- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تولید بیش از دو فیلمِ همزمان برای یک تهیه‌کننده ممنوع شد

mohamadreza-faraji

به گزارش سوره سینما [1]، محمدرضا فرجی «مدیرکل دفتر سینمای حرفه‌ای» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ارتباط با مصوبه اخیر سازمان سینمایی در ارتباط با اینکه هر تهیه کننده در سینما بیش از دو فیلم را نمی‌تواند به صورت همزمان تهیه و تولید کند گفت: ابتدا باید عرض کنم که این آیین نامه مصوب داخلی وزارت داخلی فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان سینمایی است و به دلیل اینکه شورای پروانه ساخت بیش از پیش تهیه کننده را متوجه کیفیت فیلم کند این قانون را بنا نهاده است.

وی در ادامه اظهار داشت: با این قانون کمک می‌شود که تهیه کننده در کنار پروژه‌ای که تولید می‌کند حضور داشته باشد بدین جهت تمرکز وی نیز به صورت پراکنده نخواهد بود.قطعا این روند بر کیفیت اثری که تولید می‌شود تاثیر خواهد داشت. اینکه یک تهیه کننده به طور همزمان چندین کار را تهیه و تولید می‌کند عواقبی را در پیش دارد که می‌توان آنرا در یک فیلم سینمایی به راحتی دید.

فرجی در ادامه افزود: دلایلی از این دست باعث شد تا شورای پروانه ساخت به تهیه کننده حرفه‌ای به صورت همزمان پروانه ساخت بیش از دو فیلم را ندهد. بعد از اتمام ساخت کارهایی که در دست دارد پروانه ساخت فیلم بعدی آن صادر خواهد شد.

محمدرضا فرجی در ادامه با اشاره به اینکه این آیین نامه در نیمه دوم سال جاری قطعا اجرایی است گفت: البته شورای پروانه ساخت از این به بعد در هنگام صدور پروانه ساخت به مواردی دقت خواهد داشت مثل اینکه آیا آثار پیشین کارگردان و تهیه کننده‌ای که درخواست پروانه ساخت کرده است موفق به دریافت پروانه نمایش شده است یا خیر. این یکی از نکاتی است که قطعا در هنگام صدور پروانه ساخت به آن توجه خواهد شد.

او همچنین گفت: این نکته را نیز پیش بینی کرده ایم که تهیه کننده‌ای که پروانه ساخت بگیرد و اقدام به ساخت نکند قطعا برای کار سوم وی پروانه ساخت صادر نخواهد شد. باید ابتدا تکلیف دو فیلم قبلی که برایشان پروانه ساخت دریافت کرده است مشخص بشود. حتی اگر انصراف هم بدهد تا یکسال به تهیه کننده مورد نظر پروانه ساخت داده نخواهد شد. البته این در شرایطی است که این اتفاق برای هر دو فیلمی که پروانه ساخت دریافت کرده است بیفتد.

منبع: خبرگزاری فارس [2]