- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بررسی ۱۱ نکته کلیدی استفاده از بازیگر چهره در فیلم کوتاه

bashgah-shahr2

۱۱ نکته کلیدی درباره نحوه مواجهه با بازیگران چهره در فیلم‌های کوتاه در کارگاه آموزشی دومین جلسه باشگاه فیلم کوتاه و مستند شهر بررسی شد.

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی موسسه تصویر شهر، شامگاه شنبه (۱۶ آبان‌ماه) دومین جلسه ی باشگاه فیلم کوتاه و مستند شهر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. در این برنامه، سه فیلم کوتاه «صبح روز بعد» به کارگردانی سیدعلی هاشمی، «مثل هر روز» به کارگردانی عماد خدابخش و «پارکینگ» به کارگردانی عباس عمرانی به نمایش درآمد.

پس از نمایش فیلم و در نیمه دوم برنامه، سیدعلی هاشمی که در آخرین فیلم کوتاهش، از حضور نگار جواهریان، فریده سپاه منصور، حدیث میرامینی و شکوفه هاشمیان بهره برده است، کارگاه آموزشی و انتقال تجربیات «چالش‌های استفاده از بازیگر چهره در فیلم کوتاه» را برگزار کرد.

× خوش اخلاق و با ربط

هاشمی در ابتدای کارگاه آموزشی‌اش گفت: سراغ بازیگران خوش اخلاق و بی‌حاشیه بروید، نه سراغ بازیگری که فیلمی را وسط کار برای پول رها کرده یا دست دو دستیار کارگردان را شکسته است! نمونه یک بازیگر خوش اخلاق و همراه، پرویز پورحسینی است. اگر خبرهایی را که منتشر می‌شود بخوانید، متوجه می شوید که کدام بازیگر خوش اخلاق و با تحمل است و کدام بازیگر خیر.

وی ادامه داد: به بازیگری فکر کنید که به نقش فیلم بخورد. فیلم را فدای چهره نکنید. اگر دختری دارید که نقش عصبی دارد، به واسطه آشنایی یا…، سراغ یک سوپراستار بی‌ربط نروید چوون فیلمتان فدا می‌شود.

× به بازیگر فیلمنامه‌ی درست ارائه بدهید و با اعتماد به نفس رفتار کنید

این کارگردان سپس پرزنت کردن فیلم برای بازیگران چهره را گام بسیار مهمی در مجاب کردن آن‌ها دانست و یادآور شد: مهمترین عامل در این بخش فیلمنامه است که باید ترغیب کننده و دارای قصه باشد. گاهی بچه‌‌ها فیلمنامه‌ای می‌دهند که من هم به عنوان کارگردان نمی‌فهمم چه برسد به بازیگر!

وی افزود: بازیگر حرفه‌ای، فیلمنامه‌ی حرفه‌ای خوانده است. یادمان باشد با طرح یا فیلمنامه ضعیف و ایده سراغ بازیگر نروید چون برایش جذابیتی ندارد.

هاشمی با تاکید بر رفتار درست با بازیگر برای مجاب کردن او، گفت: برخورد کارگردان با بازیگر بسیار مهم است. اگر بازیگر احساس کند که چون سوپراستار است سراغ او رفته‌اید، اصلا با شما کار نمی‌کند. بازیگر باید حس کند که شما کارتان را بلدید. این نکته را فراموش نکنید که بازیگر چهره باید احساس کند که کارگردان اعتماد به نفس دارد.

دستیار کارگردان فیلم دوران عاشقی تصریح کرد: باید اعتماد به نفسی داشته باشید که می‌دانید که می‌خواهید چه کنید. بازیگر این را می‌فهمد. البته یک نکته کنکوری اینکه این اعتماد به نفس باعث نشود که در مرحله پیش تولید، به دستیارتان بگویید به طرف زنگ بزند. باید خودتان زنگ بزنید. این کار برای بازیگر خیلی توهین آمیز است.

حرفه‌ای رفتار کنید نه آماتور! / از بازیگر چهره خجالت نکشید

کارگردان فیلم کوتاه «صبح روز بعد» سپس با بیان اینکه بازیگر باید احساس کند پروژه برای کارگردان جدی است، گفت: در پیش تولید با بازیگر حرفه‌ای دورخوانی بگذارید. تست گریم و لباس بگذارید. بازیگر اینطور احساس می‌کند که پروژه برای شما جدی است. ضمن اینکه باید یک دورنما از فیلم در پیش تولید به او بدهید. اگر دورنما ندهید، چون او خودش را بالاتر از شما می‌داند، مدام در کارتان دخالت می‌کند.

