طراح چهرهپردازی فیلم سینمایی «یه حبه قند» با اشاره به ضعف آموزش در سینمای ایران، تاکید کرد هنوز سیستم علمی آموزش در ایران وجود ندارد و روش غالب، شیوه استاد و شاگردی است.
عبدالله اسکندری درباره روند آموزش گریم در آموزشگاهها و دانشگاهها به خبرنگار پایگاه خبری- تحلیلی سوره سینما گفت: آموزش گریم چه در دانشگاه و چه آموزشگاه براساس انتقال تجارب شخصی است و دروس مدون و مکتوب به روز در این زمینه خیلی کم وجود دارد.
گریم در کشور ما با توجه به اینکه رشد بسیار خوبی داشته و امروزه جز معدود کشورهایی هستیم که از گریم توانمندی برخورداریم، اما کاملاً به صورت تجربی پیشرفت کرده است. کلیه اساتید که گریم را تدریس میکنند همه به صورت روش استاد شاگردی گریم را یاد گرفتهاند و به این روش، علمشان را به هنرجویان انتقال میدهند.
طراح گریم «یه حبه قند» افزود: شاید یکی از دلایل این موضوع که در کشور ما آموزش به شکل تجربی بیشتر امکانپذیر است، آن باشد که هنرجویان در آموزشگاهها و دانشگاه لوازم و مواد گریم را کمتر در دسترس دارند و در مورد هر بحث مثل ایجاد زخم تنها یک بار استاد انجام میدهد و هنرجو تنها میبیند و این باعث می شود یک آموزش مقدماتی و ابتدایی صورت بگیرد.
اسکندری گفت: وقتی هنرجو کنار یک طراح گریم قرار میگیرد به علت فراهم بودن لوازم، امکانات و همراه بودن در عملیات گریم بسیار عمیق یاد میگیرد و تکرار این فرایند باعث می شود که او به توانایی در گریم دست یابد، پس این موضوع باعث میشود آموزش به طور تجربی کارآمدتر باشد.
طراح گریم «چهل سالگی» ادامه داد: خروجی آموزشگاهها و کسانی که از دانشگاهها فارغالتحصیل میشوند اگر بخواهند وارد بازار کار شوند و ادامه دهند باید به صورت عملی تجربه کسب کنند. البته این موضوع ضعف سیستم آموزشی ما است که هنرجو به طور کامل به علت نبود لوازم و به صرفه نبودن برای آموزشگاهها نمی تواند به طور قوی همه مباحث را فرا گیرد و باید حتماً به روش استاد، شاگردی وارد کار شود و یاد بگیرد.
این چهرهپرداز باسابقه افزود: پسر من در آمریکا مشغول تحصیل در رشته گریم است، او فارغالتحصیل رشته نقاشی است اما چند سال در کنار من به گریم پرداخته است، حالا که از روند آموزش آنجا می گوید کاملاً مشخص است آنها کاملاً بنیادی و اساسی گریم را آموزش می دهند و بر سر هر چیز که باید یک گریمور بداند، اعم از روابط عمومی، رفتار با عوامل، رفتار با بازیگر و… مدتها آموزش میدهند و هنرجو را در یک بستر فعال عملی قرار میدهند که این روش در کشور ما تاکنون درست به آن پرداخته نشده است.
اسکندری درباره سوءاستفاده بعضی از آموزشگاهها از اسامی افراد شناخته شده برای جذب هنرجو گفت: این سوءاستفاده از نامها و حتی عکس کارهای افراد برای جلب توجه در تبلیغات بسیاری از آموزشگاهها وجود دارد،هنرمندان یا وقت پیگیری این موضوع را ندارند یا از آن مطلع نیستند، اما متأسفانه این اتفاق میافتد که از نامها سوءاستفاده میشود.باید گفت بداقبال هنرجویی که وقت و پولش را صرف این کلاسها میکند.
وی در پایان گفت: چهرهپردازی در ایران دارای مهرههای بسیار توانمند است که در کشورهای عربی و اروپایی و در رقابت با سینماگرانی از کشورهای دیگر حرفی برای گفتن دارند.
