- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

رکوردشکنی‌های «جنگ ستارگان» پایان ندارد/ عبور از مرز ۵۰۰ میلیون دلار تنها در چهار روز

star-wars

به گزارش سوره سینما [1]، «جنگ ستارگان، نیرو برمی‌خیزد» به کارگردانی جی.جی آبرامز با فروشی برابر با ۲۳۸ میلیون دلار رکورد فروش افتتاحیه در سینماهای آمریکای شمالی را شکست. با توجه به این که فروش جهانی این فیلم از مرز ۵۰۰ میلیون دلار عبور کرده، می‌توان با اطمینان گفت که نیرو بازگشته است و از هر زمانی قدرتمندتر است.

تا پیش از این رکورد بیشترین فروش افتتاحیه یک فیلم در بازار سینمای آمریکای شمالی با ۲۰۸.۸ میلیون دلار فروش در اختیار فیلم «دنیای ژوراسیک» بود. البته «جنگ ستارگان» نتوانست رکورد فروش افتتاحیه جهانی این فیلم را بشکند هر چند تا نزدیکی آن پیش رفت. مجموع فروش افتتاحیه‌ی «دنیای ژوراسیک» در سراسر جهان ۵۲۴.۹ میلیون دلار بود. البته باید در نظر داشت که «نیرو برمی‌خیزد» هنوز در سینماهای چین اکران نشده است.

هفتمین قسمت از سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» در بازارهای خارج از آمریکای شمالی فروشی برابر با ۲۷۹ میلیون دلار داشت، تا پس از «دنیای ژوراسیک» با ۳۱۶ میلیون دلار و آخرین قسمت از سری فیلم‌های «هری پاتر» با ۳۱۴ میلیون دلار سومین افتتاحیه‌ی پرفروش تاریخ سینما در بازارهای خارجی را به نام خود ثبت کند. این فیلم به غیر از سینماهای کره‌جنوبی و ویتنام در باقی بازارهای سینما صدرنشین جدول فروش بود.

نمایش این فیلم پرهزینه نشان داد که بازار سینمای آمریکا علیرغم تعداد زیاد سینماها و گستردگی امکانات توزیع هنوز هم با اکران فیلم‌هایی از این دست ممکن است برای پاسخ به تقاضای بالا برای تماشای فیلم دچار مشکل شود. فروش بالای «نیرو برمی‌خیزد» برای شرکت دیزنی که لوکاس فیلم را به قیمت چهار میلیارد دلار خریده، از اهمیت بالایی برخوردار است.

این زمان از سال میلادی به دلیل همزمانی با مهیا شدن مردم برای تعطیلات کریسمس هیچ‌گاه در تاریخ سینما زمان فروش بالای افتتاحیه‌ی فیلم‌ها نبوده است، چنانچه که پیش از «هابیت : یک سفرغیرمنتظره» با ۸۴.۶ میلیون دلار فروش رکورددار فروش افتتاحیه فیلم‌ها در ماه دسامبر بود.

البته باید در نظر داشت که با فرارسیدن تعطیلات فروش سینماها رونق خواهد گرفت و در برخی موارد چندین برابر خواهد شد. حال با در نظر گرفتن این موضوع «آواتار» هر لحظه سایه‌ی «نیرو برمی‌خیزد» را پشت سر خود احساس خواهد کرد. «آواتار» به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای جهان در همین بازه‌ی زمانی از سال ۲۰۰۹ بر پرده سینماهای جهان ظاهر شد و در سه روز پایان هفته‌ی افتتاحیه به فروشی برابر با ۷۷ میلیون دلار دست یافت.

«جنگ ستارگان، نیرو برمی‌خیزد» از زمان اکران تا کنون رکورد گسترده‌ترین اکران تاریخ سینما (۴۱۳۴ سالن نمایش)، بیشترین فروش پیش‌نمایش پنج‌شنبه شب (۵۷ میلیون دلار)، بیشترین فروش در یک روز و بیش‌ترین فروش روز افتتاحیه (۱۲۰.۵ میلیون دلار)، نخستین فیلم با فروش بیش از یکصد میلیون دلار در یک روز، بیشترین میانگین فروش برای یک فیلم با اکران گسترده (۵۷ هزار و ۵۶۸ دلار به ازای هر سینما) و چند رکورد دیگر را شکسته است.

