- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سومین کنفرانس«افق نو» باموضوع خشونت پلیس آمریکا علیه سیاهپوستان برگزار می‌شود

talebzade-ofogh1

نادر طالب زاده دبیر کنفرانس«افق نو» طی یک نشست خبری با عنوان «خشونت پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان» گفت: ما از حدود ۳۰ تن از سیاهپوستان ضد اسرائیلی آمریکا برای حضور در ایران دعوت کرده ایم.

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از سینماپرس [2] نادر طالب‌زاده دبیر کنفرانس افق نو در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری سومین دوره این کنفرانس در ایران گفت: سومین دوره این کنفرانس بین‌المللی با عنوان خشونت پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان برگزار خواهد شد و ما از حدود ۳۰ نفر از سیاه‌پوستان آمریکا برای دعوت به این کنفرانس دعوت کردیم.

وی با بیان اینکه سیاه‌پوستان دعوت شده به این کنفرانس از فعالان حقوق بشر و فعالان اجتماعی و هنرمند هستند، گفت:‌ سیاه‌پوستان تنها گروهی در آمریکا هستند که از عنوان انقلاب استفاده می‌کنند و تهران جای خوبی است که میزبان آنها باشد و قطعا این آغاز یک ارتباط مستقیم با این قشر از مردم آمریکا از سوی ایران است.

دبیر کنفرانس افق نو ادامه داد:‌ پس از برگزاری این کنفرانس که سه روز به طول خواهد انجامید این میهمانان سیاه‌پوست در محافل مختلف در تهران و شهرهای مختلف ایران حضور پیدا کرده و سخنرانی می‌کنند و به عقیده من این آغاز یک ارتباط فرهنگی، انقلابی و مقاومتی بوده و یک مدل برای دیپلماسی عمومی است.

*حضور سیاه‌پوستان آمریکایی در تهران یک فرصت برای ایران است

طالب‌زاده افزود: سال‌هاست که درباره مقاومت و جبهه مستضعفین جهانی شنیده‌ایم ولی تا به حال چنین موضوعی که این قشر به ایران بیایند بی‌سابقه بوده است و قطعا حضور و تجمع این افراد در ایران دارای معانی بسیاری است.

وی اضافه کرد: این تجمع در تهران پس از آن اهمیت پیدا می‌کند که رهبر معظم انقلاب جمله جالبی را درباره رفتار پلیس آمریکا با سیاه‌پوستان بیان کرده و فرمودند که رفتار پلیس آمریکا با سیاه‌پوستان مانند رفتار داعش است.

دبیر کنفرانس افق نو با اشاره به برخی محدودیت‌ها برای حضور سیاه‌پوستان در این کنفرانس گفت: این جمع زیاد بزرگ نیست. برای اینکه بتواند در مناطق مختلف در سراسر ایران حضور پیدا کند و البته ما تلاش داریم که این رویداد در آینده نیز ادامه‌دار باشد.

نادر طالب‌زاده همچنین از چاپ و توزیع برخی مقالات سیاه‌پوستان در حاشیه این کنفرانس خبر داد و افزود: ۷ جلد کتاب و ۲۷ مقاله از سوی این اندیشمندان سیاه‌پوست نوشته شده که آماده چاپ و انتشار است.

وی با اشاره به حضور برخی هنرمندان آمریکایی سیاه‌پوست در جمع میهمانان سومین دوره کنفرانس افق نو اظهار داشت: ۴ خواننده و شاعر که دارای آثار تأثیرگذاری هستند در بین میهمانان ما حضور دارند که از این میان می‌توان به امیر سلیمان و علی داگلاس‌نیومن اشاره کرد و قطعا شما هیچ وقت حرکت اثرگذاری را بدون حضور هنرمندان نمی‌توانید انجام دهید.

دبیر کنفرانس افق نو با بیان اینکه ما در ادامه مسیر کنفرانس افق نو تصمیم گرفتیم به سمت موضوعات خاص برویم که یکی از این موضوعات بحث سیاه‌پوستان در آمریکاست، گفت: این یک خاکریز مقاومت جهانی است که از خواسته‌های اصلی امام (ره) بود.

