- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

گزارش «سوره‌سینما» از غایبان احتمالی جشنواره سی‌و‌چهارم فجر؛ فرهادی به دنبال کَن، قاسمخانی در جستجوی اکران موفق، حضور نعمت‌اله و کیایی و داودنژاد در ابهام

fajr34-ghayeban

به گزارش خبرنگار سوره سینما [1]، بحث رسیدن یا نرسیدن آثار کارگردانان شاخص به جشنواره فیلم فجر یکی از موضوعاتی بوده است که همه ساله با نزدیک شدن به زمان برگزاری این فستیوال مطرح می‌شود. موضوعی که با توجه به تاکید دبیرخانه این دوره از جشنواره بر لزوم ارسال نسخه نهایی تمامی آثار حاضر در این دوره برای بازبینی توسط هیئت انتخاب، جشنواره امسال را با چالش جدیدی روبرو کرده است. چرا که بسیاری از کارگردانان شاخص به تازگی کار خود را کلید زده‌اند و با توجه به فرصت ۱۰ روزه باقی‌مانده تا اتمام مهلت ارسال آثار به دبیرخانه، شانس کمی برای رساندن اثر خود به جشنواره دارند.

در این گزارش نگاهی به برخی از آثار شاخص در حال تولید سینمای ایران و احتمال حضور آن‌ها در این دوره از جشنواره فیلم فجر داریم.

nematollah

آیا «رگ خواب» نعمت‌الله به جشنواره می‌رسد؟ 

حمید نعمت‌الله کارگردان فیلم «رگ خواب»، به تازگی فرم حضور در جشنواره را پر کرده‌ است. فیلمی که هر روز اخبار ضد و نقیضی در مورد آغاز تولید آن منتشر می‌شود. از یک سو روز گذشته خبرگزاری مهر در خبری اعلام کرد که «رگ خواب» نعمت‌الله کلید خورده است و  فیلمبرداری آن در آغاز راه قرار دارد و گروه تولید این اثر سینمایی در تلاش است تا آن را به سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برساند و از سوی دیگر روزنامه سینما در گزارشی که صبح امروز منتشر کرده است، اعلام کرده است که فیلمبرداری این اثر از هفته آینده شروع می‌شود و سازندگان «رگ خواب» همچنان مشغول انتخاب بازیگران و عوامل تولید فیلم خود هستند.

با این تفاسیر معلوم نیست که آیا تازه‌ترین تجربه سینمایی نعمت‌الله به جشنواره امسال می‌رسد یا نه!

farhadi

«فروشنده» فرهادی، به جای «فجر» به «کَن» می‌رود   

روز گذشته روزنامه سینما خبر آغاز فیلمبرداری فیلم سینمایی «فروشنده» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی را منتشر کرد. فیلمی که در لوکیشن اصلی‌اش واقع در خیابان فرشته کلید خورده است و براساس اعلام تیم تولید آن، فیلمبرداریش ۳ ماه و نیم طول خواهد کشید.

شاید به همین خاطر باشد که اصغر فرهادی هنوز فرم جشنواره را پر نکرده است، چرا که می‌داند فیلمبرداری اثرش تا اواخر بهمن ماه ادامه دارد و قطعا به این دوره از جشنواره نخواهد رسید. البته برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که تیم تولید سنگین‌ترین پروژه اصغر فرهادی از همان ابتدا برای حضور در فستیوال کن برنامه‌ریزی کرده‌اند و برنامه‌ای برای حضور در جشنواره فیلم فجر نداشتند. بنابراین اصغر فرهادی یکی از اصلی‌ترین غایبان این دوره از جشنواره فیلم فجر خواهد بود.

peyman-ghasemkhani

«پلیس بازی»، فقط به دنبال اکران موفق  

فیلم سینمایی «پلیس بازی» با نام قبلی «پژمان» اولین تجربه سینمایی پیمان قاسمخانی در قامت یک کارگردان است که هم عوامل و بازیگران آن انتخاب شده است و هم قرار است که فیلمبرداری آن به زودی آغاز شود، ولی به نظر می‌رسد که سازندگان این فیلم هیچ عجله‌ای برای رساندن آن به این دوره از جشنواره ندارند و تمرکز آن‌ها بیشتر بر اکران موفق این اثر در نوروز ۹۵ است.

پژمان جمشیدی، بیژن امکانیان، ابوالفضل پورعرب، مانی حقیقی و ویشکا آسایش از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند که قرار است در نقش های خودشان در فیلم حاضر شوند.

صاف‌کننده، فِراری و دیگران!   

علاوه بر سه فیلمی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، چند اثر دیگر نیز وجود دارد که کارگردان‌های شناخته شده‌ای دارند و حضور آن‌ها در این دوره از جشنواره فیلم فجر همچنان نامشخص است.

«صاف‌کننده» دو هفته است که فیلمبرداریش را آغاز کرده است و این روزها در تلاش است که با تدوین همزمان نیما جعفری‌جوزانی خود را به جشنواره فیلم فجر برساند تا برای سومین سال پیاپی شاهد حضور اثری از مصطفی کیایی در این جشنواره باشیم.

alireza-davoodnezhad

«فِراری» علیرضا داوودنژاد دیگر اثر در حال تولید سینمای ایران است که بعد از حواشی بسیار بر سر انتخاب بازیگر دختر آن از طریق فراخوان تلگرامی و قطعی شدن ترلان پروانه در آن، این روزها فیلمبرداری خود را از روز گذشته و با مدیریت محمود کلاری در تهران آغاز کرده است و به نظر می‌رسد با توجه به پیشکسوت بودن داوودنژاد  مسئولان جشنواره راهی برای حضور اثر او در آخرین روزهای باقیمانده از کار هیئت انتخاب جشنواره باز کنند.

«سیانور» بهروز شعیبی نیز از جمله آثاری است که احتمال حضور آن در این دوره از جشنواره زیاد است، هرچند که فیلمبرداری آن به تازگی آغاز شده است و با توجه به فضای تاریخی آن روند تولی سختی را در پیش رو دارد ولی به نظر می‌رسد با تدوین همزمان بتوان آن را به جشنواره امسال رساند.