- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

طالب‌زاده: تمرکز ما بر اکران‌های بین‌الملل است

neshast-ammar1

نخستین نشست خبری ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره و وحید جلیلی رئیس شورای سیاست‌گذاری این جشنواره با موضوعات پیوست‌های هنر انقلاب، مسئله فتنه ، بودجه جشنواره عمار و … برگزار شد.

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از فارس [2]، نخستین نشست خبری ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره و وحید جلیلی رئیس شورای سیاست‌گذاری این جشنواره در حسینیه هنر در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.

نادر طالب‌زاده در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه جشنواره عمار خلائی را در عرصه فرهنگ و هنر انقلاب پر کرده است، گفت: جشنواره عمار پرتوی از جذب و پخش از روستاها تا شهرهای مختلف ایران است و استقبال از جشنواره رشد طبیعی داشته است.

وی با بیان اینکه عمار می‌خواهد فرهنگ را به روستاها و مناطق مختلف کشور عرضه کند، افزود: وزن عمار در غنی کردن فرهنگ ایران است.

منفردزاده: آقای آهنگران حسینیه خود را در اختیار اکران‌کنندگان مردمی جشنواره عمار قرار داد

در ادامه این نشست خبری رسول منفردزاده دبیر اجرایی جشنواره عمار با اشاره به اکران‌های مردمی در طول سال گذشته گفت: یکی از اکران‌های ما اکران‌های اقتصادی بوده است چرا که ما به دنبال پیوست اقتصادی برای آثار عمار بوده‌ایم و برای شروع فیلم «خانه‌ای کنار ابرها» را در شهرها و فضاهای کوچک اکران کرده‌ایم که فروش آن بالغ بر ۸ میلیون تومان شد.

وی افزود: البته آنچه ما درباره این فیلم انجام دادیم یک دهم تقاضایی بود که به دبیرخانه جشنواره رسیده بود.

منفردزاده به تلاش برای کسب مشارکت‌های مختلف مردمی در برنامه‌های جشنواره اشاره کرد و گفت: علاوه بر اکران‌های مردمی شاهد اقدام مردم در تأمین مکان و تجهیزات اکران و همچنین مشارکت در پوشش رسانه‌ای و وقف‌های فرهنگی بودیم که از جمله آنها این بود که آقای آهنگران حسینیه خود را در اختیار اکران‌کنندگان مردمی جشنواره عمار قرار دادند.

neshast-ammar2 [3]

* اکران‌های بین‌المللی مردمی جشنواره عمار در سوریه، روسیه، پاکستان

وی با اشاره به فعال شدن ۳۸ ستاد نماز جمعه در سراسر کشور در اکران‌های مردمی افزود: بخش اکران‌های بین‌المللی مردمی جشنواره نیز دنبال شده است که اکران‌های در سوریه، روسیه، پاکستان و… داشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم با سازندگان و فعالان بین‌المللی همسو با نگاه انقلاب ارتباط برقرار کنیم که در این زمینه حضور در تونس و عراق در سال گذشته انجام شده است و امیدواریم امسال همزمان با برگزار جشنواره اکران‌های همزمان بین‌المللی نیز داشته باشیم.

منفردزاده در بخش دیگری از سخنان خود به دو موضوع ویژه این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: ایران و آمریکا و شهدای هفتم تیر از موضوعات ویژه جشنواره و همچنین واقعه گوهرشاد و تحریف امام و خط امام از زیر موضوعات ویژه جشنواره عمار است و در کنار جشنواره دو بخش بازی‌های رایانه‌ای و گرافیکی نیز افزوده شده است.

جلیلی: به دنبال پیوست‌های اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی برای هنر انقلاب هستیم

در ادامه این نشست خبری وحید جلیلی با بیان اینکه جامعه ایده‌آل دینی و قرآنی شادکامی مؤمنانه و بشارت است، گفت: رسیدن به این جامعه جهاد و تلاش و شهادت می‌خواهد و در این مسیر عده‌ای تلاش می‌کنند امام حسین (ع) را در سال ۶۱ هجری محاصره کنند تا آن جامعه ایده‌آل محقق نشود.

وی افزود: جشنواره عمار یکی از بخش‌هایی است که می‌خواهد در مقابل این محاصره بایستد لذا سه حرکت را در این منظر دنبال می‌کند.

جلیلی با بیان اینکه جشنواره عمار به دنبال سه پیوست اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی برای هنر انقلاب است، تأکید کرد: در بحث پیوست اجتماعی هنر انقلاب به دنبال پیدا کردن مخاطب است و فیلم‌سازانی که به دلایل مختلف نمی‌توانستند آثارشان را به مخاطب برسانند به واسطه عمار این امر محقق شده و در حال توسعه است.

وی در تبیین پیوست اقتصادی هنر انقلاب اظهار داشت: این پیوست به معنای کاهش هزینه‌ها و ایجاد ظرفیت برای پروژه‌های جدید و مختلف است و آنچه درباره وقف فرهنگی در جشنواره عمار گفته شده بخشی از این موضوع است و جشنواره عمار تبدیل مخاطب به مشتری را دنبال کرده و گام‌های اولیه را برداشته و نویدهای خوبی نیز در آینده داریم.