طالب‌زاده اضافه کرد: شما وقتی وقایع فرگوسن و حکومت نظامی‌های ایجاد شده در این شهر را می‌بینید نباید کنار نشسته و با گرفتن چند مصاحبه کار را تمام شده ببینید؛ ما تصمیم گرفتیم و این اقدام انجام شد که سیاه‌پوستان به ایران بیاید.

وی با اشاره به حساسیت رسانه‌ای ایجاد شده در غرب پیرامون برگزاری این کنفرانس اظهار داشت: ۴ هفته پیش روزنامه دیلی تلگراف خبر برگزاری این کنفرانس را کار کرد و پس از آن سایت‌های بسیاری در ایالت‌های مختلف آمریکا این خبر و کلام رهبر معظم انقلاب درباره برخورد پلیس آمریکا با سیاه‌پوستان را منعکس کرده و بدون اینکه ما اراده‌ای داشته باشیم با حساسیت اخبار مربوط به کنفرانس را پوشش دادند.

دبیر کنفرانس افق نو درباره حامیان مالی این کنفرانس نیز اظهار داشت:‌ما فقط یک حامی مالی نداشتیم بلکه حامیان مختلفی بودند ولی هنوز هم بودجه‌ای که می‌خواهیم را نتوانسته‌ایم در اختیار بگیریم اما در حال رایزنی با افراد مختلف هستیم.

وی با اشاره به حضور شاعران و هنرمندان در میان دعوت شدگان به این کنفرانس افزود: بیشتر این افراد مسلمانند ولی آثار آنها بسیار بانفوذ و در جامعه آمریکا اثرگذار است.

طالب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره نوع تعامل دولت با این کنفرانس اظهار داشت: وزارت خارجه با این حرکت موافق بود و همکاری خوبی هم در زمینه صدور ویزا برای میهمانان داشت البته ما توقع نداشتیم که برای این کار دست بزنند ولی همین که به میهمانان ویزا دادند از خوشحالی بالا پریدیم.

دبیر کنفرانس افق نو با اشاره به عدم برگزاری این کنفرانس در سال اول دولت یازدهم گفت: برگزار نشدن این کنفرانس در آن زمان بسیار بحث‌برانگیز شد ولی به عقیده من به مرور این کنفرانس جا افتاد.

وی با بیان اینکه کار ما در این کنفرانس یک دیپلماسی عمومی است، ادامه داد: ما در این راستا کنفرانس‌های دیگری نیز برگزار خواهیم کرد و به عنوان مثال کنفرانس بعدی ما که ۴ ماه دیگر برگزار می‌شود عنوان «تهدید هسته‌‌ای کیست؟» را به خود اختصاص داده است.

طالب‌زاده افزود: در کنفرانس بعدی ما ۴۰ الی ۵۰ نفر از اندیشمندان از آمریکا و کشورهای مختلف حضور خواهند داشت و درباره این مسئله که واقعا چه کسی برای جهان تهدید است صحبت می‌کنیم.

دبیر کنفرانس افق نو با تأکید بر اینکه متأسفانه در مسئله جنگ نرم خیلی مبتکر نیستیم، اظهار داشت: به همین دلیل حضور این افراد و اندیشمندان در ایران اثر زیادی دارد و آنها باید به ایران بیایند تا این دروغ بزرگ درباره ایران‌هراسی بشکند.

وی ادامه داد: البته ما نیز در اطلاع‌رسانی ضعف‌هایی داریم و به عنوان مثال اعلام نکرده‌ایم که فردی را که قاچاق مواد مخدر می‌کند در ایران به اعدام محکوم خواهد شد و آنها با ابزار رسانه‌ای آن را به یک مسئله حقوق بشری تبدیل می‌کنند؛ باید برخی مسائل گفته شده و روشن شود.

