سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ آبان ۱۳۹۴ در ۱۰:۰۶ ق.ظ چاپ مطلب

صفوی: تنگناها باعث خلق اثر هنری تأثیرگذار می‌شود

safavi

سید مسعود صفوی، رئیس مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری، در خصوص حدو مرز تخیل و پرداخت هنرمندانه واقعه عاشورا گفت: تنگناها باعث خلق یک اثر هنری می‌شود؛ چون معتقدیم در روایت هنرمندانه امکان گفتن همه مسائل وجود ندارد.

سید مسعود صفوی، رئیس مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری، در خصوص حد و مرز تخیل و پرداخت هنرمندانه واقعه عاشورا گفت: تنگناها باعث خلق یک اثر هنری می‌شود؛ چون معتقدیم در روایت هنرمندانه امکان گفتن همه مسائل وجود ندارد.

به گزارش سوره سینما به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، سید مسعود صفوی رئیس مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری درخصوص هنری که به قدر وسع خود بتواند زیبایی عاشورا را نشان دهد، گفت: معتقدم تصویر به‌خصوص از جنس سینما و انیمیشن نمی تواند واقعه های عاشورا را به بهترین شکل نشان دهد؛ چون کار ما در مذهب به طور عمده از نوع کلمه و شعر و تعریف واقعه است.

صفوی ادامه داد: هر مخاطبی که در معرض شعر و تعریف کردن واقعه به صورت های مختلف قرار می‌گیرد، تخیلش آزاد می شود و می تواند این واقعه را به هر شکلی که بخواهد تصویر کند. وقتی موضوع را به تصویر می کشیم، تخیل محدود می شود و نمی توانیم همراه قصه پرواز بلندی انجام دهیم. به عنوان مثال وقتی فیلم «محمدرسول الله(ص)» مصطفی عقاد را دیده باشید، ناخودآگاه تصویر آنتونی کویین در ذهنمان نقش می بندد. بنابراین تصویر این محدودیت را می آفریند که تخیل را کم‌رنگ می کند.

رئیس مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری افزود: از طرف دیگر، هنرهای تجسمی و سینمایی همیشه در جریان های مذهبی نقش داشته و هنرمندی که در این رابطه تلاش کرده، علاقه دارد به شیوه خود کار را پیش ببرد و از طرف دیگر آن‌قدر تراژدی و قصه عاشورا بزرگ است که همه هنرمندان دوست دارند کاری انجام دهند. اگر این مسئله وجودی و بزرگ باشد، علاقه مند هستید از طریق هنر خود این واقعه را به نمایش بگذارید.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات در تاریخ این نمادپردازی ها انجام شده است، افزود: مثلا در تعزیه با یک ظرف آب رود فرات را نمایش می دهند و این انتزاعی شدن هنر و پیشبرد آن کار سختی است. به همین دلیل به نظرم رسید که در انیمیشن «مجلس آیینه» هم از تکنیک تعزیه استفاده کردیم.

صفوی در خصوص حدومرز تخیل و پرداخت هنرمندانه واقعه عاشورا و پرداخت مستند گفت: تنگناها باعث خلق یک اثر هنری می شود؛ چون معتقدیم در روایت هنرمندانه امکان گفتن همه مسائل وجود ندارد. تنگناها باعث می شود که ما به دنبال راه های بیان هنرمندانه باشیم.

صفوی در پایان گفت: در لحظه آفرینش، تخیل وارد می شود و برای مثال در فیلم«روز واقعه» دیالوگی مبنی بر اینکه دو خورشید طلوع می کند، می شنویم و ناخودآگاه با بالا رفتن سر امام حسین(ع) روی نیزه، دو خورشید در ذهن‌مان تداعی می شود. اگر مرز بین اتفاق و روایت هنرمندانه رعایت شود، اثری شایسته خلق می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>