- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تصویر برداری مستند «کودکی فراموش شده» در ترکیه به نیمه رسید

koodaki1

امیر اطهر سهیلی و رضا فرهمند سرگذشت ایلان و کودکان سوری مهاجر را در مستند «کودکی فراموش شده» جلوی دوربین برده اند تا از نگاه کودکان جنگ، روایتگر داستان مهاجرت آنها باشند.

به گزارش سوره سینما [1] امیر اطهر سهیلی با همکاری رضا فرهمند تحقیق و فیلمنامه این اثر را بر عهده داشته است و رضا فرهمند آن را کارگردانی می کند.

امیر اطهر سهیلی، مشاور کارگردان درباره شکل گیری ایده ساخت این اثر اظهار کرد: تصویر غرق شدن کودک سوری که جنازه اش در سواحل ترکیه پیدا شد تاثیرگزارترین عکس دهه اخیر بود به طوری که هر انسانی را تکان می داد.پس از ساعتها خیره شدن به عکس با خودم گفتم باید حرکتی کرد و شاید جنبه عظیم این عکس همین است که از مخاطب می خواهد تا برخیزد تا کاری بکند.

سهیلی افزود: من هیچ کاری در برابر عکس نمی توانستم انجام دهم و کاری جز فیلم ساختن از دستم بر نمی آمد لذا تصمیم به ساخت مستندی درباره ایلان و کودکان مهاجر سوری گرفتم.

این کارگردان و فیلمنامه نویس خراسانی بیان کرد: مستند داستانی با محوریت کودکان جنگزده مهاجر چیزی شبیه همان کاری که درباره میانمار چند سال پیش انجام دادیم و مسائلی مانند کودک، جنگ، آوارگی و… دغدغه شخصی نیست بلکه جهان شمول است.

رضا فرهند کارگردان مستند کودکی فراموش شده با بیان اینکه در مرز ترکیه روزانه سیصد نفر از طریق دریا خود را به یونان می رسانند خاطرنشان کرد: در این میان شاید گاهی قایقی برای همیشه در دریا بماند و هیچ وقت به ساحل نرسد لذا این فیلم از نگاه کودک به جنگ، مهاجرت و آوارگی روایت می شود و دید کودکان در ساخت اثر برای ما امری مهم است.

وی در خصوص مکان های تصویربرداری مستند کودکی فراموش شده یادآور شد: ما فعلا در ازمیر و بدروم دو شهر مهاجر خیز ترکیه تصویربرداری داریم ولی احتمال همراه شدن با مهاجرین و رفتن به یونان هم در برنامه مان خواهد بود.

لازم به ذکر است کمیل سهیلی صدابردار و مصطفی نصیری مدیر تولید از دیگر عوامل تولید این مستند هستند.