- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

درویش: تمام فرصت‌های نمایش فیلم «رستاخیز» در داخل و خارج از کشور با تصمیم وزارت ارشاد نابود شده است

Darvish

به گزارش سوره سینما [1]، هنوز سینمای ایران از شوکی که بر اثر نیمه رهاشدن اکران «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش به وجود آمد بیرون نیامده است؛ فیلمی که تصور می‌شد به واسطه کیفیت، ماهیت و محتوای مذهبی آن در جریان اکران، با حمایت‌های همه‌جانبه روبه رو شود، اما در روز اول اکران آن و تنها پس از چند سئانس از نمایش این فیلم به واسطه اعتراض خیابانی گروهی که بعدها معلوم شد به واسطه وابستگی به برخی از گروه‌های خارجی اقدام به این کار کرده‌ بودند، اکران این فیلم متوقف شد.

حالا بعد از گذشت نزدیک به شش ماه از آن روزها، حسین نوش‌آبادی، سخن‌گوی وزارت ارشاد در سخنان روز گذشته خود در ارتباط با شرایط لازم برای اکران این فیلم سخنان جدیدی را مطرح کرده است. سخنانی که احمدرضا درویش کارگردان رستاخیز را وادار به واکنش کرده است.

درویش در گفت‌و‌گو با روزنامه سینما در واکنشی صریح نسبت با سخنان نوش آبادی که گفته بود: «حالا توپ در زمین سازندگان فیلم «رستاخیز» است»، این‌گونه پاسخ داده است: «سخن‌گوی محترم وزارت ارشاد ابتدا باید معلوم کند توپی که به پای سازندگان رستاخیز انداخته‌اند، توپ فوتبال است یا توپ جنگی؟! ظاهراً ایشان فضای فرهنگ و سینما را مسابقه فوتبال فرض کرده‌اند و الان توپ را زیرپای سازندگان رستاخیز انداخته‌اند. اما متاسفانه داور این بازی که وزارت ارشاد است وسط مسابقه کاری کرده که تمام زحمات گروه سازنده این فیلم به باد رفته است!

از نظر سازندگان رستاخیز این فیلم در تاریخ ۲۴ تیر ماه ۹۴ اکران شده است و توسط ارشاد که نقش داوری داشته و مجوز برای مسابقه صادر کرده به تعلیق درآمده است. ولی وقتی یک تیمی وارد بازی می‌شود، مسئولان باید در نظر بگیرند که آنان مجوزها را صادر کرده‌اند و این مجوزها تبعات قانونی دارد و هرگونه تصمیم‌گیری بر خلاف مفاد مجوز صادره می‌تواند خسارت و تبعات معنوی و مادی داشته باشد. تمام فرصت‌های نمایش فیلم رستاخیز در داخل و خارج از کشور با تصمیم وزارت ارشاد نابود شده است. مثال می‌زنم، در این ایام که مصادف با اربعین حسینی است حدود بیست و پنج میلیون نفر پای پیاده برای زیارت عتبات عالیات از نجف به کربلا می‌روند. یکی از فرصت‌های جدی‌ای که تهیه‌کننده رستاخیز با تلاش زیاد و سفرهای متعدد و هماهنگی با استاندار کربلا و تولیت آستان مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) ایجاد کرد، توزیع حداقل پنج میلیون دی‌وی‌دی این فیلم در روز اربعین در میان عاشقان امام حسین(ع) بود. اتفاقی که قرار بود بعد از نمایش عمومی این فیلم در ایران و خارج از ایران رخ دهد؛ اما به واسطه تصمیم وزارت ارشاد این فرصت از دست رفت.»

rastakhiz

درویش در ادامه این گفت‌و‌گو با اشاره به نامه حجت‌الله ایوبی برای یکی از مراجع و اعلام نظر وزارت ارشاد برای برخورداری فیلم رستاخیز از از مجوز قانونی و حجت شرعی برای پخش، به این موضوع اشاره می‌کند که اگر فیلمش اشکالی داشته چرا در طول ۵۰ نمایش خصوصی فیلم که تعدادی از آن‌ها برای روحانیون و بزرگان بوده و یکی از آن‌ها ویژه اعضای هیئت دولت، هیچ‌کس به او اعلام نکرده که این فیلم با اصول فقهی و شرعی مطابقت ندارد؟!

درویش در همین زمینه با اشاره به حمایت حوزه هنری برای پخش این فیلم گفت: «سوال این است که آیا حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بدون در نظر گرفتن حج شرعی، مسئولیت پخش سراسری فیلم رستاخیز را در سرتاسر ایران برعهده گرفته است؟ آیا رسانه ملی که ماه مبارک رماضن در شب ضربت خوردن حضرت علی(ع) تبلیغات فیلم را پخش کرده، بدون مجوزهای قانونی و شرعی عمل کرده است؟ من از آقای نوش‌آبادی سوال می‌کنم که شما سخن‌گوی دولت در حوزه فرهنگ هستید و یا سخن‌گوی خودتان؟! به شما توصیه می‌کنم قبل از سخنرانی از افرادی که در این خصوص مستندات زیادی در اختیار دارند، استفاده کنید تا وضعیت این فیلم را به زمین فوتبال تشبیه نکنید. زمینی که با تصمیم خود ایجاد کردید، زمین فوتبال نیست، زمین جنگ است!»