- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

معرفی فیلمسازان نخبه در جشنواره فیلم مستقل خورشید

dabir-khorshid

مهدی یارمحمدی دبیر جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید از معرفی فیلمسازان نخبه در این دوره از جشنواره خبر داد.

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید، مهدی یارمحمدی دبیر این جشنواره گفت: در برگزاری این دوره جشنواره خورشید برنامه‌های ویژه ای داریم و تلاش می کنیم تا ضمن حمایت از فیلمسازان برگزیده، برای کلیه راه‌یافتگان فرصت‌های حمایتی ایجاد کنیم.

وی به برنامه‌هایی همچون ارسال رایگان فیلم‌های راه‌یافته به ۱۰ جشنواره بین المللی، استفاده رایگان از کارگاه‌های تخصصی، اعطای تسهیلات تولید فیلم، حمایت از تولید فیلم بعدی برگزیدگان، مسابقه تولید فیلم تجربه گرا و برگزاری نمایشگاه پوستر و presskit فیلم‌های راه‌یافته، به‌عنوان مواردی از این حمایت‌ها اشاره کرد.

یارمحمدی همچنین گفت: همزمان با پایان یافتن مهلت دریافت آثار، هیئت‌های انتخاب در دو بخش مسابقه فیلم و مسابقه فیلمنامه بازبینی آثار ارسالی را آغاز کرده اند و تلاش می‌کنیم تا نیمه آبان ماه آثار راه‌یافته به بخش‌های مسابقه جشنواره را معرفی نماییم.

موسس جشنواره خورشید درباره ملاک‌های مهم و تعیین کننده در نحوه انتخاب آثار گفت: با توجه به اینکه رویکرد جشنواره خورشید ارزش نهادن به سینمای خلاق، تجربه گرا و اندیشه‌مند ایران است، قطعا انتخاب فیلم‌هایی با رویکردی خلاق، تجربه گرا، پیشرو و هنری در اولویت کار هیئت انتخاب بخش فیلم قرار دارد.

یارمحمدی یادآور شد: کشف و معرفی فیلمسازان نخبه و آثار ارزشمند خردگرا و نوآور جهت ارائه تصویر صحیح از سینمای موثر و جریان ساز ایران یکی از مهمترین اهداف این جشنواره است.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید در ادامه افزود: در دنیای امروز فیلم کوتاه به‌عنوان یک اتاق فکر عمل می کند و فضایی است برای ابراز ایده ها و نگاه های شخصی متفکرانی که قصد دارند به شیوه ای خلاقانه و بر اساس تجربیات و فهم شخصی خود، دنیا را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل کنند و جامعه را به‌سوی مدنیتی که شایسته انسان است راهنما باشند و این بی تردید بخش مهمی از انسان شناسی است. وجود بخشی با عنوان «احترام به انسان» در این جشنواره در ادامه پیام «زیباترین رویاهایت را بساز» و نشانه اهمیت این مطلب آنهم در دنیای پریشان امروز است.

وی درباره جزئیات برگزاری کارگاه های جشنواره نیز گفت: در بخش کارگاه‌های تخصصی که یکی از مهمترین بخش‌های جشنواره است، تلاش می کنیم تا با حضور اساتید مجرب بین المللی کارگاه‌هایی ارزشمند برگزار نماییم. با این هدف که مخاطب و فیلمساز جشنواره بتواند در مدت برگزاری با شرکت در این کارگاه ها ضمن آگاهی از استانداردهای علمی و فنی روز بر دانسته‌های تخصصی خود درباره سینمای مستقل و تجربه گرا بیافزاییم.

یارمحمدی با اشاره به وجود بخشی با عنوان «مروری بر سینمای مستقل تجربه گرا فرانسه» در جشنواره گفت: در مذاکره‌ای که با برخی اساتید مجرب دانشگاه‌های تراز اول جهان از کشورهای فرانسه، بلژک، آلمان، اتریش و … داشته‌ایم، برآنیم تا ضمن حضور آنها در ترکیب هیئت‌های داوری جشنواره، با افزودن بخش «مروری بر سینمای مستقل تجربه گرا فرانسه» به‌عنوان یکی از کشورهای موفق و شاخص در این زمینه، فرصتی برای نمایش ۳۰ فیلم مستقل و تجربه گرا از سینمای امروز فرانسه در جشنواره ایجاد نماییم تا امکان تعامل سازنده با سینمای بین الملل را در اختیار فیلمساز و مخاطب جشنواره خورشید قرار دهیم.

وی افزود: همچنین قصد داریم با تأکید بر اهمیت، نقش و جایگاه سینمای مستقل تجربه گرا در جهان در بخش «مروری بر آثار شاخص سینمای تجربه گرا جهان» به معرفی و نمایش آثار برجسته و شاخص بین المللی از این سینمای موثر و جریان ساز بپردازیم.

یارمحمدی همچنین گفت: بزودی جزئیات بیشتری از نحوه برگزاری این جشنواره در اختیار فیلمسازان، دانشجویان، مخاطبان و علاقه مندان جشنواره قرار خواهیم داد.

دبیر و موسس جشنواره خورشید در پایان گفت: من معتقدم رسانه ها از مهمترین حامیان معنوی جشنواره خورشید بوده وهستند و ما در این دوره از جشنواره با توجه به نقش و جایگاه موثر رسانه ها در حمایت و معرفی سینمای مستقل تجربه گرا، از خبرنگاران فعال در این زمینه بصورت ویژه تقدیر خواهیم نمود.

«پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید» بعنوان رویداد ویژه سینمای مستقل تجربه گرا، به همت پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل و دبیری مهدی یارمحمدی، دیماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.