- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اصرار داشتم اسدی «روز واقعه» را بسازد چون به فیلمنامه بیضایی وفادار بود/ پاداشم را از امام حسین(ع) گرفتم

sharifi-nia

سوره سینما [1] – شاید کمتر کسی بداند محمدرضا شریفی نیا نقش مهمی در شکل گیری اولیه فیلم روز وافعه داشت. او در مقطعی به این پروژه ملحق شد که قرار بود محمد علی نجفی آنرا کارگردانی کند. فیلمی که شریفی نیا دستیار و مسئول انتخاب بازیگرانش بود. روز واقعه اما با محمد علی نجفی هیچ وقت به سرانجام نرسید. تا شهرام اسدی پشت دوربین برود. شریفی نیا از معدود عوامل پروژه نجفی بود که در فیلم شهرام اسدی هم حضور داشت. همکاری که در مقطع اولی فیلمبرداری روز واقعه ادامه داشت اما به مقطع دوم قد نداد. او درگیر پروژه مهرجویی(پری) شده بود تا حتی نامی از او در تیتراژ روز واقعه به میان نیاید. هر چند خودش می گوید: کار کردن برای امام حسین(ع) اسم و رسم نمی خواهد.

اصرار داشتم اسدی روز واقعه را بسازد چون به فیلمنامه بیضایی وفادار بود

شریفی نیا در گفت و گویی که با روزنامه سینما انجام داده گفته که اصلا با روز واقعه وارد سینما شده و در تمام نسخه های روز واقعه نقش داشته است. شهرام اسدی را که کارگردانی گمنام بود او برای کارگردانی روز واقعه انتخاب کرده و بر این انتخاب اصرار داشته چرا که به گفته او اسدی تنها کسی بود که می خواست به متن بیضایی وفادار باشد.

شهرام اسدی به پیشنهاد و اصرار من کارگردان روز واقعه شد

شریفی نیا می گوید: بعضی از گرینه هایی که برای کارگردانی مطرح بودند می خواستند فیلمنامه بیضایی را تغییر بدهند ولی من با تغییر متن موافق نبودم.شهرام اسدی به پیشنهاد و اصرار من کارگردان روز واقعه شد. این درحالی بود که او ساحت هیچ فیلم سینمایی را در کارنامه نداشت. . تنها یک مستند با موضوع شهید مدرس را تجربه کرده بود. با تعهد من پروانه ساخت گرفتیم و اسدی کار را شروع کرد.

Rooze-Vaghe'e-1 [2]

شهرام اسدی قبول کرد فیلمنامه را صفحه به صفحه جلوی دوربین ببرد

او می افزاید: که عده ای که به عنوان کارگردان روز واقعه مطرح بودند می خواستند فیلمنامه را به اصطلاح به روز کنند و داستان دو دانشجو را مطرح کنند که درحال نحقیق درباره کربلا بودند. من اما احساس می کردم چنین پرداختهایی به کار لطمه می زند. من آن موقع معاون فرهنگی فارابی بودم و درباره این مسائل احساس مسئولیت زیادی داشتم و می خواستم به همان شیوه موجود ساخته شود. دست آخر شهرام اسدی و گروه تهیه کننده به این نتیجه رسیدند که این فیلمنامه را صفحه به صفحه پیاده کنند. من به توانایی های اسدی اشراف داشتم و می دانستم به خوبی از عهده این کار بر می آید و همین طور هم شد.

گرایش نانوشته ای وجود داشت که بیضایی روز واقعه را نسازد

او درباره چرایی ساخته نشدن این کار توسط بیضایی هم گفته: شاید گرایش نانوشته ای وجود داشت که بهتر است این فیلمنامه را کسی غیر از بیضایی بسازد. من احتمال می دهم خود بیضایی هم چندان راغب نبود این کار را بسازد.

محمد علی نجفی اولین کارگردانی بود که ساخت روز واقعه به او پیشنهاد شد اما او پس از چندی از پروژه کنار کشید و از آنجایی که من دستیار کارگردان و مسئول انتخاب بازیگر بودم تقریبا همه کارهای فیلم بر عهده من افتاد.

Rooze-Vaghe'e-2 [3]

رضا کیانیان را در یک تئاتر دیدم و او را برای روز واقعه پیشنهاد دادم

آنزمان تئاتری از رضا کیانیان دیده بودم به نام «ازدواج آقای می سی سی پی» که به نظرم بازیگر پر قدرتی آمد و ایشان را برای بازی نقش اصلی روز واقعه معرفی کردم. عکس گرفتیم و تست گریم شدند. با خسرو شکیبایی هم صحبت کردیم که پیش ما آمد و خیلی راحت گفت «من از عهده این نقش بر نمی آیم.» از ابولفضل پور عرب و ایرج نوذری هم تست گرفتیم و حتی در مقطعی به ایرج نوذری رسیدیم. ایرج نوذری آنزمان برای فیلم عروس انتخاب شده بود که ما او را با ابوالفضل پورعرب عوض کردیم و او را به افخمی دادیم. اما کار دوباره متوقف شد.