هاشمی درباره رفتار حرفه‌ای کارگردان در هنگام فیلمبرداری نیز اظهار کرد: کارگردان باید برای کارش برنامه‌ریزی داشته باشد. بازیگر این را متوجه می‌شود. داشتن استوری برد و دکوپاژ خیلی مهم است. این باعث می‌شود که بازیگر و عوامل به شما اعتماد کنند و متوجه باشند که شما می‌دانید چه می‌کنید.

وی افزود: این نکته را هم فراموش نکنید که اگر سر صحنه به پنج ساعت زمان برای تنظیم دوربین نیاز دارید، بازیگر را از پنج ساعت قبل افیش نکنید چون او را عصبانی جلوی دوربین می‌فرستید. برنامه‌ریزی برای همین وقت‌ها بدرد می‌خورد. متاسفانه بچه‌ها به این نکته خیلی جزئی دقت نمی‌کنند و کارشان خراب می‌شود.

دستیار برنامه‌ریز فیلم «محمد رسول‌ا… (ص)» درباره رفتار حرفه‌ای با بازیگر سر صحنه، به نکته دیگری هم اشاره کرد و گفت: سر صحنه حتما با بازیگر حرف بزنید و حس‌تان را به او انتقال دهید. بازیگر دوست دارد حس شما را بداند. حتی بین فیلمبرداری دو پلان، درباره پلان بعدی صحبت کنید. اصلا فکر نکنید که وای الان مهتاب کرامتی روبروی من نشسته و نمی‌توانم با او حرف بزنم و ناراحت می‌شود. اتفاقا بازیگر حرفه ای، در چنین مسائلی خیلی حرفه‌ای‌تر عمل می کند.

هاشمی در ادامه سخنانش در این بخش، با اشاره به پیشنهادهایی که عوامل به کارگردان می‌دهند، خاطرنشان کرد: بازیگر یا سایر عوامل حرفه‌ای، احتمالا به شما پیشنهادهای متعدد برای افراد و شیوه کار جلوی دوربین و پشت دوربین می‌دهند. ممکن است بازیگر چهره بتواند با ارتباطاتش، محمود کلاری را به پروژه دعوت کند. با چنین پیشنهادهایی با گارد بسته مواجه نشوید. بلکه اگر احساس کردید که این پیشنهاد به هیچ طریقی به کارتان نمی‌آید، خیلی محترمانه با آن مخالفت کنید.

صراحت مالی: راحت بگویید پول ندارم اما متشکر باشید

این کارگردان تئاتر با اشاره به پرسشی درباره مسائل مالی مربوط به انتخاب بازیگران چهره برای فیلم کوتاه، تصریح کرد: باید صاف و پوست‌کنده راجع به مسائل مالی با بازیگر صحبت کنید. او را سرکار نگذارید. اگر پول ندارید، راحت بگویید که در آخر، می‌توانم یک هدیه فندک زیپو بدهم. این صداقت بهتر از گیر افتادن در مراحل تولید است.

کارگردان فیلم کوتاه «صبح روز بعد» در عین حال تاکید کرد: عوامل و بازیگران حرفه برای کار با یک پروژه کوتاه کم‌سرمایه، لطف می‌کنند و بعضا دستمزد نمی‌گیرند. فراموش نکنید که خیلی مهم است در مصاحبه‌ها، اکران‌ها و جشنواره‌ها از عوامل و بازیگران‌تان تشکر کنید. قدردان باشید، چون همه آدم‌ها این قدردانی را به خوبی متوجه می‌شوند.

ابراز تبلیغاتی فیلمتان را از بین نبرید

هاشمی در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به پرسش دیگری درباره لزوم نمایش دادن یا ندادن فیلم به بازیگر و اعمال نظرات او گفت: اگر بازیگر چهره قبل از اکران، فیلم را ندیده باشد، به جلسه اکران شما می‌آید و این برای فیلم برد تبلیعاتی دارد. قبل از اکران، فیلم را به بازیگر نشان ندهید چون با اینکار عطش او را از بین برده‌اید.

 

باشگاه فیلم کوتاه و مستند شهر، یک پاتوق آموزشی و نمایشی فیلم‌های کوتاه و مستند است که یک هفته در میان در روزهای شنبه در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود. در این سلسله جلسات علاوه بر نمایش فیلم، کارگاه‌های آموزشی فیلمسازی به صورت رایگان و برای عموم فیلمسازان جوان برگزار می‌شود.

لازم به یادآوری است که کارگاه آموزشی و انتقال تجربیات جلسه آتی در روز شنبه ۳۰ آبان با حضور تینا پاکروان برگزار می شود. شرکت در این جلسات برای عموم آزاد بوده و علاقمندان می توانند جهت اطلاع از برنامه های آن عضو کانال ارتباطی موسسه در تلگرام به آدرس https://telegram.me/cineplex [2] شوند.