این فیلم در بازارهای اصلی سینمای جهان به غیر از آمریکا نیز تاریخ‌ساز بود و برای نمونه بیشترین فروش افتتاحیه‌ی آخرهفته در سینماهای بریتانیا (۴۸.۹ میلیون دلار)، آلمان (۲۷.۳ میلیون دلار)، استرالیا (۱۸.۹ میلیون دلار) و روسیه (۱۲.۳ میلیون دلار) را به نام خود ثبت کرد.

نزدیک به ۶۶ درصد از خریداران بلیت این فیلم در آمریکای شمالی مرد بودند. در حالیکه که ۳۳ درصد خریداران بین ۱۸ تا ۲۴ سال، و ۲۹ درصد آن‌ها بین ۲۵ تا ۳۴ سال داشتند. در مجموع ۴۷ درصد تماشاگران فیلم زیر ۲۵ سال و ۵۳ درصد آن‌ها بالای ۲۵ سال بودند.

در نهایت ۵۳ درصد از فروش فیلم در سینماهای دو بعدی و ۴۷ درصد فروش آن در سینماهای سه بعدی اتفاق افتاد. این فیلم امتیاز سینمایی A را از تماشاگران دریافت کرد.

کمدی «خواهران» با بازی تینا فی و امی پولر، و فیلم «آلوین و سنجاب‌ها» این جسارت را داشتند که همزمان با نمایش قدرتمند «نیرو برمی‌خیزد»، اکران خود را در سینماهای آمریکا شمالی آغاز کنند. هر چند که تحت تاثیر نمایش «نیرو برمی‌خیزد» اندکی از فروش آن‌ها کاسته شد، اما نمی‌توان این دو فیلم را بازنده‌ی گیشه دانست.

«آلوین ۴» با کسب امتیاز سینمایی A منفی با فروشی برابر ۱۴.۴ میلیون دلار در ۳۶۵۳ سالن سینما پس از «نیرو برمی‌خیزد» در رده دوم جدول فروش این هفته سینماهای آمریکای شمالی ایستاد. این پائین‌ترین میزان فروش در میان تمام سری فیلم‌های «آلوین و سنجاب‌ها» است. البته این فیلم خانوادگی با آغاز تعطیلات دورنمای فروش خوبی پیش رو دارد.

«خواهران» با ۱۳.۴ میلیون دلار فروش در ۲۹۶۱ سالن سینما و کسب امتیاز سینمایی B منفی از تماشاگران سومین فیلم پرفروش این هفته بود. این فیلم نیز همانند «آلوین» گزینه‌ی مناسبی برای خانواده‌هاست از این روی می‌تواند به فروش بیشتری در تعطیلات امیدوار باشد. ۷۶ درصد از تماشاگران این فیلم را بانوان تشکیل می‌دادند.

ردیف

نام فیلم

تعداد سالن‌های سینما

هفته اکران

فروش آخر هفته / میلیون دلار

فروش کل(در آمریکای شمالی) / میلیون دلار

۱

جنگ ستارگان، نیرو برمی‌خیزد

۴۱۳۴

۱

۲۳۸

۲۳۸

۲

آلوین و سنجاب‌ها

۳۶۵۳

۱

۱۴.۴

۱۴.۴

۳

خواهران

۲۹۶۲

۱

۱۳.۴

۱۳.۴

۴

عطش مبارزه، زاغ مقلد قسمت دوم

۲۶۵۳

۵

۵.۶

۲۵۴.۴

۵

کرید

۲۴۳۳

۴

۵

۸۷.۹

۶

دایناسور خوب

۲۷۵۵

۴

۴.۲

۹۶.۵

۷

کرامپوس

۲۳۷۱

۳

۳.۷

۳۴.۸

۸

در قلب دریا

۳۱۰۳

۲

۳.۴

۱۸.۶

۹

Dilwale

۲۶۸

۱

۱.۸

۱.۸

۱۰

باجیرائو مستانی

۳۰۴

۱

۱.۶

۱.۶

منبع : خبرآنلان به نقل از هالیوودریپورتر