- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

دعوت جشنواره عمار از عموم مردم برای تولید «فیلم مردمی» از راهپیمایی ۱۳ آبان

ammar-13aban

دبیرخانه عمار در اطلاعیه از عموم مردم، فعالان فرهنگی و رسانه های محلی دعوت کرد تا با استفاده از فرصت راهپیمایی ۱۳ آبان، فعالیتهای مردمی حول ۱۳ آبان را ثبت و ضبط کنند.

به گزارش سوره سینما [1] در اطلاعیه دبیرخانه عمار، آمده است: یکی از اهداف جشنواره عمار، ثبت سوژه های مردمی و رویدادهایی است که فیلمسازان امکان دسترسی به آنها را ندارند، از این رو سینمای انقلاب چه بر اساس ماهیت خود و چه بر اساس یک ضرورت اجرایی، نیازمند مساعدت مردم و فعالان فرهنگی است، یعنی کسانی که در متن رویدادهای وسیع و فراوان قرار دارند و می توانند با ابزارهای ساده ای مثل گوشی تلفن همراه یا دوربین دستی برای ثبت و ضبط سوژه اقدام کنند.

در این اطلاعیه، بخش «فیلم ما» در فراخوان جشنواره عمار، ابزاری به منظور ثبت این سوژه ها معرفی شده و آمده است: عموم مردم می توانند از سوژه های اطراف خود فیلم بگیرند و در قالبهایی نظیر مصاحبه، کلیپ، مستند و داستانی کوتاه در بخش «فیلم ما» جشنواره عمار شرکت کنند.

اطلاعیه دبیرخانه عمار افزوده است: از ابتدای تأسیس بخش فیلم ما در جشنواره عمار، «۱۳ آبان» یکی از موضوعات این بخش بود. در سال جاری که «ایران و آمریکا»، موضوع ویژه جشنواره عمار است بخش «۱۳ آبان» در فیلم ما نیز اهمیت مضاعفی پیدا می کند.

در ادامه این اطلاعیه ضمن دعوت از عموم مردم برای بهره مندی از فرصت راهپیمایی ۱۳ آبان برای تولید «فیلم ما»، سوژه های زیر برای تصویربرداری و تولید پیشنهاد شده است:

۱-  سوژه ها و خاطرات تاریخی ۱۳ آبان

شهدای شهر، منطقه یا روستای شما که آمریکا نقش مستقیم یا غیر مستقیم در شهادت آنها داشته است. مثل شهدای هوایپمای مسافربری ۶۵۵، دانشجویان شهید ۱۶ آذر، شهدای جنگ خلیج فارس، و…

سال ۵۸، وقتی دانشجویان در تهران لانه توطئه امریکا را تسخیر کردند دانش آموزان گرمساری برای حمایت از دانشجویان با پای پیاده به سمت تهران حرکت کردند. قطعا در شهرها و استانهای دیگر نیز اتفاقات و عکس العمل های کوچک و بزرگ دیگری نیز اتفاق افتاده است که می تواند در قالب مصاحبه یا مستند بازیابی و بازسازی شود.

معرفی معلمان و مدارسی که در طول سه دهه، برای مشارکت در راهپیمایی ۱۳ آبان عزم بیشتری دارند و خلاقیت ویژه ای به کار برده اند.

۲- سوژه های راهپیمایی ۱۳ آبان سال جاری: (برای روایت تصویری در قالب کلیپ، نماهنگ، مصاحبه مردمی و)

ـ اینکه فقط انواع و اقسام مردمی که در راهپیمایی شرکت می کنند (اعم از پیر، جوان و کودک، دانش آموز، دانشجو و طلبه، بازاری، کارمند، کارگر و کشاورز، شهری و روستایی، زن و مرد، افراد با ظواهر مختلف و…) به تصویر کشیده شود.

ـ همچنین نشان دادن مجموعه های مختلف حاضر در راهپیمایی همچون دهیاری روستاهای مختلف، مدارس، پایگاه ها، هیئات، مؤسسات مردمی، مساجد، و… نیز یک نمونه از این نوع سوژه هاست.

ـ می توان از راهپیمایان سؤالات مشخصی کرد و جواب هر کدام را شنید. مثلاً بپرسیم «به رغم مشکلات اقتصادی و گرانی ها چرا باز هم به راهپیمایی آمده اید؟» برآیند نظرات مردم به این سؤال حتما جالب خواهد بود. همچنین می شود نظر مردم را درباره «تحریم ها و توقع آنها از حاکمیت در مواجهه با تحریم‌ها» پرسید.

اعم از پلاکارد و پارچه نوشته های خلاقانه و خودجوش و هر نوع حرکت تبلیغی مردمی در راهپیمایی

شعارهای مبتکرانه، شعارهای متناسب با مسائل روز و خصوصاً درباره آمریکا

چهره های قدیمی راهپیمایی مثل کسی که شعار می دهد، کسی که برای فلسطین کمک جمع می کند و…

دانش آموزان یا نوجوانانی که برای اولین بار در راهپیمایی شرکت می کنند.

روایت تصویری سرودهای مردمی و دانش آموزی در مراسم ۱۳ آبان