- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

دبیر سی‌ و یکمین جشنواره فیلم فجر: معرفی نکردن هیأت انتخاب توهین به اعضاست

abbasian

به گزارش سوره سینما [1]، تغییرات در نحوه برگزاری جشنواره و تصمیماتی که به یکباره از سوی سازمان سینمایی و بدون هیچ مقدمه ای اعلام می شود در طول سه دوره اخیر جشنواره برخی از کارشناسان حوزه سینما را نگران کرده است. محمدرضا عباسیان که پیش از این به عنوان دبیر سی‌ و یکمین جشنواره فیلم فجر فعالیت کرده است، در تازه ترین گفت و گوی خود با خبرگزاری فارس درباره تغییرات اخیر در نحوه برگزاری و اجرایی جشنواره فیلم فجر گفت: متاسفانه در تغییر مکرر دبیر جشنواره‌ها در سال‌های اخیر اضافه کردن بخش‌های من درآوردی و غیراستاندارد به آفت جشنواره‌ها از جمله فجر تبدیل شده است. از اضافه کردن جوایز مختلف خارج از هیئت داوران مثل جایزه دبیر و جایزه ویژه هیات داوران و… که هدف از آن بیشتر تامین نظر افراد است تا اضافه کردن پست‌های مسئولیتی عجیب و غریب دستیار، مشاور همچنین برگزاری جشنواره در شهرهای مختلف و اخیراً هم در کشورهای مختلف که معلوم نیست غیر از بهانه سفر به کشورهای مختلف چه دستاوردی داشته باشد.

رسانه ها پرسشگری سازنده ندارند

وی در ادامه تاکید کرد: بسیاری از اتفاقات فوق با عدم پرسشگری صحیح رسانه‌ها ادامه یافته یا تشدید می‌شوند. همانطور که هیچ وقت این سوال پیگیری نشد که چطور فیلمی مثل «شیار ۱۴۳» توسط هیئت انتخاب رد شده بود. در مورد اقدامات من درآوردی دیگر هم سوال تخصصی و پیگیرانه‌ای نشده است به طور مثال به کارکرد بخش هنر و تجربه در جشنواره یا دستاوردهای برگزاری یک جشنواره در کشورهای مختلف و… می توان اشاره کرد.

توجیه عدم معرفی هیئت انتخاب توهین به ایشان است 

دبیر اسبق جشنواره فیلم فجر در ادامه توضیح داد: درست است که در جشنواره‌های حرفه‌ای دنیا به آن شکلی که ما عادت داریم هر ساله تیم جدیدی را به عنوان هیئت انتخاب معرفی کنیم وجود ندارد اما به هرحال یک تیم انتخاب کم و بیش شناخته شده وجود دارد اما در نهایت دبیر جشنواره همه مسئولیت انتخاب آثار را برعهده می گیرد. اینکه بگوییم هیئت انتخاب را معرفی نمی‌کنیم که امسال در جشنواره سینما حقیقت شروع و در فجر ادامه یافته به این دلیل که تحت فشار صاحبان آثار قرار می گیرند و امکان لابی وجود دارد توهین به هیئت انتخاب است. یعنی این افراد تاثیرپذیرند؟ در شرایطی که مشخصاً در جشنواره فجر طی سالهای اخیر هیئت انتخاب کار خاصی انجام نمی دهند چراکه بیش از ۷۰ درصد آثار به بخش های مختلف اضافه می شوند.

وی در خاتمه تاکید کرد: در سالهای اخیر هم با وجود کانال جدیدی در سینمای ایران که مثل سرطان مزمن نه فقط اکران که همه بخش های سینما و از جمله بودجه کلانی را اشغال کرده کلی فیلم هم به بخش «هنر و تجربه» فجر وارد می شوند  و  عملاً بیش از ۹۰ درصد آثار انتخاب می شود. اما اگر منطق تاثیرپذیری هیئت انتخاب را بپذیریم باید نگران داوری باشیم که انتخاب سخت تری دارند و درصد گزینش ها به  مراتب کمتر از هیئت انتخاب است. آیا جشنواره فجر می خواهد داورانش را هم معرفی نکند و مثلاً بعد از مراسم اختتامیه به جهت جلوگیری از فشار بر آنها و نگرانی از لابی صاحبان آثار داورانش را معرفی کند؟!