طالب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره احتمال تحریم رسانه‌ای این کنفرانس از سوی رسانه‌های خارجی گفت: ما باید کاری کنیم که آنها نتوانند این کنفرانس را تحریم کنند و کار ما باید به گونه‌ای باشد که آنقدر جذابیت داشته باشد که کسی نتواند آن را تحریم کند البته رسانه‌های آنها نتوانستند از کنار این واقعه عبور کرده و آن را تحریم کنند.

وی اظهار داشت: در تهران حرف‌هایی می‌شود زد که در هیچ جای دنیا نمی‌توان آنها را بیان کرد و قطعا این مسئله یک فرصت و ظرفیت برای ایران است.

*هاشمی: هالیوود به دروغ سیاه‌پوستان را خلافکار معرفی می‌کند

در ادامه این نشست خبری مرضیه هاشمی مجری و کارشناس پرس تی‌وی با اشاره به تجربه مستندسازی خود از زندگی سیاه‌پوستان در آمریکا گفت: وقتی پس از جریان کشته شدن مایک براون برای مستندسازی  به آمریکا رفتم در ایالات میسوری حس عجیبی داشتم.

وی ادامه داد: وقتی به سن‌لوئیس رفتم پلیس‌های زیادی را مشاهده کردم؛ در این زمان کسی که من را کمک می‌کرد تا مستند را بسازم به من می‌گفت مثلا در سر این چهارراه پدرم کشته شد و در چهارراه بعدی می‌گفت که برادرم در اینجا کشته شده است و این مسئله برای من عجیب و بهت‌انگیز بود.

هاشمی با بیان اینکه وقتی به این ایالت‌ها سفر کردم حس سفر به مناطق جنگ‌زده را داشتم، گفت: این رویه نه تنها در سن‌لوئیس بلکه در دیگر شهرهای بزرگ آمریکا نیز وجود داشت و من در آن شهرها نیز همان حس را به همراه داشتم.

مجری پرس تی‌وی با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده علیه سیاه‌پوستان اظهار داشت:‌برای سیاه‌پوستان فرقی نمی‌کند که از طبقه بالا باشند یا پایین و همه آنها در هر لحظه ممکن است که مورد هجمه و سوال پلیس قرار بگیرند.

وی ادامه داد: متأسفانه هالیوود نشان می‌دهد که سیاه‌پوستان همگی دزد و خلافکارند ولی این یک دروغ بزرگ است؛ همه سیاه‌پوستان در آمریکا می‌دانند که هر لحظه ممکن است برای آنها اتفاقی رخ دهد.

هاشمی با اشاره به سفر خود به محل کشته شدن مایک براون جوان سیاه‌پوست کشته شده توسط پلیس آمریکا گفت: وقتی به آنجا رفتم با یک خیابان بزرگ و کم تردد مواجه شدم؛ مایک با دوست خود در کنار پیاده‌رو راه می‌رفته ولی پلیس او را کشته است. همچنین خانم دیگری که در حال رانندگی بود و پس از ایست پلیس خیلی عادی کنار رفت به دلیل اینکه پرسیده بود چرا من را متوقف کرده‌اید به ضرب گلوله پلیس کشته شد.

مجری پرس تی‌وی با بیان اینکه شما در آمریکا حق ندارید از پلیس سوال کنید، اضافه کرد: به عنوان مثال در آمریکا حدود سرعت ۵۵ کیلومتر است؛ اگر در یک خیابان پلیس با سرعت ۵۰ کیلومتر حرکت می‌کند شما جرأت ندارید با سقف مجاز سرعت از پلیس جلو بزنید و این محدودیت‌ها برای سیاه پوستان بسیار بسیار بیشتر است.

هاشمی با تأکید بر اینکه خشونت علیه سیاه‌پوستان چیز جدیدی در آمریکا نیست، گفت: تفاوت در این است که امروز همه دارای موبایل هستند و از این صحنه‌ها فیلم می‌گیرند و در اینترنت درباره آن اطلاع‌رسانی می‌کنند اما خشونت علیه سیاه‌پوستان از چهارصد سال پیش وجود داشته است.