جلیلی همچنین در تبیین پیوست بین‌المللی جشنواره عمار گفت: هنر انقلاب نیاز به حضور جدی‌تر در عرصه بین‌المللی دارد و هنر انقلاب امروز از حضور بین‌المللی محروم است و مـتأسفانه آثار به مخاطب نرسیده است چه اینکه پس از ۲۰ سال فیلم «بازمانده» به رؤیت مردم فلسطین که مخاطبان اصلی آن هستند نرسیده است و خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

در ادامه این نشست، خبرنگاران از مسئولان جشنواره سؤال کردند که یکی از سؤالات در مورد دو بخش جدید جشنواره عمار یعنی بخش‌های گرافیک و بازی‌های رایانه‌ای بود که جلیلی گفت: به زودی نشست این دو بخش برگزار خواهد شد و خبرهای خوبی خواهید شنید و برنامه خوبی در این زمینه تهیه شده است.

وی درباره امکان گسترش عمار از فیلم به دیگر هنرها نیز گفت: ما برای گسترش عمار از قبل برنامه‌ای نداشته‌ایم اما واکنش‌ها ما را به این سمت می‌برد و این یک امر طبیعی است و بیش از آنکه حاصل تصمیم شورای سیاستگذاری باشد ناشی از فشار فعالان این عرصه بوده و هرچه ایجاب می‌کند ما خودمان را محدود نمی‌کنیم لذا حتماً برند عمار را در خدمت هنر انقلاب قرار می‌دهیم.

neshast-ammar3 [4]

جلیلی: پیشرفت‌های جبهه فرهنگی انقلاب در حوزه کتاب را در حوزه سینما دنبال می‌کنیم

جلیلی در پاسخ به سؤال دیگری درباره پیوست اقتصادی مطرح شده گفت: این پیوست اقتصادی موجب آسیب به مردمی بودن جشنواره نمی‌شود بلکه به آن کمک نیز می‌کند چرا که جشنواره وقتی که مردمی است و گروه‌های خودجوش اقدام به اکران می‌کنند به معنای هزینه اقتصادی در این باره است که اگر جشنواره دیگری بود میلیاردها تومان باید هزینه می‌کرد.

وی با اشاره به موفقیت‌های نشر خصوصی در کشور گفت:‌ بعضی‌ کتاب‌ها توسط ناشران خصوصی رکود تیراژ در کشور را جابه‌جا کردند که از جمله آنها کتاب «خاک‌های نرم کوشک» است که به چاپ ۲۰۰ رسیده و ۶۰۰ هزار نسخه از آن نه تنها در تهران بلکه در شهرستان‌ها به فروش رسیده و این کار نه از ناشر دولتی بلکه از ناشر خصوصی سر زده است. لذا شما می‌بینید که جبهه فرهنگی انقلاب چنین مخاطبی دارد و ما نیز به دنبال این اتفاق در سینما هستیم.

طالب‌زاده: تمرکز بخش بین‌الملل بر اکران‌های بین‌المللی است

در ادامه نشست نادر طالب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره بخش بین‌المللی جشنواره عمار گفت:‌ این بخش تازه شروع شده و ما بر روی اکران مردمی بین‌المللی تمرکز داریم و از یک طرف محافل اسلامی در تگزاس، واشنگتن و لندن و دیگر شهرها داریم که می‌توانیم بر روی آن کار کنیم و علاوه بر آن محافل غیر اسلامی و مردمی که برخی از آنها ما در جشنواره افق‌ نو یافته‌ایم که فعالان فرهنگی هستند و دارای جایگاهی می‌باشند که می‌توانیم با ابتکار عمل روی آنها نیز کار کنیم.

وحید جلیلی در پاسخ به این سؤال که عمار به دنبال ضریب دادن به آثار حرفه‌ای یا آثار آماتور است، گفت: ما هم به دنبال آثار حرفه‌ای هستیم و هم به دنبال آثار آماتور چرا که از یک طرف نیازمند به یک نهضت تولید محتوا در برابر سیلاب فرهنگی غرب هستیم و باید به داشته‌های‌مان بپردازیم و بخش «فیلم ما» به دنبال این امر است.

وی افزود: همچنین در هنر انقلاب رویش‌هایی را داشتیم که به حداقل‌های حرفه‌ای‌گری ورود کرده‌اند که شما در این دوره از جشنواره شاهد آثار داستانی ویژه‌ای در این زمینه خواهید بود.

