- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جشنواره «خورشید» مأمنی برای فیلمسازانی با تجربه‌های جدید است

khorshid-vakilifard

جشنواره فیلم کوتاه مستقل «خورشید» می‌تواند به عنوان یک جشنواره شاخص و مأمنی باشد برای فیلمسازانی که می خواهند خارج از جریان اصلی سینما تجربه های جدیدی کسب کنند.

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید، وحید وکیلی فر درباره ضرورت برگزاری جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید گفت: برعکس کسانی که می گویند در کشورما تعداد جشنواره ها زیاد است من معتقدم تعداد جشنواره ها کم هم هست، زیرا در فرانسه بالغ بر ۱۰۰ جشنواره بین المللی فیلم در طول سال برگزار می شود. همانطور که می دانید کشور فرانسه در جریان سینمای جهان تعیین کننده است بنابراین هرچقدر جشنواره داشته باشیم بازهم کم است زیرا هرکدام از این جشنواره ها می توانند کاشف فیلم‌ها و فیلمسازانی باشند که در جشنواره های دیگر ممکن است به آنها توجه نشود.

وی ادامه داد: با توجه به همه جشنواره هایی که در ایران برگزار می شود واقعیت این است که جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید می تواند به عنوان یک جشنواره شاخص و مأمنی باشد برای فیلمسازانی که می خواهند خارج از جریان اصلی سینما تجربه های جدیدی کسب کنند.

وکیلی فر در ادامه خاطرنشان کرد: اگر توجه داشته باشید فیلم هایی که در جشنواره فیلم کوتاه تهران پذیرفته می شود مشخص است که بر چه اساسی انتخاب می شوند و اغلب فیلمسازانی هستند که فیلم هایشان بیرون گذاشته می شود، اما در این چند دوره ای که جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید برگزار می شود خط و مشی خود را مشخص کرده که به دنبال فیلمسازانی است که به دنبال تجربه های دیگری هستند و به همین دلیل هم کم کم جایگاه خود را پیدا کرده است.

کارگردان فیلم «تابور» درباره سینمای مستقل نیز گفت: در طول تاریخ سینما، سینمای مستقل تعاریف متعددی دارد، درواقع نوعی سینما که خارج از جریان اصلی بوده و به دنبال تجربه های جدیدی بوده است که در هر دوره از تاریخ سینما یک نام خاص داشته است. شاید نام سینمای مستقل به صورت جامع و کامل نباشد همان گونه سینمای خارج از جریان سینمای اصلی را در زیر پرچم این سینما قرار دادیم.

وی با بیان اینکه سینمای مستقل به سینمای مستقل دهه ۶۰ آمریکا برمی‌گردد، گفت: سینمایی که از نظر فرم ،اندیشه و دستور زبانی خارج از سینمای اصلی و تجربه شده حرکت می کند و به دنبال گونه های جدیدتر و شکستن قواعد سینمایی پیش می رود را سینمای مستقل می گویند.

وکیلی فر گفت: من با عده ای که می گویند در ایران سینمای مستقل نداریم، موافق نیستم زیرا سینمای ایران یکی از مفاخرش فیلمسازان مستقل است و از دهه ۴۰ فیلمسازانی مانند برادران آوانسیان، پرویز کیمیاوی، سهراب شهید ثالث، ابراهیم گلستان، مسعود کیمیایی و بهرام بیضایی فیلمسازان مستقل هستند. حال اینکه کسانی می‌خواهند بگویند فیلمسازانی که از دولت پول بگیرند مستقل نیستند به نظرم اشتباه است، زیرا استقلال به معنای مالی نیست بلکه اندیشه ای است که باید مستقل باشد.

وی ادامه داد: بعد از ورود سینمای دیجیتال سینمای مستقل به غایت خود رسیده است و جوان هایی وارد سینما شدند که توانستند خود را از قید و بند سینمای دولتی به خاطر تجهیزات گران خارج کنند. همانطور که شاهد هستید امروز هر کسی با یک دوربین کوچک هم می تواند فیلمی با بودجه ای اندک اما شاخص و مستقل تولید کند.

