- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

ده نمکی: انتظار رسیدن به یک اتفاق واقعی درجریان داوریهای «جشنواره فجر» واقع بینانه نیست

dehnamaki

سوره سینما [1]مسعود ده نمکی می گوید: معمولا آدمهای ثابتی هستند که جوایز جشنواره فیلم فجر میان آنها تقسیم می شود. یک سال گروهی داور هستند و گروه دیگر جایزه ها را می گیرند و همین نسبت در سال بعد برعکس می شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا باور دارد تکلیف جشنواره و برگزیدگانش پیش از برپایی روشن است می گوید: خیلی فطع به یقین نمی توان گفت که سرنوشت جشنواره از الان روشن است. به هر حال داوریها سلیقه هیات داوران است و هر گروهی با نگاه و سلیقه خودش جایزه می دهد اما نکته در اینجاست که معمولا مدار هیات داوران بسته است و کسی خارج از این مدار به ترکیب داوران نمی پیوندد.

کارگردان اخراجیها باور دارد وقتی شیوه داوریها به این ترتیب است نمی توان توقع رسیدن به یک اتفاق واقعی را درجریان داوریهای این رویداد سینمایی داشت.

ده نمی تاکید می کند: مدار داوریها بسته است و تا زمانیکه اینگونه است نمی توانیم با یک اتفاق واقعی در جشنواره روبه رو شویم. ارزیابیها واقعی نمی شود. همانند آرای مردمی در جشنواره فجر که میزان درستی آن در سنجش گیشه فیلم و آرای آن در جشنواره قابل بررسی است.

او با اشاره به حواشی جشنواره فجر گفت: با وجود تجربه سالیان سال هنوز تدبیر چندانی برای دور شدن جشنواره از حواشی صورت نگرفته است.

او همچنین حس خود را نسبت به جشنواره فیلم فجر چنین بیان می کن: جشنواره فیلم فجر و حضور در آن برای من هیجان خاصی ندارد. اما از این جهت این حضور تبدیل به اتفاقی ویژه برایم می شود که فرصت دیدن فیلم را در میان گروههای مختلف مخاطبان فراهم می کند. می توانم در جریان برگزاری جشنواره به مناطق محتلف شهر بروم و در کنار تماشاگران فیلم ببینم و بر اساس واکنشهای مخاطبان اگر نیاز باشد برای اکران عمومی تغییراتی در فیلم به وجود آورم.

ده نمکی در پاسخ به اینکه چقدر امید دارید سیمرغ جشنواره امسال به شما برسد می گوید: نمی توانم خیلی چشم انداز خاصی برای دریافت سیمرغ از جشنواره فجر در نظر داشته باشم.

منبع: روزنامه سینما