- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اکران‌های مردمی عمار یادآور حضور خودجوش مردم در دوران دفاع مقدس است/ مردم تشنه آثار ارزشی هستند

noori-ammar

حجت الاسلام محمد نوری، امام جمعه شهرستان سلطانیه استان زنجان در گفت‌وگو با سوره سینما [1] با اشاره به جمله معروف «الناس علی دین ملوکهم» گفت: تا زمانی که عملکرد مسئولان به این صورت باشد، وضعیت سینمای کشور هم تغییری نخواهد کرد. برای این موضوع، باید از طریق مردم، مطالبه عمومی برای توجه و حمایت از فیلم‌های ارزشی و انقلابی صورت گیرد.

وی ادامه داد: اگر به سینمای کشور توجه کنیم می‌بینیم که توده‌های مردم، به دنبال فیلم‌ها و موسیقی‌های حلال و مناسب هستند. برای مثال در حال حاضر، فیلم محمد رسول ا… مجید مجیدی به عنوان فیلمی ارزشی و دینی توانسته است رکورد فروش سینماهای کشور را کسب کند و قبل از آن هم فیلم‌های مسعود ده‌نمکی به عنوان یک بسیجی که در دفاع مقدس هم حضور داشته و امروز یک کارگردان حرفه‌ای شده است، رکوردار فروش بودند که همه این‌ها نشان می‌دهد مردم تشنه آثار ارزشی هستند.

حجت الاسلام نوری در ادامه با اشاره به اجرای برنامه‌هایی مثل کنسرت‌های موسیقی در دانشگاه‌های کشور، بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر، برخی برنامه‌هایی که در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود، به سمت فرهنگ غربی تمایل دارد که این موضوع نگران کننده است. بعضی افراد هم در این شرایط به دنبال سوء استفاده از اتفاقات جامعه هستند، به طور مثال در جریان فوت مرتضی پاشایی که مردم به دلیل فضای احساسی و مظلومیتی که بخاطر بیماری سرطان وی پیش آمده بود، برای ابراز احساسات و همدردی در مراسم تشییعش حضور داشتند ولی این افراد می‌خواستند از حضور مردم برای مقاصد خودشان استفاده کنند که با مداحی پدر وی ناکام ماندند.

وی افزود: چنین افرادی قصد دارند از هنرمندان ما در جهت اهداف خودشان استفاده کنند و با توجه به این که تا حدودی فضای غالب را در اختیار دارند، به گونه‌ای بی‌دینی آمیخته با بی‌غیرتی را در جامعه تبلیغ می‌کنند و اگر ما در این فضا، کوتاهی کنیم شرایط مثل دوره اصلاحات می‌شود که مقام معظم رهبری نگرانی زیادی درباره فرهنگ داشتند، البته امروز هم چنین فضایی در حال شکل گیری است.

نوری با اشاره به وقوع انقلاب اسلامی تصریح کرد: حداقل ثأثیر انقلاب این بود که ذائقه مردم را به سمت هنرمندان و کارهای ارزشی سوق داد و اگر ما در این زمینه کار کنیم به صورتی که موجی ایجاد شود در این صورت صدها هنرمند مثل حامد زمانی و مسعود ده‌نمکی خواهیم داشت.

امام جمعه سلطانیه ادامه داد: در صورت ایجاد فضایی که مردم در آن بتوانند مانند زمان جنگ تحمیلی که داوطلبانه و بعضا با هزینه خودشان به جبهه‌ها می‌رفتند، وارد عرصه هنر و سینما شوند، قطعا همین مردم و نیروهای انقلابی می‌توانند بسیاری از هنرمندان میلیاردی را به حاشیه بکشانند، اما به دلیل این که تا بحال فرصتی برای بروز نداشتند، دیده نشدند.

وی در همین باره ادامه داد: در صورت ایجاد این فضا، همان‌گونه که دفاع مقدس، باعث بروز چهره‌ها و استعدادهایی مثل شهید همت‌ها و باکری‌ها شد، اگر در فضای هنر کشور هم سینمای انقلاب اسلامی به معنای واقعی آن بوجود آید، قطعا چنین استعدادهایی هستند که بتوانند دیده شوند. به طور مثال برادر من که یک فرد نظامی است و در زمینه موسیقی هم فعالیت کرده است، اخیرا برنامه‌ای داشته است، همکارانش شوکه شدند که وی هنرمند هم بوده است و آن‌ها خبر نداشتند.

