- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

طباطبایی‌نژاد: فیلم ۱۰۰ توجه جدی بر سینمای اخلاق‌مدارانه دارد

tabatabayee-nezhad

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی معتقد است: همه چیز در جشنواره فیلم ۱۰۰ کاملا در خدمت توجه به شعار سینمای اخلاق‌مدارانه است و حتی رویکرد محتوایی و فرمیک آثار هم توجه زیادی به این بحث دارد.

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، سید محمدمهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با بیان اینکه برای پرداختن به فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای باید آن را از دوجهت بررسی کرد، اظهار داشت: زمان اندک این گونه فیلم ها باعث می شود تا فیلم‌ساز خلاقانه تر نسبت به پرداخت به سوژه خود قدم بر دارد. همچنین این فیلم ها فرصت مغتنمی را به‌وجود می آورد تا فیلم‌ساز بهتر و در کمترین زمان ممکن پیام خود را به مخاطب منتقل کند.وی با بیان اینکه در دورۀ گذشته که دبیر جشنواره ۱۰۰ بودم، توجه به سینمای اخلاق مدارانه یکی از شعارهایی بود که همواره مورد تأکید جدی ما قرار داشت و بیان کرد: همه چیز در این جشنواره کاملا در خدمت توجه به این شعار است و آثار هم توجه زیادی به این موضوع کرده اند و حتی رویکرد محتوایی و فرمیک این اثار هم توجه به بحث اخلاق‌مدارانه داشت.

دبیر دوره نهم جشنواره فیلم ۱۰۰، زمان اندک این فیلم ها را برای عرضه در مکان های عمومی بسیار مفید و تأثیرگذار خواند و خاطرنشان کرد: زمان حداقل این گونه فیلم ها یکی از نقطه های مثبت آن برای تبلیغات به شمار می رود. حتی ما در دورۀ نهم نسخه ای از این فیلم ها را در فضای مجازی منتشر کردیم که با استقبال بسیار زیاد مخاطبان روبه‌رو شد.

وی ادامه داد: توانایی ویژه و منحصر به فرد این فیلم ها باعث می شود تا در بسیاری از مکان های عمومی قابلیت پخش داشته باشند و با مخاطب ارتباط بهتری برقرار کنند.
طباطبائی نژاد تصریح کرد: برگزار کنندگان جشنواره باید تمهیداتی را در نظر بگیرند تا برای پخش این فیلم ها در فضاهای مختلف شهری رایزنی کنند تا مخاطبان عام تری را برای این فیلم ها جذب کنیم.

تهیه کننده مستند آخرین پرواز، اختصاص شبکه ای مستقل توسط رسانه ملی برای نمایش فیلم های کوتاه را از روش های جذب مخاطبان به فیلم کوتاه دانست و عنوان کرد: در اوایل دهه ۸۰ که رسانه ملی برنامه هایی ویژه را برای اکران این فیلم ها اختصاص داده بود، میزان توجه و استقبالی بیش از اندازه از طرف مخاطبان صورت گرفته بود ولی با کمبود ساخت برنامه ها در سیما مخاطبان آن با ریزش حداکثری روبه‌رو شد که این نشان از پتانسیل تبلیغاتی رسانه ملی را می رساند.

وی یکی از پله های پیشرفت برای طی کردن مسیر فیلم‌سازی حرفه ای را همین جشنواره های فیلم کوتاه کشور عنوان کرد و گفت: اگر به کارنامه جشنواره های کشور نگاه کنیم تاکنون بسیاری از فیلم‌سازان بزرگ ما از همین جشنواره ها برخاسته اند؛ پس این نشان می دهد که جشنواره های فیلم کوتاه در کشور ما کارخانه تولید فیلم‌سازی بوده و باید در رویکرد مسئولان فرهنگی هنری توجه به این جشنواره ها در اولویت قرار گیرد.

مدیرعاملی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، ۱۰ دوره برگزار شدن جشنواره فیلم ۱۰۰ را نشان از موفقیت آن به شمار آورد و بیان داشت: اگر به دوره های گذشته این جشنواره و میزان استقبالی که توسط فیلم‌سازها از آن صورت گرفته است توجه کنیم، می بینیم که هر سال بر میزان استقبال آنچه در میان فیلم‌سازان ایرانی و چه خارجی افزوده می شود و این جشنواره در افق های خود می تواند به عنوان یکی از معتبرترین جشنواره های بین المللی خود را بشناساند.