طالب‌زاده در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره ضرورت وحدت ملی و دور شدن از مسائل مربوط به فتنه ۸۸ گفت: اتحاد ملی و رسیدن به بلوغ خیلی مهم است و ما این را در جشنواره امسال در نظر می‌گیریم.

neshast-ammar5 [5]

* جلیلی: اگر به فتنه نپردازیم نه تنها به وحدت نمی‌رسیم اختلافات بیشتر می‌شود

جلیلی نیز در پاسخ به این سؤال گفت: اینکه گفته می‌شود به اختلاف نپردازید امری غلط است بلکه باید به اختلافات پرداخت اما رویکرد ما به این مسئله مهم است که به دنبال حل باشیم یا به دنبال گره زدن و سانسور موجب می‌شود زخم‌هایی که شکل گرفته است، عمق پیدا کند.

وی با بیان اینکه موضوع فتنه ۸۸ در جشنواره عمار برای روشنگری است، افزود: اگر ما این مسئله را مسکوت می‌کنیم وحدتی شکل نمی‌گیرد چرا که از نظر قرآن وحدت باید عمق داشته باشد.

جلیلی ادامه داد: درباره فتنه و همسو با آن در خارج از کشور بیشتر از داخل آثار سینمایی تولید می‌شود و در داخل نیز مـتأسفانه با بودجه‌های دولتی در صداوسیما و فارابی شاهد آثاری چون «یک خانواده محترم» بودیم و حال اگر کسی در مخالفت با فتنه فیلمی بسازد می‌گویند اختلاف‌افکنی می‌کنند. در حالی که نه تنها موجب اختلاف‌افکنی نمی‌شود بلکه تحریف تاریخ و روایت آن از زبان دستگاه‌های اطلاعاتی غربی موجب اختلاف بیشتر می‌شود.

* جلیلی: دولت رسما اعلام کرده به عمار کمک نمی‌کند/ عمار هیچ وقت خودش را به بودجه‌های اینچنینی متصل نکرده

جلیلی در ادامه نشست در پاسخ به سؤالی درباره میزان کمک دولت به جشنواره عمار بیان داشت: امسال علی‌رغم بودجه یک میلیاردی مصوب مجلس به جشنواره عمار وزارت ارشاد رسماً اعلام کرده که هیچ‌گونه کمکی نمی‌کند و گفته‌اند این دستور از جایگاه‌های بالادستی به ارشاد داده شده است و این در حالی است که ارشاد برای اکران‌های هنر و تجربه که به موضوع هنرهای کم‌مخاطب می‌پردازد سوبسید مفصلی قائل شده است.

وی افزود: اگر ارشاد به بیداری اسلامی و انقلاب اسلامی و موضوعات جشنواره عمار اهمیتی نمی‌دهد انتظار ما این است که نگاهش نسبت به ما و آنهایی که به انقلاب دلبستگی ندارند یا بعضاً خلاف انقلاب گام برمی‌دارند، یکسان باشد.

جلیلی ادامه داد: البته عمار هیچ وقت خودش را به بودجه‌های اینچنینی متصل نکرده و اگر مصوبه مجلس نیز نبود ما به کار خودمان ادامه می‌دادیم اما این به معنی نداشتن گلایه نیست و بودجه‌های سال‌های گذشته نیز بخشی از آن به جشنواره داده شده که ریز آن معلوم است.

neshast-ammar4 [6]

* دلایل عجیب صداوسیما برای رد فیلمنامه‌های جشنواره عمار

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار در ادامه به بخش فیلمنامه این جشنواره اشاره کرد و گفت: علاوه بر فیلم‌نامه‌هایی که در مدرسه سینمایی عمار در حال تولید و کار است ما ۱۲ فیلم‌نامه کامل را به صداوسیما فرستادیم که آنها هر ۱۲ فیلم‌نامه را رد کرده‌اند.

وی افزود: یکی از فیلم‌نامه‌ها درباره نهضت تنباکو بود که پاسخ آنها درباره رد این فیلم‌نامه این بود که طرح مقوله سیگار و تنباکو اساساً رد شده و نابخردانه است.

جلیلی در عین حال از صداوسیما به خاطر پوشش ویژه‌ای که به جشنواره پنجم عمار داد از مسئولان رسانه ملی از جمله آقایان سرافراز و پورمحمدی تشکر کرد و گفت: امیدواریم عمار به عنوان ویترین هنر انقلاب مورد استفاده صداوسیما قرار بگیرد و در جریان تحول صداوسیما مورد توجه واقع شود چه اینکه ما علاوه بر تشکر گلایه‌هایی نیز داریم و طرح‌هایی نیز داریم.

بنابراین گزارش در پایان این نشست خبری یکی از جهادگران سال‌های اول انقلاب که از اکران‌کنندگان مردمی جشنواره عمار است بخشی از خاطرات خود از سال‌های اول انقلاب را نقل کرد و گفت: بعد از آمدن جشنواره عمار من فکر نمی‌کردم با وجود رسانه‌های مختلف چون ماهواره این‌ گونه فعالیت‌ها جواب دهد اما جواب داد چرا که فیلم‌هایی از جنس مردم و معنویت آنان و از پوست و گوشت خود آنها است.

در پایان نشست خبری ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار از پوستر فراخوان جشنواره رونمایی شد.