امام جمعه سلطانیه با اشاره به این موضوع که از طریق تبلیغات فضای مجازی با جشنواره عمار آشنا شده است، بیان کرد: با توجه به این که جشنواره عمار به دنبال احیای ارزش‌ها و ترویج هنر مردمی و انقلابی است و ابتکاری بودن اکران فیلم در مساجد و مصلی‌ها و جذابیت فیلم‌ها تصمیم به حمایت از آن گرفتم.

وی افزود: در زمان جنگ تحمیلی، در روستای محل سکونت ما، فیلم‌های با موضوع دفاع مقدس را اکران می‌کردند و امروز، نمایش فیلم‌های عمار در مکان‌های مختلف تداعی کننده این حرکت است.

حجت الاسلام نوری با اشاره به ارتباط خود با هنرمندان این شهرستان، اظهار داشت: در سلطانیه با توجه به اینکه مردم شهر هم نقش موثری در دفاع مقدس هم داشتند، زمینه و همچنین فضاهای خوبی مثل سالن‌های شهرستان و حتی در دفتر امام جمعه برای اکران فیلم‌ داریم، در این شهرستان اگر بخواهیم فیلم‌ها را در مساجد یا مصلی اکران کنیم، به معنای عدم همکاری مسئولان است در حالی که چنین نیست و آنان همکاری خوبی دارند، بنابراین اولویت اکران ما در این شهرستان با سالن‌های اجتماعات است، با این حال امکان اکران فیلم‌های جذاب عمار در مصلی هم وجود دارد.

وی با تشبیه جشنواره عمار به موجی که توانسته خیلی از مسئولان را هم با خود همراه کند، بیان کرد: همانند فیلم‌هایی که در زمان جنگ تحمیلی در مدارس و مساجد پخش می‌شد و مردم به دلیل این که هم فیلم‌ها و هم عوامل آن‌ها را از جنس خودشان می‌دانستند که به دنبال تجارت و شهرت نیستند، از فیلم‌ها استقبال می‌کردند، جشنواره عمار هم توانسته با ایجاد چنین موجی مردم را همراه خود کند.

امام جمعه سلطانیه با اشاره به فعالیت‌های هنری خود، اظهار داشت: قبل از آن که امام جمعه سلطانیه شوم مدیر گروه تئاتر دانش آموزی در خرم ‌دره زنجان بودم که در مسجد نمایش اجرا می‌کرد و مدتی پیش هم نمایشی با عنوان «ما رایت الا جمیلا» درباره خطبه‌های کوبنده و روشنگرانه حضرت زینب(س) در شام را با عنوان «ما رایت الا جمیلا» در سطح استان اجرا کردند که احتمالا در دیگر نقاط کشور هم به نمایش درمی‌آید.

حجت الاسلام نوری با اشاره به این که باید شعار سال؛ «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» که مقام معظم رهبری تاکید دارند، مورد توجه فیلمسازان قرار گیرد، خاطر نشان کرد: همان گونه که رهبری هم روی مسئله سبک زندگی اهمیت ویژه‌ای قائل هستند، فیلمسازان هم باید به شکل هنرمندانه درباره این مسائل توجه داشته باشند.

وی در همین باره با اشاره به وضعیت نامناسب فیلم‌های سینمایی کشور ادامه داد: در سال‌های اخیر درباره موضوع دفاع مقدس هم از سوی فیلمسازان کم کاری شده است در حالی که جامعه ما نیاز مبرمی به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد. از طرف دیگر، بخاطر سلیقه‌های مدیریتی می‌بینیم که به طور مثال دولتی یک فیلم را توقیف می‌کند و دولت بعدی اجازه پخش می‌دهد.

حجت الاسلام نوری درباره سوژه‌های فیلمسازی در سلطانیه اظهار داشت: روستای ۳۰۰۰ نفری خیرآباد این شهرستان در زمان جنگ تحمیلی ۴۵ شهید تقدیم انقلاب کرده است و هر ساله ضمن پذیرایی از کاروان‌های پیاده‌ای که از سمت استان‌های شمال غرب برای حضور در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) به از این روستا عبور می‌کنند، خودشان هم کاروان اعزام می‌کنند.

وی در این باره ادامه داد: در روستای قره بلاغ این شهرستان هم کاروان‌های زائران اتراق می‌کنند و مردم روستا از آن‌ها پذیرایی می‌کنند، همچنین روستای امیرآباد هم با پخش غذا از این کاروان‌ها استقبال می‌کنند.