کارگردان فیلم « گشر» درباره سینمای تجربی گفت: وقتی می گویم سینمای مستقل برمی‌گردد به تولیدات سینمای خارج از کمپانی های هالیوود که سینمای مستقل نامیده شد. اما فیلم های اکسپریمنتال همیشه هم در ذات سینما وجود داشته و نمی توان این دو را از هم جدا کرد و در عین حال هم می توانیم جدا کنیم اما در ایران وقتی درباره سینمای مستقل صحبت می کنیم منظور ما سینمای تجربی هم هست که در لقای سینمای مستقل آنرا تعریف می کنیم بنابراین سینمای تجربی تجربه کردن و خارج از قواعد رفتار کردن است.

وی با بیان اینکه بخش عظیمی از دستاوردهای جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید تبادلات فرهنگی است، گفت: به واسطه این نوع جشنواره ها می توانیم بی واسطه با فیلمسازهایی از سرزمین های دیگری ارتباط داشته باشیم و کشورمان را معرفی کنیم. جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید با توجه به اینکه این جشنواره مستقل است می تواند پل ارتباطی بین فیلمسازهای مستقل ایران با سایر کشورها باشد و این امر به نوبه خود شانس بزرگی است زیرا انتخاب فیلم ها بر اساس شایستگی است و هرکسی که فیلمش حضور داشته باشد شرایطی برایش فراهم می شود که شاید خود یک فیلمساز کوتاه به تنهایی نتواند با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کند و این اتفاق خوبی است که در این جشنواره وجود دارد.

وی با بیان اینکه توجه به عنصر تجربه گرایی در این جشنواره اتفاق بسیار خوبی است گفت: مانند همه جای دنیا که یک جشنواره با موضوع و رویکرد مشخص برگزار می شود جشنواره خورشید هم امسال چنین نگاهی دارد همانطور که در کشورهای دیگر این اتفاق صورت می گیرد، و اینکه چقدر تجربه گرا بودن کمک می کند، بهرحال شرایطی برای دیده شدن است.

وکیلی فر در ادامه افزود: فیلمسازانی که می‌خواهند کارهای خاصی انجام دهند وقتی متوجه می شوند جشنواره ای است که با ذره بین به دنبال نگاه های دیگری است، این موجب می شود تا آنها با جسارت بیشتری به این عرصه بیایند. باید یادآور شوم که فیلم های امسال جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید در ساختار و فرم نسبت به فیلم های سال های گذشته تجربه گرا هستند و تأثیر آنرا در سال آینده در فیلم های کوتاه خواهیم دید.

وی درباره جشنواره فیلم کوتاه نیز گفت: از نوجوانی جشنواره فیلم کوتاه تهران را دنبال می کردم، به همان تعداد فیلم هایی که در این جشنواره انتخاب می شود به همان اندازه هم فیلم خوب بیرون می ماند و در هیچ جای دیگری هم نشان داده نمی شد. باید توجه داشت که جشنواره هایی مانند جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید هیچ رقابتی باهم ندارند زیرا فیلمهایی که در جشنواره خورشید انتخاب شدند در کوتاه انتخاب نشد و جالب است که همان فیلمی که سال گذشته جایزه بهترین فیلم را جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید گرفت در جشنواره کوتاه تهران کنار گذاشته شده بود درحالیکه همان فیلم در جشنواره های خارجی هم درخشید .

وکیلی فر خاطر نشان کرد: همینطور همان فیلمی که سال گذشته در جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید جایزه اصلی را گرفت امسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران انتخاب شد پس ممکن است در انتخاب ها دچار اشتباه شویم. فیلم کوتاه تهران ویترین عمومی برای تولیدات فیلم کوتاه است که عموما توجهش به فیلم های مستند و فیلم های انجمن سینمای جوانان است اما جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید به دنبال فیلمسازان مستقل است و اتفاقا کمک می کند تا بار را از روی دوش جشنواره فیلم کوتاه بردارد و راحت تر فیلم ها را انتخاب کند.

وی ادامه داد: فیلم هایی که با نگاه جشنواره فیلم کوتاه تهران سازگار نیست اما خوب هستند و ممکن است در جایی به نمایش درنیایند این شانس را دارند تا در جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید مورد توجه قرار گیرند همانطور که در سال گذشته این اتفاق افتاد. امسال هم به همین شکل خواهد بود فیلم هایی هستند که در جشنواره فیلم کوتاه حضور نخواهند داشت واین نشان می دهد تفاوت دیدگاه بین این دو جشنواره وجود دارد.

«پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید» بعنوان رویداد ویژه سینمای مستقل تجربه گرا در کشور به همت پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل و دبیری مهدی یارمحمدی، دی ماه سال جاری در تهران برگزار می شود.