سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ آذر ۱۳۹۴ در ۶:۴۳ ب.ظ چاپ مطلب

سرگردانی یک ایرانی ناامید در فیلم انگلیسی «غلام»

فیلم سینمایی «غلام» با محوریت شخصیت یک ایرانی بی‌هویت و ناامید از آینده به کارگردانی «میترا تبریزیان» در مراحل پایانی ساخت است.

به گزارش سوره سینما به نقل از فارس، ساخت پروژه سینمایی «غلام» به کارگردانی «میترا تبریزیان» اخیرا به پایان رسیده و هم‌اکنون در مرحله پس از تولید است.

این فیلم ۹۰ دقیقه‌ای به زبان فارسی و در انگلستان ساخته شده است که «شهاب حسینی» نقش اول آن را به عهده داشته و بازیگران دیگری چون «ناصر معمار ضیا» (بازیگر فیلم ضد ایرانی «مونیخ» و فیلم «قلمرو بهشت» ساخته «ریدلی اسکات»)، «بهروز به‌نژاد»، «آرمین کریما»، «لی لانگز»، «فلیکس آئور» و «متا کولینز» در آن ایفای نقش کرده‌اند.

داستان فیلم «غلام» در لندن در سال ۲۰۱۱ میلادی روی می‌دهد و درباره یک راننده تاکسی ایرانی (شهاب حسینی)، است که شب‌ها کار می‌کند و هیچ علاقه‌ای به صحبت درباره گذشته‌اش ندارد.

 

 

«غلام» با آنکه دو شغل دارد ولی نشان داده می‌شود که علاقه‌ای به پول و مادیات ندارد. او با آنکه رابطه خوبی به دایی‌اش ندارد ولی هر روز برای خوردن چیزی به کافه او می‌رود. مادر غلام در تلاش است که او را به خانه (ایران) بازگرداند ولی او هیچ تصمیمی برای برگشتن ندارد. بیننده در طول فیلم متوجه می‌شود که «غلام» قهرمان یک جنگ است ولی مشخص نیست چه جنگی؟، سربازی که ناگهان در بحبوبه جنگ بدون آنکه ردی از خود به جا بگذارد ناپدید می‌شود.

 

 

«غلام» در کل مردی است بدون هیچ گذشته‌ای، هیچ آینده‌ای و بدون اعتقاد به هیچ چیز خاصی و آنچه که تا حدودی مشخص است این است که او با عده غریبه خطرناک درگیر است، افرادی که از گذشته او می‌آیند و حال و آینده او را به شدت تهدید می‌کنند.

«میترا تبریزیان»، کارگردان ایرانی‌الاصل مقیم انگلستان، این فیلم را براساس فیلمنامه‌ای مشترک از خود و «سیروس مسعودی» ساخته است. تهیه‌کنندگی این فیلم را نیز «زادوک ناوا»، به عهده داشته است.

_«میترا تبریزیان»، کارگردانی که تخصص اصلی‌اش عکاسی است

 

 

«میترا تبریزیان» در تهران متولد می‌شود، حدود ۱۳ سالگی ایران را ترک می‌کند و دوره‌های مبانی و هنر پایه را گذرانده و با انجام پروژه‌هایی وارد حرفه عکاسی می‌شود و سپس تحصیلات خود در این زمینه را در دانشگاه وست مینستر تکمیل می‌کند، آنچنان‌که اکنون نیز یکی از اساتید این دانشگاه است. او از همان زمان تاکنون بارها به ایران سفر کرده و در این میان جامعه ایرانی همواره یکی از موضوعات مورد علاقه‌اش در آثار عکاس‌اش بوده است. آثار او تاکنون در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های زیادی چون موزه هنرهای مدرن نیویورک، انیستیتو هنرهای معاصر بوستون، موزه ویکتوریا و آلبرت لندن، موزه عکاسی توکیو، موزه‌های هنر مدرن آکسفورد و … به نمایش درآمده است.

