کارگردان فیلم «مرهم» ذوق هنری و نگاه ویژه امام خمینی (ره) را عامل شکلگیری سینمای پس از انقلاب دانست.
پایگاه خبری- تحلیلی سوره سینما،علیرضا داودنژاد از سینماگرانی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در پرتوی تغییر و تحولهای فضای فرهنگی فعالیتی حرفهای، مستمر و مدام داشته است. او امام خمینی (ره) را عامل بقای سینمای ایران در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی میداند. کارگردان فیلمهای خاطرهانگیز سینمای ایران در گفتگو با سوره سینما درباره تاثیر حمایت امام راحل (ره) بر رشد سینمای نوپای ایران صحبت کرده است.
نقش امام خمینی (ره) را در تولد و بقای سینمای بعد از انقلاب چطور ارزیابی میکنید؟
علیرضا داودنژاد: سینمای ایران در سال۵۶ به دلیل سانسور و واردات بی رویه فیلم خارجی ورشکست شد و از پا افتاد و بعد از انقلاب به دلیل حمایتهای امام از سینما و تأکیداتی که در اولین سخنرانی خود در بهشت زهرا بر سینما به عنوان یکی از مظاهر تمدن داشتند سینما دوباره پا گرفت.بعدها نیز با تأکید بر تولید فیلم داخلی و ترجیح حتی ضعیفترین فیلمهای ایرانی بر قویترین فیلمهای خارجی از طرف امام (ره) و حسن ظن مسئولین دولتی به سینما شاهد تجدید حیات در سینمای کشور شدیم.
مشخصا کدام حمایتهای امام از سینما بر مسئولان تأثیر گذاشت؟
بقای امروز سینما مدیون نگرشی است که امام (ره) بعد از انقلاب بین مسئولان نسبت به سینما ایجاد کردند و در پرتوی نظرات ایشان بنیانهایی شکل گرفت که هنوز سینمای ما افتان و خیزان روی همان بنیانها قدم برمیدارد. امام بنیانهای یک سینمای بومی و ملی را پیریزی کردند اگرچه بعد از ایشان این نگرش در بین مسئولان ادامه پیدا نکرد و همراه با توسعه آنتنها، سالنهای نمایش توسعه پیدا نکردند و هنر سینما تقویت نشد اما هنوز هم آنچه امروز در سینما داریم میراثی از گذشته است.با شرایطی که سینما پیش از انقلاب اسلامی داشت، می شود گفت امام خمینی (ره) به نوعی نجاتدهنده سینمای بعد از انقلاب بود.چه بسا اگر حمایتهای امام و سخنان روشنگر ایشان درباره ماهیت سینما و یا آموزنده دانستن فیلم «گاو» و روشنگریهایی از این دست نبود حیات دوباره برای سینما رقم نمیخورد و سینمایی شکل نمیگرفت.
از دیگر مصادیق مشخص حمایت ایشان از فیلم و سینما، تأیید فیلم «گاو» بود. این تأیید نشانگر کدام وجه رهبری امام خمینی (ره) است؟
صحبتهای ایشان درباره موسیقی متن فیلم و تأیید سرود آقای مطهری و ستایش برخی سمفونیها و مارشها، بخشی از حمایتهای آگاهانه امام (ره) از عرصه هنر بعد از انقلاب بود که همه اینها نشانگر درایت و شناخت دقیق ایشان از سینما و دیگر هنرها است. من بخاطر دارم ایشان یک بار در تلویزیون صحبت از تأثیر موسیقی بر رشد گیاهان کردند. اهلیت ذوقی و سلیقهمندی ایشان بود که ما توانستیم بعد از انقلاب ساختار تازه و قدرتمندی برای سینما تعریف کنیم و شاهد تجدید حیات دوباره این هنر و هنرهای دیگر باشیم.
