- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

آرش برومند : فیلم «پنج» دیالوگ از پیش تعیین شده ای ندارد

arash-boroomand

ویژگی خاص فیلم «پنج» این است که دیالوگ از پیش تعین شده ای ندارد یعنی با میزانسن نیست.

به گزارش سوره سینما [1] ، مدیریت صدابرداری فیلم «پنج» به آرش برومند صدابردار شناخته شده سینمای ایران سپرده شده است. برومند سابقه حضور در فیلم ها و سریال های زیادی را دارد از جمله می توان به «گشت ارشاد»، «چک»، «نیش زنبور»، «مجنون لیلی»، « گزارش یک جشن»، «جا به جا»، «پدر آن دیگری» و … و سریال «شوق پرواز» اشاره کرد. آرش برومند همچنین برای صدابرداری «گزارش یک جشن» کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین از بیست و نهمین جشنواره فجر بود. در روزهای نهایی فیلمبرداری «پنج» فرصتی پیش آمد تا از او درباره شاخصه های صدابرداری این فیلم بپرسیم.

فیلم پنج دیالوگ ندارد، صدابرداری این فیلم چه ویژگی های خاصی دارد؟

این فیلم به ظاهر دیالوگ ندارد، در واقع دیالوگ مشخص ندارد. اما «پنج» دیالوگ دارد زیرا شخصیت اصلی فیلم در بیشتر سکانس ها بابت کارهایی که انجام می دهد، فلش بک میزند به گذشته و در واقع تفکراتش را به زبان می آورد. تصور این هست که چنین فیلمی دیالوگ ندارد چون به نظر ما دیالوگ آن چیزی است که از پیش تعیین شده، اما ویژگی خاص این فیلم این است که دیالوگ از پیش تعین شده ای ندارد یعنی با میزانسن نیست.

«پنج» در بافت تاریخی فلیمبرداری شد، چقدر توانستید صداهای محیط را کنترل کنید، اصلا صدابردار تا چه اندازه باید صداهای محیطی را کنترل کند؟

به نظر من، وجود صداهای محیطی تا جایی که به ساختار فیلم ضربه نزند، ایرادی ندارد. اما در یک جایی این آمبیانس های محیطی در سکانس تعریف نشده، مثلا موردی اصلا در فیلم ما تعریف نشده و هیچ اِلمانی ندارد، در این صورت باید جلوی آن را گرفت. اما به طور کلی به عنوان صدابردار معتقدم اگر سکانس – پلان داریم و قطعی اتفاق نمی افتد، هیچ صدایی ایراد ندارد.

موقع صدابرداری «پنج» کجا سخت تر بود و بیشتر اذیت شدید؟

میدان وقت الساعت، چون میدان پر ترددی است و بر حسب اتفاق سکانس هایی داشتیم که شخصیت اصلی تنها بود، کنار کارگاهی که مشغول کار بودیم یک دبستان دخترانه بود و همین کار را سخت می کرد.

کار در بافت تاریخی شهر یزد چطور بود؟

من سال ها پیش در یزد فیلم کار کردم. به نظرم کار کردن در یزد نسبت به سایر شهرستان ها راحت تر است. اولین بار هست که با آقای حسینی کار می کنم ایشان بسیار مستند گونه به کار نگاه می کنند و این جاری بودن زندگی در فیلم و آزاد بودن پرسوناژها هم سخت بود و هم آسان اما تجربه خوبی بود امیدوارم نتیجه کار قابل قبول باشد.

با توجه به اینکه صدابردار هستید، آیا شنونده خوبی هستید؟! و آیا صداهایی هست که شما را اذیت کند؟!

قطعا شنونده خوبی هستم. من گاهی صداهایی را می شنوم که دیگران نمی شنوند و برعکس صداهایی که دیگران به راحتی می شنوند من نمی شنوم. به هر حال صداهای بلند من را اذیت می کند و سعی می کنم از مکان های شلوغ دوری کنم مگر اینکه موقعیت کاری در فیلم، ایجاب کند.