- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جایزه مصطفی(ص) متاثر از تغییر نگاه‌های دولتی نیست

mustafa-ziafat

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی جایزه مصطفی(ص)، همایش شرکت های حوزه سلامت با جایزه مصطفی(ص) -۱۶ آذرماه- در هتل استقلال برگزار شد. در این همایش که جمع کثیری از مدیران شرکت های غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی حضور داشتند، جایزه مصطفی(ص) به عنوان نشان عالی علم و فناوری که امسال به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و به همت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به ۴ دانشمند برتر مسلمان اهدا خواهد شد، برنامه های صندوق سرمایه گذاری و موقوفات این جایزه و همچنین نحوه مشارکت در آن تبیین و معرفی شد.

در ابتدای این همایش عاطفه میرسیدی کارشناس و گزارشگر حوزه سلامت و درمان رسانه ملی با دعوت از دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو خواست تا مقدماتی درباره جایزه مصطفی(ص) و صندوق سرمایه گذاری و موقوفات آن ارائه دهد.

این عضو شورای سیاست گذاری صندوق سرمایه گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص) نیز با اشاره به این که در شرایط توطئه چینی های پیوسته غرب، علیه اسلام و ظهور گروه های تکفیری و تروریستی خطرناک، برگزاری جایزه مصطفی(ص) اقدامی ارزشمند و شایان توجه است، گفت: دین اسلام، دین رحمانی و آرامش بخشی برای زندگی است. این دین طرفدار صلح و دوستی است و در شرایطی که توطئه های پیچیده توسط غرب علیه آن صورت می گیرد، اهدای جایزه مصطفی(ص) اقدامی ارزشمند و ستودنی است.

وی افزود: رسانه های استکباری تلاش می کنند تا تصویر نادرستی از اسلام ارائه کنند و جمهوری اسلامی ایران را به عنوان جریان و گروهی حاشیه ای از این دین معرفی نمایند. حال وقتی ایران جایزه ای غیردولتی را که البته از حمایت های دولتی هم برخوردار است بنیان می گذارد، به مقابله با این تفکر گام برداشته است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور درباره ویژگی های جایزه مصطفی(ص) ادامه داد: جایزه مصطفی(ص) اسلام را به عنوان حامی و مشوق پیشرفت علمی معرفی می کند و بر نقش دانشمندان مسلمان در رشد و توسعه در هر گوشه ای از دنیا که باشند، تاکید می ورزد. این جایزه در اولین دوره خود قرار دارد و قطعا به مرور زمان می تواند موقعیت خود را به عنوان جایزه ای معتبر در حوزه بین المللی تثبیت کند.

رئیس سازمان غذا و دارو با دعوت از شرکت های حوزه سلامت برای پیوستن به جمع واقفان صندوق سرمایه گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص) بیان کرد: گاهی اوقات منشاهای کار خیر ثواب و نتیجه ای کمتر از خود امر حاصل نمی کنند و حضور شرکت های دارویی در میان واقفان جایزه مصطفی(ص) منشا خیری برای سربلندی نام اسلام و ایران در سراسر دنیا خواهد بود.

این عضو شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) همچنین به قرار گرفتن ایران در شرایط پساتحریم و باز شدن تدریجی درهای مبادلات تجاری و اقتصادی اشاره کرد و افزود: با برداشته شدن تحریم ها شرایط سرمایه گذاری و کسب و کار در کشورمان تغییر خواهد کرد و امیدواریم که شروط جمهوری اسلامی ایران مورد قبول طرف مقابل قرار بگیرد و شرایط برای پیشرفت و توسعه اقتصادی فراهم تر شود.

وی با اشاره به هدفگذاری صندوق وقف جایزه مصطفی(ص) برای تبدیل شدن به بزرگترین صندوق توسعه علم در جهان تصریح کرد: این صندوق ابتدا فعالیت خود را با هدف تبدیل شدن به بزرگترین صندوق نیکوکاری در ایران آغاز کرد که این هدف محقق شد و اکنون تبدیل شدن به بزرگترین صندوق توسعه علم در جهان را در دستور کار خود قرار داده است.

ادامه همایش شرکت های حوزه سلامت با جایزه مصطفی(ص) با برگزاری پنلی تخصصی با موضوع مشکلات حوزه سلامت و درمان، مهم ترین و شایع ترین بارهای بیماری و راه های درمانی و دارویی مقابله با آن ها، حجم و میزان صادرات و واردات و بررسی جایگاه ایران در این شاخصه، شرایط اقتصادی پساتحریم و آسیب ها و امتیازات آن و راهکارهای درست و ثمربخش اقتصادی و موضوعاتی از این دست برگزار شد. دکتر حمیدرضا جمشیدی رئیس هولدینگ گروه دارویی برکت، دکتر مدنی از وزارت بهداشت و دکتر رسول دیناورند رئیس سازمان غذا و دارو ارائه کنندگان این پنل تخصصی بودند.

