- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

خاطره بازیگر و کارگردان «سفیر»، اولین فیلم عاشورایی سینمای ایران که پرفروش‌ترین فیلم سال خود شد

gharibian-safir2

به گزارش سوره سینما [1]، «سفیر» از اولین تجربه‌های مهم سینمای ایران در پرداختن به‌ تاریخ اسلام و یکی از ماجراهای منتهی به‌ عاشورای حسینی محسوب می‌شود که حدود ۳۴ سال پیش توسط «فریبرز صالح» ساخته شد.

قریبیان درباره حضورش در «سفیر» در مصاحبه‌ای با ایسنا گفته بود: «من سفری به آمریکا داشتم که سال ۵۹ برگشتم، اولین فیلم بعد از انقلاب بنده «سفیر» به کارگردانی فریبرز صالح است که فیلمبرداری‌اش اواخر پاییز شروع شد که با وسواسی که کارگردان داشت تا اواخر سال ۶۰ ادامه داشت و فینال فیلم در گرمای بسیار طاقت‌فرسای برازجان فیلمبرداری شد و فیلم در اولین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

فریبرز صالح هم درباره انتخاب فرامرز قریبیان برای نقش اصلی و سایر بازیگران این فیلم به ایسنا اعلام کرده بود: «تا بوده، اکثریت هنرمندان این مرز و بوم، هنرمندانی غریزی بوده‌اند. من با عرق‌ریزی روح، چانه‌انداختن و حوصله، حس خلاقه بازیگران فیلم «سفیر» را تهییج کرده و تقریبا به هدفم رسیدم. ولی یادآوری می‌کنم که بازیگران سینمای ما به‌جز معدودی انگشت‌شمار، مطالعه تئوری و تمرین فیزیکی ندارند. آنها جوهره هنر نقش‌آفرینی را کشف نکرده‌اند و هرچه‌ دارند، غریزی است؛ نه اکتسابی. بازیگران ما روانشناسی نخوانده‌اند و از مردم‌شناسی اطلاع کافی ندارند. از مقوله‌ای به نام جامعه‌شناسی به دورند و به‌همین دلیل یک کارگردان خوب همواره عملش بر سر فیلم و فیلم‌سازی همراه با کلاس درسی است که برای بازیگران به وجود آورده است. بازهم تاکید می‌کنم که ما بازیگران قابل ستایشی داریم، چراکه با دست‌خالی این همه توانایند و وای به زمانی که این اندیشه را گسترش بدهند. فرامرز قریبیان برای من‌ آن بازیگر قابل ستایش بوده و هست.»

gharibian-safir

«سفیر» با بازی فرامرز قریبیان، زنده‌یاد عزت‌الله مقبلی، جلال پیشواییان، کاظم افرندنیا، زنده‌یاد محمدتقی کهنمویی، زنده‌یاد کیومرث ملک‌مطیعی، سامی تحصنی، حسین خانی‌بیک، احمد بهروزی، محسن اصلانی و زنده‌یاد منوچهر حامدی در ۹۴ دقیقه روایت «قیس‌ابن مسهر»، نماینده امام حسین (ع) است که با نامه‌ای برای «سلیمان خزاعی» به‌طرف کوفه می‌رود و در راه، به‌دست راهداران «ابن‌زیاد»، والی کوفه دستگیر و به‌ زندان افکنده می‌شود. «قیس» پیش از دستگیری، نامه را از بین می‌برد و در زندان زندانیان را بر ضد زندانبان‌ها می‌شوراند. حسین ابن نمیر، فرمانده راهداران، قیس را به زندان ابن زیاد در کوفه منتقل می‌کند. ابن زیاد به پیشنهاد مشاورش، خالد، از قیس می‌خواهد که در مسجد سخنرانی کند و به دروغ به مردم بگوید که امام قصد بیعت با یزید را دارد. قیس می‌پذیرد اما در روز موعود علیه یزید سخنرانی می‌کند. ابن زیاد که به خشم آمده، پس از سرکوب مردم، قیس را از بالای برج ارک به پایین انداخته، او را به شهادت می‌رساند.

این فیلم در سال ۶۱ در سینماهای ایران اکران شد و عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را به‌دست آورد. بعد از آن نیز در سینماهای لبنان به نمایش درآمد که در آنجا نیز فروش بالایی داشت.