«تبریزیان» که «غلام» اولین فیلم بلند کارنامه سینمایی‌اش است، سه فیلم کوتاه به نام‌های «زن سوم»(۱۹۹۰) ،«سفر بی بازگشت» (۱۹۹۳) و «شکارگر» (۲۰۰۴) را در کارنامه کاری خود دارد که با آنها در جشنواره‌های بین‌المللی چون «برلین»، «تورنتو» و «تیبورون» (مارین، کالیفرنیا) حضور یافته است.

 

فیلم سینمایی «زن سوم»

 

وی در سفری که سال ۸۷ به دعوت موزه هنرهای معاصر برای شرکت در  دوسالانه عکس به ایران داشت در مصاحبه‌ای با سایت عکاسی دات کام، فضای جامعه ایران را خفقان‌اور شبیه به یک قفس توصیف کرده است. «شیرین نشاط» از جمله عکاسان و فیلمسازان مورد علاقه اوست.

 

یکی از عکس‌های «میترا تبریزیان» از جامعه ایران

 

فیلم «شکارگر» تبریزیان نیز هم راستا با چهارچوب تفکری او نسبت به ایران و جامعه ایرانی، داستان آدمکشی حرفه ای در سال ۱۹۶۶ میلادی است از یک کشور ناشناخته اسلامی دو نویسنده ایرانی را در هاید پارک لندن به قتل می‌رساند، او وظیفه دارد که نویسندگان و شعرای ناراضی و مخالف رژیم آن کشور (؟) را ترور کند.

 

فیلم شکارگر

 

«زادوک ناوا»، تهیه‌کننده فیلم «غلام» که فیلم «وقت‌کشی» را در کارنامه کاری خود دارد، در فیلم «شکارگر» نیز با «تبریزیان همکاری داشته است.

 

زادوک ناواک، عکاس و تهیه‌کننده فیلم «غلام»

 

«ناوا» نیز تخصص اصلی‌اش عکاسی است و ساکن شهر لندن است، وی تاکنون چندین بار به ایران سفر کرده است.

_«سیروس مسعودی»، نویسنده متولد لندن که برای نوشتن کتاب «سرزمین کوه‌های فیروزه‌ای» سه سال در ایران زندگی کرد

«سیروس مسعودی»، یک نویسنده، فیلمنامه‌نویس و مترجم جوان ایرانی‌الاصل مقیم لندن است که اولین کتابش با نام «سرزمین کوه‌های فیروزه‌ای»، در سال میلادی جاری منتشر شد.

 

 

                                          کتاب «سرزمین کوه‌های فیروزه‌ای»

«مسعودی» که پدر و مادرش اوایل انقلاب به انگلستان مهاجرت کردند، در همانجا متولد شد. او مدعی است که در کتاب «سرزمین کوه‌های فیروزه‌ای» به دنبال ریشه‌هایش در سرزمین مادری‌اش می‌گردد. او در این کتاب تاریخچه ایران را در دوران اولین شا‌ه‌های ایران، دوران ایلامیان، کوروش و داریوش، اعراب مسلمان، یوروش مغول‌ها و پس از آن در دوران ورود امام خمینی به ایران و وقوع انقلاب اسلامی ایران و دوران احمدی‌نژاد بررسی کرده است.

در بخشی از توصیف این کتاب در سایت آمازون نیز آمده که «مسعودی» در «سرزمین کوه‌های فیروزه‌ای»، گذشته از چالش میان نسل قدیم و جدید و همچین استبدادیون با اصلاح‌طلبان و عصر کامپیوتر با قرآن، در جستجوی یک هویت مدرن ایرانی است.

 

سیروس مسعودی

 

«مسعودی» پس از تحصیل در دانشگاه ادینبورگ برای نوشتن کتاب «سرزمین کوه‌های فیروزه‌ای» به طور موقت به ایران مهاجرت می‌کند و سه سال نیز در اینجا زندگی می‌کند و در این مدت در سطح ایران به سفرهای زیادی دست می‌زند. او اخیرا در پروژه سینمایی «ایلمر راهب پرنده» با «چارلی جرالی»، کارگردان انگلیسی، همکاری کرده‌ است.

فیلم سینمایی «غلام» قرار است اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی به نمایش درآید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>