- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اتفاق قابل تامل اکران؛ «شاهزاده روم» با فروش میلیاردی‌ در صدر جدول فروش/ اتفاق خوشایندی که باید تبدیل به یک جریان شود

shazade-rom1

سوره سینما [1]احسان سالمی: [2] شاید هیچکس باور نمی‌کرد که روزی سینمای انیمیشن ایران به جایگاهی دست یابد که فروش یک فیلم در آن به رقم میلیاردی برسد. رقمی که برای بسیاری از فیلم‌های رئال سینمای ایران که از سوپراستارهای سینما استفاده کرده بودند نیز، محقق نشده است.

این آرزو البته با «تهران ۱۵۰۰» محقق شد. «تهران ۱۵۰۰» هم اما نه برای مخاطب کودک، بلکه برای بزرگسالان ساخته شده بود و برای فروشش بیشترش هم از شبیه‌سازی چهره بازیگران سرشناسی همچون مهران مدیری، بهرام رادان، هدیه تهرانی، حبیب رضایی و حسام نواب‌صفوی استفاده شده بود و با همین ترفند، توانست به فروش نسبتا خوبی دست پیدا کند.

البته نگارش چنین قصه‌ای که بر پایه‌ی حضور چهره‌هایی سرشناس در آن طراحی شده بود، هزینه تولید بسیار بالایی را بر روی دست تولیدکنندگان خود گذاشت و به همین دلیل «تهران ۱۵۰۰» حتی با وجود اقبال نسبی مخاطب نتوانست راه را برای اکران انیمیشن‌های بعدی باز کند و همچنان کسی جرئت سرمایه‌گذاری روی این گونه از سینما را نداشت.

shazade-rom2

ساخت و اکران انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» اما اتفاق مبارکی بود که نشان داد، می‌شود با هزینه‌هایی معقول‌تر یک انیمیشن سینمایی موفق و قابل دفاع را تولید کرد و البته نگران بازگشت سرمایه آن نیز نبود. اثری که در زمینه کیفی دارای شاخصه‌های جهانی تولید انیمیشن باشد و البته بتواند مخاطب داخلی را به سینماها بکشاند.

جالب آن که تیم سازنده این اثر برخلاف رویه‌ی گروه‌های قبلی که برای جذب عموم مخاطبان یا به استفاده از شمایل چهره‌های سرشناس متوسل می‌شدند یا به روایت داستان‌های برای بزرگسالان، به سراغ یک قصه جذاب و پرکشش دینی رفت و به جای دلبستن به حضور بزرگسالان، اثری را برای گروه سنی کودکان و نوجوانان تولید کرد که با استقبال هر دو گروه کودکان و بزرگسالان روبرو شد.

«شاهزاده روم» در حالی که بدون سرگروه سینمایی روانه بازار اکران فیلم شده بود، توانست در مدت محدود اکران خود به رقم فروش نزدیک به یک و نیم میلیارد برسد. این در حالی است که بسیاری از اهالی سینما که پیش از این شکست نمونه‌های مشابه انیمیشن‌های سینمایی را در گیشه اکران دیده بودند، تصور نمی‌کردند این اثر بتواند در چرخه اکران آن هم بدون برخورداری از سرگروه سینمایی به رقم فروش چشمگیری دست پیدا کند.

shazade-rom3

این فروش اما در حالی هم اتفاق می‌افتد که «شاهزاده روم» در مسیر خود رقبای بسیاری را از سینمای رئال پشت سرگذاشته است. رقبایی که در هرکدام از آن‌ها تعدادی از ستارگان سینما حضور داشتند ولی با این همه نتوانستند در این رقابت به شاهزاده روم برسند. آثاری همچون پدر آن دیگری، شیفت شب، چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت و ناهید که با وجود ستارگان خود از این انیمیشن سینمایی جاماندند.

فروش بالای «شاهزاده روم» اتفاقی بسیار خوشایند برای همه اهالی سینما به ویژه گروهی از سینماگران جوان است که می‌خواهند آثاری با مضمون دینی و انقلابی و بدون استفاده از زردبازی‌های مرسوم برای فروش بیشتر بسازند. اثری بی‌ادعا با مضمونی دینی که گروه‌های مختلف مخاطبان و همچنین طیف‌های گوناگون و حتی متضاد سینمایی را به خود جذب کرده است و وادار به ادای احترام به ذوق و هنر سازندگان جوانانش.

بدون شک قرار گرفتن انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» در صدر لیست فروش سینماهای ایران، اتفاقی مبارک برای سینمای ایران است که باید آن را به فال نیک گرفت و برای تکرار چنین اتفاقاتی تلاش کرد تا تبدیل به جریانی دائمی در عرصه سینمایی کشور شود.