- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جشنواره محمد(ص) پیامبر صلح، نوری‌ست بر ظلمت‌ها و پلشتی‌های سینما

habib-bahmani

متاسفانه در دوره‌ای به سر می‌بریم که سینما دچار پلشتی‌هایی‌ست و امیدوارم برگزاری جشنواره محمد (ص) پیامبر صلح باعث بوجود آمدن فضای مناسب شده و تاثیراتش نوری باشد بر این ظلمت و پلشتی‌ها.

به گزارش سوره سینما [1] حبیب الله بهمنی، کارگردان سینما درگفت‌وگو با روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم محمد(ص) پیامبر صلح ضمن اعلام مطلب فوق افزود: پس از انقلاب اسلامی جشنواره‌هایی با مضامین قرآن و پیامبر به طور جست و گریخته و تک دوره‌ای برگزار می‌شد. اما در این سالها خلاء برگزاری جشنواره‌ای با این مضمون در میان جشنوار‌های سینمایی حس می‌شد و برگزاری جشنواره محمد(ص) پیامبر صلح اتفاق فرخنده و مبارکی است و امیدوارم هر ساله شاهد برگزاری آن باشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «مروارید سیاه» ضمن اشاره به این موضوع که در سال نخست برگزاری جشنواره نباید انتظار حضور حجم بالای آثار را داشته باشیم گفت: طی این سالها آثار کمی با موضوع سیره زندگی پیامبر ساخته شده و هنرمندان به طور جست و گریخته به این موضوع پرداخته اند اما به برکت برگزاری جشنواره و ایجاد فضا و بسترسازی مناسب، در سالهای آینده شاهد پر رونق شدن ساخت این نوع آثار و رویکرد بیشتر فیلمسازان به این عرصه خواهیم بود.

بهمنی در ادامه متذکر شد: این امر میسر نخواهد بود مگر آنکه برگزاری جشنواره صرفا در حد فراخوان نباشد. سیاستهای اجرایی و تولیدی از سوی متولیان امر (چه در معاونت قرآنی و چه در معاونت سینمایی) به شکل هدفمند پایه‌ریزی شود تا در تولیدات سالانه سهمی را به تولید فیلم‌هایی با مضامین پیامبر اکرم(ص) و پیرامون ایشان اختصاص دهند.

وی افزود: این امر باعث ایجاد بستری خواهد شد تا فیلم سازان تمایل به ساخت فیلم با موضوع پیامبر پیدا کنند و با ساخت آثار و حضورشان، جشنواره در سالهای آنده جایگاه واقعی خود را پیدا خواهد کرد.

حبیب الله بهمنی برگزاری جشنواره محمد(ص) پیامبر صلح را مهم و تاثیرگذار در عرصه بین‌الملل خواند و گفت: ما ۵/۱ میلیارد مخاطب مسلمان در جهان داریم و با بین‌المللی برگزار کردن این جشنواره می‌توانیم نیاز این مخاطبین را جواب دهیم؛ همچنین مخاطبین غیر مسامانی داریم که بعد از انقلاب اسلامی فضای فرهنگی داخل کشور را رصد می‌کنند تا ببینند انقلاب اسلامی چه تهولی در داخل ایجاد کرده و تاثیرات فرهنگی آن چه هست؟ و برگزاری جشنواره محمد(ص) پیامبر صلح جوابی‌ست برای آنها.

وی با بیان این مطلب که ساخت اثر با موضوع پیامبر تنها نیازمند توانایی نیست، اظهار داشت: برای تولید فیلم با مضمون پیامبران نباید از هر ساز و کاری استفاده کرد و فقط توانایی ساخت کافی نیست بلکه در وحله اول فیلم ساز باید به این کار ایمان داشته باشد تا بتواند حق مطلب را ادا کرده و موفق عمل کند.

کارگردان «سیب و سلما» هنرمندان مومن را در قبال قرآن و پیامبرانش مسئول دانست و تاکید کرد: در این سالها که شاهد ایجاد فضای مغرضانه ای نسبت به پیامبر اکردم و دین مبین اسلام  از سوی رسانه‌ها و برخی فیلم‌های غربی هستیم، هنرمندان برای اثبات رحمانیت و عطوفت پیامبر اکرم و دین اسلام وارد عرصه شده و در راستای نشان دادن خلاف آنچه که غرب از اسلام نمایش داده، فیلم بسازند.

وی در ادامه این امر را نیازمند زمینه‌هایی دانست و گفت: برای ساخت این گونه فیلم‌ها، باید ساز و کار مناسبی بین مدیران و فیلم‌سازان صورت گیرد. بدین معنا که اگر هنرمند مومن، دغدغه و اشتیاق ساخت فیلم با موضوع پیامبر را داشته اما مسئول مومن نبوده و احساس نیاز به ساخت فیلم نداشته باشد و یا بالعکس، وحدت و همدلی مطلوب برای تولید اثر پیش نخواهد آمد. این مقوله نیازمند پشتوانه و سازوکار مناسب است و مسئول و هنرمند هر دو نیازمند احساس نیاز و اطمینان یکدیگر هستند.

بهمنی در پایان خاطر نشان ساخت: برگزار کنندگان جشنواره منتظر ساخت اثر از سوی هنرمند به صورت خودجوش و با سلیقه شخصی نباشند بلکه با پشتوانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاههای مربوطه از فیلم‌سازان معتقد و صاحب سبک برای ساخت و تولید اثر دعوت کنند و همچنین با دعوت از هنرمندان صاحب نظر اتاق فکر تشکیل داده و از نظرات آنها بهره ببرند.