- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

استقبال مسئولان شاهرود از جایزه خرقانی جشنواره خورشید

khorshid-shahrood

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید، در دیدار مهدی یارمحمدی دبیر جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید با کمیته گردشگری شاهرود مصوب شد تا جایزه بخش «احترام به انسان» این جشنواره، به پاس احترام به جایگاه و آموزه های شیخ ابوالحسن خرقانی به موضوع انسان دوستی و احترام به انسان (جایزه ویژه خرقانی) را این کمیته متقبل شود.

کمیته گردشگری شاهرود متشکل از فرمانداری، اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، شهرداری بسطام، اداره اوقاف و امور خیریه، حوزه هنری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره آموزش و پرورش این شهرستان است، که ضمن استقبال از نامگذاری بخش احترام به انسان با عنوان جایزه ویژه خرقانی در جشنواره خورشید، پذیرفتند تا در راستای معرفی جایگاه والای شیخ ابوالحسن خرقانی و آموزه های معرفتی وی به موضوع انسان دوستی و احترام به انسان، جایزه این بخش را تقبل نمایند.

از دیگر مصوبات این جلسه که به همت و همراهی دکتر کاظم جلالی ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس و نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، و در محل فرمانداری شاهرود برگزار گردید، می توان به میزبانی کمیته گردشگری شاهرود در سفر میهمانان جشنواره خورشید به این شهرستان و بازدید از آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی اشاره کرد.

شیخ ابوالحسن علی خرقانی، عارف نام‌دار ایرانی، در سال ۳۵۲ هجری قمری در روستای خرقان قومس از توابع بسطام به دنیا آمد. او از انگشت شمار پیران پیرو حکمت خسروانی و پاسدار فرهنگ ایران بوده است. درباره او گفته اند: وی خود و خلق را در خالق محو می‌دید و طریق وصول به خالق را خدمت به خلق معرفی کرده‌است.

زیبایی مکتب خرقانی در این است که انسان‌ها را می‌بیند و خدمت می‌کند. به انسان‌ها خدمت می‌کند و غمخوار آدمیان است نه به خاطر عبادت نه برای رسیدن به بهشت موعود و گریز از جهنم بلکه به خاطر نفس انسانیت.

اوج این انسان دوستی شعاری است که در آرامگاه او نوشته شده است: «هر که در این سرا درآید نانش دهید و از ایمانش مپرسید، چه آنکس که به درگاه باریتعالی به جان ارزد، البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد».

«پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید» بعنوان رویداد ویژه سینمای مستقل تجربی در کشور به همت پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل و دبیری مهدی یارمحمدی، ۲۲ الی ۲۵ دی ماه سال جاری در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری تهران برگزار می شود.