- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

هاشمی: تبلیغات فرهنگی مذهبی در جزیره کیش مورد غفلت قرار گرفته است

javad-hashemi

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، نشست رسانه‌ای سوگواره «مسلخ عشق» که از ۱۰ تا ۲۰ آذرماه در جزیره کیش برپا می‌شود، صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام سدری رئیس سازمان تبلیغات اسلامی جزیره کیش و سیدجواد هاشمی کارگردان نمایش «دروازه ساعات» در سالن امیرحسین فردی برگزار شد.

سیدجواد هاشمی، بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما در این نشست ضمن ارائه توضیحاتی درباره برگزاری سوگواره مسلخ عشق گفت: این حرکت فرهنگی به همت حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی در کیش برگزار می‌شود. کیش را انتخاب کردیم چرا که متاسفانه و به دلایل نامشخص در انجام کارهای فرهنگی، مذهبی و تبلیغی، برخی مناطق در کشور ما مورد غفلت بوده‌اند، ما هم تصمیم گرفتیم در ایامی که همه عازم کربلا هستند، به سمت کیش برویم و کار تبلیغ را در این جزیره انجام دهیم.

کارگردان نمایش «دروازه ساعات» که قرار است به مدت ۱۰ شب در جزیره کیش به اجرا درآید، اظهار کرد: این نمایش حدود ۵ سال پیش در تئاتر شهر اجرا شد و این بار خوشحالم که در ایام اربعین و رسیدن اسرا به دروازه ساعات این نمایش را به کیش می‌برم.

وی با تاکید بر اینکه در مکانهایی همچون جزیره کیش و برخی نقاط دیگر کشور کم‌کاری های فرهنگی مذهبی صورت گرفته است، گفت: کیش یکی از مناطقی است که از این نظر محروم واقع شده و اگرچه نمایشگاه‌های تکراری و همیشگی مذهبی مانند بسیاری از شهرهای کشور در آنجا هم اتفاق می‌افتد، اما در بخش نمایش آن هم با این سبک و سیاق کمتر چنین اتفاقی رخ داده است.

هاشمی با بیان اینکه اثر نمایشی اش در کیش به دو بخش تقسیم می‌شود، توضیح داد: یک بخش نمایش خیابانی داریم که تعزیه‌ای به شکل آوانگارد است که حتی در برابر مراکز خرید در کیش به اجرا درمی‌آید و لحظاتی عطر عاشورا را برای مردم می‌سازد.

این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: این نمایش خیابانی متفاوت از دسته‌های عزاداری با حرکت و بدون دیالوگ به شهر رنگ و بوی عاشورایی می‌دهد.

وی افزود: دو نمایش خیابانی در دو نقطه شهر اجرا می‌شوند و یکی از آن‌ها به روح بلند حضرت اباالفضل العباس(ع) و دیگری به روح بلند حضرت علی اکبر(ع) تقدیم خواهد شد.

هاشمی اظهار کرد: اما بخش اصلی این نمایش در سوگواره «مسلخ عشق» اجرای نمایش «دروازه ساعات» است که اولین اجرای آن از چهارشنبه یعنی روز اربعین آغاز می‌شود و به مدت ۱۰ شب به اجرا در می‌آید.
وی درباره این نمایش گفت: این کار بسیار سنگین و دشوار است، هم از نظر متن و هم از نظر اجرا و انتقال مفاهیم، اما به دلیل حضور بازیگران خبره در این اثر، کار بسیار ساده و روان روایت می‌شود و فکر می‌کنم اجراهای ما در کیش اجراهایی به یاد ماندنی خواهد شد.

این هنرمند تئاتر و سینما با بیان اینکه نمایش «دروازه ساعات» ابتدا قرار بود در سالن اجرا شود اما به توصیه آقای سدری تصمیم گرفته شد که در خیمه به اجرا درآید و من هم موافقت کردم. اگر این اجرا در کیش با استقبال مواجه شود احتمالا سئانس‌های اضافه‌ای برای آن در نظر گرفته خواهد شد.

کارگردان نمایش آیینی «دروازه ساعات» خاطرنشان کرد: دورازه ساعات همان دروازه ورود رئوس شهدا به شهر شام است و همان‌جایی است که مردم شام به دلیل تبلیغات سویی که معاویه و یزید بر علیه اهل بیت پیامبر انجام داده بودند، آن بزرگواران را خارج شدگان از دین خواندند و به طرف آن‌ها سنگ پرتاب کردند. این همان دروازه‌ای است که اسرا را از آن وارد کردند و اهل بیت (ع) را با غل و زنجیر تا کاخ یزید بردند.

وی ادامه داد: شاید تراژدی‌ای که در شهر شام اتفاق افتاده از جهاتی بسیار بدتر و بیشتر از تراژدی ظهر عاشورا در کربلا باشد ولی کمتر کسی به این تراژدی در قالب هنر پرداخته است. در نمایش ما هم ، مخاطب این واقعه را نمی‌بیند ولی با مجنونی همراه می‌شود و این روایت از دید او توصیف می‌شود.

هاشمی درباره گروه نمایشی «دروازه ساعات» توضیح داد: تعداد بازیگران و عوامل این نمایش در کیش ۳۵ نفر هستند. زمانی که این نمایش در تهران به اجرا درآمد، تعداد عوامل و بازیگران ما حدود ۵۳ نفر بود، اما برای کم کردن هزینه‌ها در این سوگواره تعداد عوامل را به حداقل رسانیدم. به طوری که بسیاری از عوامل نمایش در خودشان در این کار بازی می‌کنند. مثلا مدیر تولید و دستیار گریم و… جزو بازیگران نمایش هم هستند.

وی با بیان اینکه من در این نمایش بازی نمی‌کنم، افزود: بازیگران شناخته‌شده نمایش «دروازه ساعات» عبارتند از علی سلیمانی، مرجام قمری، سعید بحرالعلومی، حسین میزائیان، سلیمان تاش.