- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جشنواره فیلم خورشید معرف سینمایی است که در آن می‌توان مستقل فکر کرد

naghashi-khorshid

حسن نقاشی در تعریف سینمای مستقل گفت: سینمای مستقل سینمای اندیشه و خلاقیت است یعنی تضمین فکری سفارشی پشت آن وجود ندارد.

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید، حسن نقاشی مستندساز و فیلمساز فیلم کوتاه گفت: در سال های خیلی دور معرف سینمای ایران فیلم های مستقل بودند که در تاریخ سینمای ایران هم ماندگار شدند که تعداد آنها هم کم نیست. همیشه با خودم فکر می کردم که اگر از این نوع فیلم ها دولت، تلویزیون، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوان حمایت می کرد، بازهم می توانست مستقل باشد؟

نقاشی ادامه داد: سال ها تصورمان بر این بود که هر کسی با یک دوربین می تواند فیلم بسازد اما با آمدن تجهیزات دیجیتال متوجه شدیم که فیلمسازی نیاز به بار اقتصادی دارد تا فیلمساز با اتکا به آن سرمایه، اثرش را بسازد. در جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید فیلم هایی را دیدم که ایده و پژوهش خوبی داشتند اما چون فیلمساز سرمایه نداشته مجبور شده بود در کوتاهترین مدت آنرا تمام کند.

کارگردان «شاه جهان» با بیان اینکه در سال های خیلی دور که تازه فیلم کوتاه ساخته می شد زیاد بازتاب نداشت، گفت: مدت زمان زیادی طول کشید تا فیلم کوتاه خود را به صورت جدی نشان دهد حال جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید هم همان راه را می رود. درست در زمانیکه بسیاری از فیلم های کوتاه سفارشی شده اند، به نظر من این جشنواره تنها جشنواره ای است که در آن یک فیلمساز مستقل خوب می تواند اثرش نمایش داده شده و دیده شود.

وی با بیان اینکه دیده شدن اثر به فیلمساز و مخصوصا فیلمسازان شهرستانی فرصت می دهد، افزود: متاسفانه دیده شده که کارگردان هایی که در سینمای مستقل کار می کنند وقتی مورد توجه قرار می گیرند از این نوع سینما فاصله می گیرند و به دنبال سرمایه گذار می گردند تا فیلم های آنچنانی بسازند و همین موضوع خود موجب کم شدن و نادیده گرفته شدن سینمای مستقل شده است.

نقاشی در ادامه گفت: در بسیاری از جشنواره ها و همچنین در فیلمهای ارسالی برای جشنواره خورشید فیلم هایی وجود دارند که به اعتقاد من مستقل نیستند زیرا با پشتوانه یک نهاد دولتی شده اند.

کارگردان «شیرین روز» با اشاره به اینکه جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید به فیلمسازان روحیه و ایده جدید می دهد، افزود: این نوع جشنواره ها موجب تشویق فیلمساز می شود تا خودش را در این سینما محک بزند زیرا همانطور که می دانید سینمای مستقل درآمدزا نیست، به همین دلیل ممکن است به سمت سینمای دولتی برود. اما جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید می تواند معرف سینمایی باشد که در آن می توان به صورت مستقل فکر کرد و با نگاه تجربی تر در این جشنواره حضور داشت تا فیلم بتواند مخاطبان خود را پیدا کنند.

نقاشی همچنین گفت: متاسفانه جشنواره های فیلم کوتاه و مستند بیش از حد تشریفاتی شده است و باید دید ضرورت جشنواره فیلم کوتاه بدین شکل درست است؟ و تا چه اندازه باید در آن سرمایه گذاری کرد؟ و این درحالیست که نیمی از درآمد سالانه صرف برگزاری جشنواره ها می شود.

وی با بیان اینکه جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید بار مالی زیادی ندارد، گفت: این جشنواره کاملا ساده و صمیمانه برگزار می شود و تشریفاتی نبودن آن موجب جذب مخاطب می شود، مانند بسیاری از جشنواره های معتبر بین المللی که به سادگی برگزار می شوند.

نقاشی با بیان اینکه متاسفانه در سال های اخیر سینمای مستقل، آیینی و حتی اجتماعی را فراموش کرده ایم، افزود: با شرایطی که امروز وجود دارد با برگزاری یک سری از جشنواره ها می توانیم نشان دهیم که فیلم کوتاه هنوز زنده است و جشنواره هایی مانند جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید کم هستند که می توانند چنین فیلم هایی را نشان دهند.

وی با بیان اینکه جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید امکانات خوبی را برای نمایش برندگان در جشنواره های خارجی فراهم کرده است، خاطر نشان کرد: به نظرم هرکاری کنیم تا سینمایمان را به دنیا معرفی کنیم پسندیده است. یادم می آید فیلمی داشتم که سال ها پیش در همین جشنواره شرکت داشت و برگزیده شد و فرصت شرکت در جشنواره های بین المللی را یافت.

این مستندساز ادامه داد: جای سینمای بین الملل در ایران خالی است زیرا در بیشتر جشنواره ها فیلم ها برای نمایش خارج از مرزها گزینشی انتخاب می شود و در کمتر جشنواره ای چنین شرایط خوبی فراهم می شود. درحالیکه اگر اثری زبان جهانی داشته باشد خوب است تا برای نمایش به جشنواره های بین المللی فرستاده شود زیرا موجب دیده شدن فیلم می شود و این خود عاملی است تا فیلمساز در این حوزه باقی بماند و راه خود را ادامه دهد.

کارگردان «درخت پارسیک» با بیان اینکه باید سینمای مستقل را ترویج کرد، گفت: جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید با نگاه بین المللی خود می تواند اینکار را انجام دهد زیرا این فیلم ها بدون تشریفات اداری در خارج از مرزها دیده می شود که این ساز و کار در این جشنواره فراهم شده است.

نقاشی افزود: من به عنوان مستندساز و مدرس سینما نگران هستم زیرا نسل من کارش را از انجمن سینمای جوان با فیلم های هشت میلیمتری شروع کرد ضمن اینکه در آن زمان ما نمی توانستیم هر موضوع و قصه ای را کار کنیم، فیلم هایی که نشانه های تجربی فراوان داشت، اما متاسفانه ۱۰ سالی است که از سینمای تجربی فاصله گرفتیم و کمتر خلاقیتی در فیلم ها وجود دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه امروز بیشتر تولیدات فیلم کوتاه به سمت تلویزیون رفته یعنی رویکرد تلویزیونی دارند که این نگاه برای سینمای کوتاه بسیار خطرناک است و باید در زمینه مدیریت و تولید، بازنگری شود. امروز خلا نبود تجربه گرایی احساس می شود و معیارها و فاکتورها به صورت یک اثر تلویزیونی دیده می شود. در بیشتر جشنواره هایی که جز هیات انتخاب بودم ۹۰ درصد فیلم ها مشکل موسیقی و تدوین داشته است و بیشتر فیلم ها شبیه هم بودند که اگر به این موضوع توجه نشود و سینمای تجربه گرا تبلیغ نشود و آموزش داده نشود چیزی شبیه سینمای قصه گویی می شود که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند.

«پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید» بعنوان رویداد ویژه سینمای مستقل تجربی در کشور به همت پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل و دبیری مهدی یارمحمدی، دی ماه سال جاری در تهران برگزار می شود.