- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

همه تلاش ما در «خونین دلان» این بود که اصالت اشعار، آهنگ‌ها و نواها حفظ شود

mehdi-lotfi

مهدی لطفی در مراسم رونمایی از آلبوم عاشورایی «خونین دلان» گفت: تلاش همه ما این بود که در ثبت این اثر امانت‌داران خوبی باشیم و اصالت اشعار، آهنگ‌ها و نواها حفظ شود.

به گزارش سوره سینما [1] ، مهدی لطفی پیرامون روند تولید این اثر گفت: این افتخار را داشتم که در بخش گردآوری این مجموعه باارزش در خدمت دوستان باشم. در حدود شش سال پیش از طریق استاد داود فتحعلی بیگی افتخار آشنایی با آقای کیاماری نصیب بنده شد و اصرار داشتند آنچه در سینه آقای کیاماری وجود دارد باید ثبت و ضبط شود. ایشان با جدیت از ما خواستند اگر می توانیم در جهت میسر شدن این مهم کمک و همیاری کنیم. تا اینکه سه سال پیش در حوزه هنری و استودیوی پژواک توانستیم مقدمات کار را با مساعدت دوستان در حوزه هنری فراهم کرده و طی چهار ماه این اثر برجسته هنری- مذهبی را ضبط کنیم.

این پژوهشگرعرصه موسیقی نواحی ایران در ادامه افزود: ما بسیار تلاش کردیم تا آنچه ضبط می شود کاملا ماهیت مستند خود را حفظ کند، حتی روی فاصله مداح تا میکروفون نیز حساس بودیم؛ چون دراین‌گونه آثار، فاصله باید به شکلی تنظیم شود تا صدای ذاکر به شکلی طبیعی ضبط شود. تلاش همه ما این بود که در ثبت این اثر امانت‌داران خوبی باشیم و اصالت اشعار، آهنگ ها و نواها حفظ شود. در اجرای قطعات بسیار با دقت عمل کردیم؛ به شکلی که ممکن بود چندین بار یک قطعه ضبط شود و دوباره از سر خوانده شود. در پروسه ضبط نواها تا به نتیجه مطلوبی که مد نظرمان بود نمی رسیدیم، ضبط را قطع نمی کردیم و همگی توافق نظر داشتیم که باید بهترین اجرا را داشته باشیم.

لطفی درباره تقوای هنرمند در چنین آثاری نیز گفت: در دوره ای زندگی می کنیم که بسیار از واژه آلودگی استفاده می شود. ما در دنیای امروز با آلودگی هوا، خاک، آب، محیط و… سروکار داریم. یکی از آلودگی های مهم این روزها آلودگی صوتی است. محیط زیست و زندگی مان سرشار از صداهای آزاردهنده شده است. در عرصه فرهنگ و هنر نیز این آلودگی وجود دارد و ما مجبور به شنیدن آواها و صداهایی هستیم که دوست نداریم آن ها را بشنویم. به نظر من حفظ نواهای عاشورایی که در سینه آقای کیاماری وجود دارد و چندین نسل در سینه ایشان نگهداری شده نیاز به خلوص و تقوا دارد. بی شک ایشان دارای فضایل اخلاقی هستند و قلب و روحشان عاشق امام حسین(ع) است و با این ویژگی ها توانسته اند برای چندین نسل این نواهای آسمانی را در سینه نگه داشته و به نسل نو منتقل کنند که این ویژگی قابل تقدیر و احترام است.