- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

کاسبی: اندیشه از اغلب تولیدات هنری دور شده است / هیچ‌گاه تصور این روزهای بد را نداشتم!

kasebi

به گزارش سوره سینما [1] ، بازیگر سریال های محبوب «خوش رکاب» و «خوش غیرت» در گفتگویی افزود: متأسفانه ناهنجاری های زیادی گریبان آثار تصویری را گرفته است. این ناهنجاری ها در سینما بیش از تلویزیون نمود عینی پیدا کرده ؛ به گونه ای که دیگر فیلم های سینمایی کمتر مخاطبی را از خود راضی نگه می دارد و نه روشنفکران، نه کسانی که دغدغه ارزش های انقلابی دارند و نه حتی مخاطبان عام هم از آن راضی نیستند.

وی ادامه داد: سینمای ما در وضعیت عجیبی به سر می برد و ما در بحرانی ترین شرایط ممکن هستیم؛ من به عنوان فردی که یکی از پایه گذاران حوزه هنری، عضو شورای بازبینی و صدور پروانه فیلم های سینمایی وزارت ارشاد، عضو شورای فیلمنامه بنیاد سینمایی فارابی و… بوده ام آینده خوبی را برای سینما تصور نمی کنم؛ چرا که هیچ چیز در سینمای ما سر جای خود قرار ندارد و قطعاً ادامه روند فعلی می تواند برای آینده هنرهای تصویری خطرساز باشد.

کاسبی سپس با اشاره به اینکه مشکلات دیگری نیز این روزها گریبانگیر تولیدات تصویری شده است اظهار داشت: کمبود بودجه در دستگاه های دولتی از جمله سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باعث شده تا ما با کاهش تولیدات مواجه شویم و این امر نیز یکی دیگر از دلایلی است که بسیاری از پیشکسوتان عرصه هنر را خانه نشین کرده است.

بازیگر فیلم سینمایی «توبه نصوح» در بخش دیگری از این گفتگو افزود: من به عنوان یک هنرمند همیشه  با اندیشه کار می کنم و مادیات در حوزه هنر برایم اهمیتی ندارد. معتقدم باید بعد از بازی در یک اثر هنری بتوانم از آن دفاع کنم؛ از این رو ترجیح می دهم بیکاری را تحمل کنم و به هر قیمتی در سینما و تلویزیون حضور نداشته باشم؛ این در حالی است که بسیاری از همکاران ما این گونه نیستند و به واسطه گذران زندگی ترجیح می دهند در هر نقشی و هر فیلمی حضور داشته باشند.

این بازیگر خاطرنشان کرد: هنرمندان به ویژه افرادی که سالیان دراز برای رشد و اعتلای هنر کوشیده اند نباید با حضور در آثار نازلی که ماهیت هنر را زیر سوأل می برد جایگاه خود را تخریب کنند.

بازیگر سریال های تلویزیونی «صاحبدلان» و «حانیه» سپس از آماده پخش بودن سریال تلویزیونی «همسفر خورشید» به کارگردانی علی شاه حاتمی و فیلم سینمایی «رفقای خوب» به کارگردانی مجید قاری زاده خبر داد و گفت: من همانند گذشته که در اغلب آثار علی شاه حاتمی نقش اصلی را ایفا می کردم در این سریال نیز حضوری جدی دارم و یکی از مهمترین دلایل پذیرش پیشنهادات شاه حاتمی این است که شناخت زیادی روی تفکرات او دارم و می دانم که از ابتدای امر که دست به قلم می شود شخصیت هایش را بر اساس بازی من می نویسد.

کاسبی ادامه داد: این امر در حالی است که متأسفانه اکثریت فیلمسازان ما در سینما و تلویزیون شخصیت پردازی درستی ندارند و اگر در ابتدا نقشی را به یک بازیگر پیشنهاد بدهند و او نپذیرد خیلی راحت سراغ یک بازیگر دیگر می روند که اصلاً از لحاظ شخصیتی هیچ همخوانی با بازیگر اول ندارد. همین امر باعث می شود که آثار تولید شده در سینما و تلویزیون ما یه ویژه طی سال های اخیر چنگی به دل نزند.

منبع: سینما پرس [2]