مجری پرس تی‌وی در پاسخ به این سوال که آیا در دوران اوباما به عنوان یک رئیس‌جمهور سیاه‌پوست تفاوتی در وضع زندگی سیاه‌پوستان ایجاد شده یا خیر، گفت: در دوران ریاست جمهوری اوباما اوضاع برای سیاه‌پوستان سخت تر شده است؛ در دوران رئیس‌جمهور سفیدپوستی مثل جرج بوش به دلیل فشار نژادپرستان شاید نمی‌شد کاری برای سیاه‌پوستان کرد ولی اوباما می‌توانست کاری انجام دهد و انجام نداد.

هاشمی با اشاره به تأکیدات امام خمینی (ره) درباره مستضعفین جهان گفت: امام خمینی (ره) از ابتدای انقلاب اسلامی درباره مستضعفین صحبت می‌‌کرد و به نظرم این کنفرانس باید زودتر برگزار می‌شد و من امیدوارم که نتیجه آن موفقیت‌آمیز باشد.

*منتظمی: خشونت پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان به دلیل آموزش آنها توسط اسرائیل است

در بخش پایانی نشست رضا منتظمی دبیر اجرایی کنفرانس افق نو با اشاره به رواج خشونت علیه سیاه‌پوستان پس از یازده سپتامبر گفت:‌ما ۴۳ میلیون آمریکایی افریقایی تبار در آمریکا داریم که پس از ۱۱ سپتامبر تاکنون ۵ هزار سیاه‌‌پوست کشته شده‌اند.

وی ادامه داد: گزارشات مستندی وجود دارد که نشان می‌دهد یکی از دلایل اقدامات خشونت آمیز پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان؛ آموزش پلیس این کشور زیر نظر مأموران رژیم صهیونیستی است.

وی با بیان اینکه برخورد مأموران پلیس آمریکا دقیقا به همان سبک برخورد پلیس رژیم صهیونیستی با فلسطینیان است، گفت: نیروهای آمریکایی و اسرائیلی با یکدیگر اتاق مشترک کار دارند و به عقیده من آمریکایی‌ها باید به حال خود فکری کنند و اینکه در تصمیم‌گیری‌ها و برخورد با شهروندان آمریکایی تصمیمات از سوی صهیونیست‌ها گرفته شود برایشان مهم باشد.

منتظمی اضافه کرد:‌گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد سرکوب وال استریت با آموزش مستقیم رژیم صهیونیستی به مأموران پلیس آمریکا صورت گرفت و یکی از کارشناسان از ایرلند در کنفرانس فردا اینگونه مسائل را باز خواهد کرد.

دبیر اجرایی کنفرانس افق نو تصریح کرد: حتی گزارش‌هایی درباره دخالت موساد در حادثه یازده سپتامبر وجود دارد که به مرور ارائه خواهد شد. هم‌اکنون نیز از یکسال پیش در رسانه‌های جهانی بحث بر سر این است که نیروهای اسرائیلی چقدر در حادثه یازده سپتامبر نقش داشتند و واقعیت این است که اسرائیلی‌ها دارند آمریکا را به لبه پرتگاه می‌برند.

وی با انتقاد از اظهارات مقامات غربی درباره حقوق بشر و اشاره به راه‌اندازی یک جنگ مذهبی و تروریستی در سوریه از سوی آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش گفت: چرا وقتی میلیون‌ها نفر در سوریه و عراق آواره می‌شوند کسی از حقوق بشر حرف نمی‌زند ولی وقتی دو قاچاقچی موادمخدر اعدام می‌شوند ایران را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند.

دبیر اجرایی کنفرانس افق نو با تأکید بر اینکه ویرانی‌های سوریه، آوارگی مردم عراق و کشته شدن مسلمانان در یمن  از سوی رژیم آل سعود برای آمریکا و رسانه‌های غربی حقوق بشر محسوب نمی‌شود، تصریح کرد:‌ما با سیاه‌پوستان یک مسیر مشترک داریم و نکته قابل توجه این است که این میهمانان سیاه‌‌پوست که به ایران می‌آیند همگی علیه اسرائیل بوده و حتی در توافق هسته‌ای اعلام کردند که ما در کنار ایران قرار داریم.