمایت‌های مردمی و دیداری که مقام معظم رهبری در پایان چهارمین جشنواره فیلم عمار با دست‌اندرکاران وعده‌ای از اکران کنندگان و هنرمندان داشتند، فرمودند: جوانان خودجوش کارهای فرهنگی و هنری را با جدیت ادامه دهند و از قبیل این کارها حمایت نمودند و در چندین جا اشاره به این جوانان مؤمن انقلابی داشته‌اند که حتی بدون حمایت مالی و معنوی مسئولین جوانان خودشان در وسط میدان هستند و باشند و ان شاء ا… هم با جدیت ادامه دهند.

تا آنجایی که من اطلاع دارم بخش‌هایی اضافه‌شده از جمله معرفی چهره‌ها و ۷۲ شهید حادثه هفت‌تیر و تأثیر این واقعه در مسیر انقلاب اسلامی، معرفی شخصیت شهید بهشتی به فضای داخلی و بین‌المللی، موضوعات بخش فیلم ما مثل ،۱۳ آبان ما، گوهرشاد ما (خاطرات کشف حجاب رضاخانی)، انرژی هسته‌ای ما است و علاقه‌مندان با مراجعه به سایت AmmarFilm.ir [2] می‌توانند اطلاعات لازم را کسب نمایند.

این مستند در گالیکش هم اکران می‌شود؟

با حمایت مسئولین قطعاً این کار صورت خواهد گرفت.