در ادامه جلسه مهندس مهدی صفاری نیا دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) نیز توضیحاتی را درباره سیاست های کلی این نشان علمی و فناوری ارائه کرد و گفت: ارتقای جایگاه جهانی ایران در حوزه علم و فناوری و تبدیل کشورمان به قطب علمی در جهان اسلام از مهم ترین سیاست های کلی در نظر گرفته برای بنیانگذاری جایزه مصطفی(ص) است. ما با بررسی ۳۰۰ جایزه جهانی و مطالعه موردی ۷ جایزه بین المللی علمی و فناوری و ۴ جایزه داخلی و برگزاری جلساتی مشترک با مجریان و متولیان برگزاری این جایزه ها، جایزه مصطفی(ص) را طراحی کردیم.

وی به جایگاه کمرنگ مسلمانان در دریافت جایزه های بین المللی تاکنون اشاره کرد و افزود: مسلمانان تنها ۴ جایزه از میان ۱۱۰ جایزه نوبل را تاکنون به خود اختصاص داده اند و این شرایط، این نیاز را ایجاد می کرد که به دنبال بنیان گذاری جایزه ای مختص دانشمندان مسلمان در جهان اسلام باشیم. از این رو اساسنامه جایزه مصطفی(ص) سال ۹۱ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و همزمان ردیف بودجه نیز برای آن در دولت در نظر گرفته شد.

رئیس پارک فناوری پردیس ادامه داد: مدال مصطفی(ص)، لوح تقدیر به همراه جایزه ۵۰۰ هزار دلاری جایزه مصطفی(ص) را تشکیل می دهد که در مقایسه با سایر جوایز مشابه جهانی جزء جوایز متوسط است. همچنین تجربه نشان داده است که این جوایز عمدتا صرف توسعه و پیشرفت علمی و فناوری می شوند و کمتر به مصارف شخصی دانشمند دریافت کننده می رسند.

وی با اشاره به تشکیل دو کارگروه اجرایی و علمی در برگزاری جایزه اعضای شورای سیاستگذاری، اعضای حقیقی، اعضای حقوقی و اعضای خارجی عالی ترین نشان علم و فناوری جهان اسلام را نام برد.

همچنین به برگزاری ۲۱ جلسه کارگروه علمی برای تعیین شاخص های انتخاب داوران و انتخاب و ارزیابی آثار اشاره و خاطرنشان کرد: گروه داوری جایزه مصطفی(ص) ۷ دانشمند برجسته ایرانی و خارجی را شامل می شود. آثار و دستاوردهای دانشمندان انتخابی برای دریافت این نشان باید نوآورانه، بدیع، توسعه دهنده مرزهای دانش بوده و کاربرد مشخص و ملموسی در زندگی مردم داشته باشد. همچنین نباید مسبوق به سابقه باشد. ضمن این که دانشمند مورد نظر نیز باید دارای شهرت جهانی باشد. برای این منظور ۶۱ جلسه داوری با حضور ۱۶ مشاور و داور بین المللی در کنار داوران اصلی برگزار شد و دو مرکز علمی بین المللی نیز باید نظرات داوران را تایید می کردند.

صفاری نیا درباره بخش های جنبی این جایزه نیز توضیح داد: در نظر گرفتن مسابقه فیلم نور ابن هیثم برای دانش آموزان سراسر کشور به مناسبت نامگذاری سال ۲۰۱۵ به نام این دانشمند مسلمان ایرانی توسط یونسکو، تصویرسازی از پیشرفت های علمی در یک کارگاه پوستر با موضوع نقش علم در زندگی بشریت هم از بخش های جنبی این جایزه علمی و فناوری است.

وی همچنین به دستاوردهای جایزه مصطفی(ص) تاکنون اشاره کرد و گفت: همکاری ۲۰۰ مرکز علمی (به طور متوسط هر کشور به عنوان یک مرکز) با جایزه مصطفی(ص)، اطلاع رسانی درباره این جایزه به ۱۳ هزار مخاطب و تهیه بانک اطلاعاتی جامعی از ۷۰۰ دانشمند برجسته داخلی و خارجی از مهم ترین اتفاقات جایزه تاکنون بوده است.

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) با بیان این که اهمیت جایزه مصطفی(ص) در غیر دولتی بودن آن است، افزود: تاکید ما بر وقف در برگزاری این جایزه به این دلیل است که این نشان متاثر از تغییر نگاه های دولتی نباشد. امروزه بسیاری از کشورهای دنیا بودجه های علمی خود را از محل موقوفات تامین می کنند. در کشور خودمان نیز انستیتوپاستور، بنیاد فرهنگی البرز و کتابخانه ملی ملک نمونه های موفقی در این زمینه هستند. جایزه مصطفی(ص) شعار هر مسلمان یک واحد برای توسعه فناوری در جهان به برکت نام پیامبر مکرم اسلام را سرلوحه خود قرار داده است.

گفتنی است جایزه مصطفی(ص) ۴ دی ماه همزمان با میلاد پیامبر اکرم(ص) در تالار وحدت برگزار می شود.