- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

معرفی هیئت انتخاب بخش فیلم جشنواره فیلم خورشید

entekhab-film-khorshid

اعضای هیئت انتخاب بخش فیلم پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید معرفی شدند.

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید، این هیئت انتخاب ۵ نفره متشکل از: محمدرضا اصلانی، وحید وکیلی فر، حسن نقاشی، هدی سیاه تیری و مهدی یارمحمدی است.

محمدرضا اصلانی

محمدرضا اصلانی، نویسنده، شاعر، کارگردان و مستند ساز ایرانی، متولد سال ۱۳۲۲ در رشت و فارغ‌التحصیل هنر و نقاشی از دانشکدهٔ هنرهای تزئینی است. وی دورهٔ آموزش فیلمسازی را در وزارت فرهنگ و هنر گذرانده است.

جامعهٔ هنری ایران در ابتدا محمدرضا اصلانی را با اشعارش شناخت. او از شاعران فعال و مطرح موج نوی دههٔ چهل بود که اشعارش امیدی در میان هواداران شعر مدرن برانگیخته بود. اصلانی از جمله کسانی بود که بعدها بیانیه شعر حجم – شکل به‌سامان‌رسیده موج نو را امضاء کرد.

اصلانی فعالیت حرفه‌ای خود در سینما را از سال ۱۳۴۶ و با ساخت فیلم مستند ” جام حسنلو” آغاز کرد و سپس آثاری چون “بد بده”، “با اجازه”، “چنین کنند حکایت”، “تاری خانه”، “فهرج”، “مش اسماعیل”، “ابوریحان بیرونی”، “میراث شیشه”، “چیغ” و “دل جهان” را جلوی دوربین برد.

وی مستندسازی‌ست که در دهه چهل شاعرانگی را به سینمای مستند ایران افزود.

در بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر، فیلم “خاطرات یک هفتاد و پنج ساله” او، سیمرغ بلورین ویژه داوران در بخش چشم واقعیت این جشنواره را دریافت کرد.

وی اکنون مدیر هنری پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید است.

وحید وکیلی فر

وحید وکیلی فر دانش آموخته سینما از دانشگاه سوره تهران است. وی یکی از فیلمسازان موفق و صاحب نام ایرانی در حوزه سینمای مستقل و تجربه گرا است و دو فیلم تحسین شده او در جشنواره های متعدد بین المللی حضور موفقی داشته و جوایز ارزشمندی از جشنواره های معتبر (تسالونیکی، روتردام، دوویل، مراکش، سنت پطرزبورگ، ابوظبی، ساین دونت و…) کسب نموده است.

وی در دوره پیشین جشنواره فیلم مستقل خورشید نیز عضو هیئت انتخاب بخش فیلم و ویدئو آرت بوده است.

حسن نقاشی

حسن نقاشی متولد ۱۳۵۴ در یزد، دانش آموخته مدرسه سینما تئاتر و کارشناسی ادبیات دراماتیک از دانشگاه آزاد است. وی عضو پیوسته انجمن مستند سازان سینمای ایران در خانه سینما و نیز مدرس مستند سازی است. نقاشی از مستندسازان تجربه گرا و موفق ایرانی است و تا کنون آثار ارزشمندی چون: دا ، مشی و مشیانه ، درخت پارسیک ، تیشتر، زروان، اقلیم هفتم ، باژ و برسم ، هوشیدر ، هوم ، مهرا، شیرین روز، سه روایت از جم …، مهرگیاه، شیدا / از مجموعه مستند نقش بافت ،، نوروز پارسی (۱۳۹۱)، خسروانی ( ۱۳۹۱)، بادخان، خور و خورشید/ از مجموعه کویر های ایران، منطق الطیر ، شاه جهان،دبستان پارسی را ساخته است.

وی همچنین فیلمساز برگزیده بخش مستند دومین دوره جشنواره فیلم مستقل خورشید بوده است.

هدی سیاه تیری

هدی سیاه تیری متولد ۱۳۶۳ در شیراز است. وی تحصیلات کارشناسی خود را در رشته سینما از دانشگاه سوره تهران در سال ۱۳۸۶ به پایان رساند و اولین فیلم کوتاه خود، “من بر پهن صحرا مرده بودم” را در همان سال ساخت. او علاوه بر فعالیت حرفه ای در حوزه ی سینما، از سال ۱۳۸۴ نیز به عنوان بازیگر در تئاتر و سینما فعالیت می کند. فیلمهای کوتاه “قدم زدن در حاشیه ی تاریک روز” و “دنیای بیرونی من‘’ از جمله آثاری هستند که سیاه تیری در طی این سالها در ایران کارگردانی کرده است. وی از سال ۲۰۱۳ به اروپا رفت و کارشناسی ارشد خود را در حوزه سینمای مستند خلاق در مدرسه فیلمسازی داکنومدز به پایان رساند. طی این دوره فیلمسازی؛ سیاه تیری آثار تجربی متفاوتی کارگردانی کرده است؛ از جمله این آثار اوریانا؛ محصول کشور پرتغال؛ رقصیدن شبیه یک درخت یخ زده تولید مجارستان؛ بروکسل منفی یک – نیمه ابری محصول بلژیک و درختها ایستاده میمیرند؛ محصول کشور فرانسه است.

مهدی یارمحمدی

مهدی یارمحمدی متولد ۱۳۵۷ در شاهرود، فارغ التحصیل رشته فیزیک، مدیر و موسس جشنواره فیلم مستقل خورشید و پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل است.

وی عضو پیوسته انجمن مستند سازان خانه سینما، فیلمساز و پخش کننده فیلمهای کوتاه و مستند ایرانی است. حضور متعدد فیلمهای او در جشنواره های داخلی و بین المللی، کسب جوایز و دریافت لوح تقدیر سازمان ملل متحد از دیگر تلاشهای او است.

وی تا کنون دبیر پنج دوره جشنواره فیلم مستقل خورشید و عضو هیئت انتخاب این جشنواره بوده است.

گفتنی است، این ترکیب انتخاب همزمان با پایان یافتن مهلت دریافت آثار جشنواره، کار خود را آغاز نموده و اکنون در مراحل پایانی بازبینی آثار هستند و بزودی ازمیان ۵۰۰ فیلم رسیده به دبیرخانه، فیلم‌های راهیافته به بخشهای جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید را اعلام خواهند نمود.

«پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید» بعنوان رویداد ویژه سینمای مستقل تجربه گرا در کشور به همت پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل و دبیری مهدی یارمحمدی، دی ماه سال جاری در تهران برگزار می شود.