- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«رسوایی ۲» و زلزله ای که قرار است کل شهر را دربر بگیرد/ پاسخ ده نمکی نسبت به مضمون سیاسی آخرین اثر سینمایی‌اش

rosvayee2-1

سوره سینما [1]روزنامه سینما در گزارشی که از پشت صحنه فیلم رسوایی ۲ به کارگردانی مسعود ده نمکی نوشته آورده : ماجرای فیلم از این قرار است که حاج یوسف پیش بینی یک زلزله را کرده و این موضوع رسانه ای شده است و همین باعث شده خبرنگاران زیادی آمدن او به ساحتمان شهرداری را پوشش دهند.

در قسمت دوم رسوایی ۱۰ سال از زمان ماجرای اول گذشته و اتفاقات در شهری فرضی رخ می دهد. باز هم حاج یوسف با بازی اکبر عبدی با چالشهای مختلفی از سوی اهالی محل روبرو شده و دوباره از جامعه طرد می شود. سرعت ده نمکی بسیار بالاست و اغلب پلانها را با یک برداشت می گیرد.

فیلمبرداری با ۸ دوربین

در یکی از اصلی ترین سکانسهای فیلم رسوایی ۲ که اختصاص به زلزله در ساختمان شهرداری دارد. دستیار ده نمکی از مسئول هنروران شاکی است که اینها قیافه شان به اعضای شورای شهر نمی خورد اما هنروران کاری به این کارها ندارند و درحال سلفی گرفتن با سخر قریشی, شیلا خداداد و محمدرضا شریفی نیاهستند.

سرعت بالای فیلمبرداری رسوایی ۲

فرشاد گل سفیدی مدیر فیلمبرداری رسوایی ۲ می گوید: هم من و هم بازیگران با مسعود ده نمکی به یک زبان مشترک رسیدیم. گاهی من با یک نگاه متوجه منظور او می شوم. ضمن اینکه ما با دوربینهای زیادی فیلمبرداری می کنیم. بعضی مواقع با سه یا پنج دوربین و برخی مواقع با ۸ دوربین یک سکانس یا پلان را فیلمبرداری می کنیم و همین هم به سرعت بالای کار ما کمک می کند.

rosvayee2-2 [2]

پاسخ ده نمکی نسبت به بار سیاسی رسوایی ۲

حضور شهردار و خبرنگار و اعضای شهر ظن و گمانها را نسبت به سیاسی بودن فیلم تقویت کرده. هم چنین روی فیلمنامه رسوایی ۲ نوشته شده این داستان تخیلی بوده و در یک شهر فرضی اتفاق می افتد. ده نمکی اما سیاسی بودن فیلمش را رد می کند و می گوید: ما یک مضمون اخلاقی داریم و سعی می کنیم به یک جامعه سیاست زده که از اخلاقیات دور شده نهیب بزنیم و به هیچ کس اشاره مستقیم نمی کنیم. رسوایی ۲ همه شاخصه های جامعه امروز را دارد و بحث عدالت خواهی و آرمان گرایی و اخلاق و معنویت در آن مد نظر است.

بودجه فیلم ازطریق فروش سهام تامین شده

ده نمکی می افزاید: بالای یک میلیارد تومان هزینه رسوایی ۲ شده که این بودجه از طریق فروش سهام و مالکیت فیلم تامین شده است.
چند قدم آن طرف تر هنرورانی که کارشان تمام شده می روند تا لباس اعضای شورای شهر را از تن دربیاورند.  کار فیلمبرداری آنها تا یک هفته طول می کشد. زلزله ای که قرار است کل شهر را دربر بگیرد.